Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Това упражнение може да подобри връзката ви още от днес

Това упражнение може да подобри връзката ви още от днес

Това упражнение може да подобри връзката ви още от днес - изображение

Чувствате ли се неудовлетворени във връзката си? Човекът, който смятахте за наистина страхотен, когато се запознахте, започва да показва недостатъците си? Защо той винаги говори за спорт? Защо тя не може да готви като майка ми? Малките неща стават все по-големи и по-големи, докато не започнете да ги усещате като драскане по дъска всеки път, когато той или тя прави онова супер досадно нещо. Сега започвате да забелязвате и още неща, които той/тя прави, и те също ви дразнят. Той никога не връща обратно седалката на тоалетната или тя оставя гримовете си из цялата банята. Как господин Перфектен стана така глупав? Време е да се върнете към вашия профил за запознанства и да започнете да търсите някой с по-малко досадни черти? Почакайте - не толкова бързо.

Много хора не осъзнават, че онова, което виждаме, е свързано с това накъде гледаме, а това, към което гледаме, започва да става все по-голямо в ума ни. Мозъкът има ограничен капацитет за контрол на вниманието, което означава, че може да се съсредоточи само върху определен брой неща наведнъж. Щом мозъкът ви е зает с нещо, започвате да губите съзнание за онова, което се случва около вас. Още през 90-те години на XIX век Уилям Джеймс пише подробно за връзката между селективното внимание и опита, като изказва дълбокото заключение: "Моят опит е това, на което съм съгласен да присъствам". Съвременните когнитивни психолози демонстрират чрез едно изследване, че ние сме активни участници в нашия процес на възприятие - това, което мислим и чувстваме, се определя от това, на което обръщаме внимание.

И така, какво общо има това с г-н (или г-жа) Грешка? Е, той не беше такъв в началото, нали? Тогава бяхте силно омагьосани от всичките му добри качества. Това се дължи на факта, че сте се били съсредоточили върху тях и понеже сте се фокусирали върху всичко страхотно у него, наистина не сте забелязвали нещата, които ви дразнят сега. Това е така, защото вниманието работи чрез модел за активиране/инхибиране: Когато обръщате внимание на негативните неща, то буквално възпрепятства способността ви да виждате положителните неща и обратно. Колкото повече започвате да насочвате вниманието си към нещата, които харесвате в партньора си във времето, толкова повече ще започнете да виждате онзи човек, по който сте си падали в началото, и ще забележите, че виждате по-малко от нещата, които ви дразнят сега. Ето едно просто упражнение, което ще ви помогне:

  • Вземете лист хартия и химикалка. Седнете на тихо и удобно място. Затворете очите си и опитайте да си припомните образа на партньора ви в началото на връзката, когато знаехте, че наистина го харесвате. Запишете подробностите за това как се чувствахте тогава.
  • След това започнете списък с всички добри качества, които харесахте в партньора си, когато се срещнахте за първи път. Дайте възможно най-много подробности.
  • Преди да си легнете, добавете 3 неща в списъка, заради които го харесвате днес.
  • Сутрин прочетете списъка, преди да станете от леглото.
  • Всеки ден добавяйте по 3 нови неща, които харесвате в партньора си в този ден, за да поддържате растежа на списъка.
  • Правете това всеки ден в продължение на 30 дни.

Не е нужно нещата, които пишете, да бъдат големи, като това, че той е добър човек; те могат да са простички, като например – харесва ми, че държи вратата отворена за съседа в асансьора или харесва ми, че днес не губи спокойствието си.

Как това упражнение наистина ще подобри връзката ви?

Колкото повече време прекарвате с мисълта за нещо, толкова по-активно става то в психическото пространство - толкова по-лесен става достъпът до него. Когато мислите за партньора си, първото нещо, което ще изникне в ума ви, няма да бъде неговият досаден навик, защото сега сте избрали съзнателно да насочите вниманието си към неговите положителни черти, така че те са по-активни в ума ви. Вашето внимание е пряко свързано с това, което чувствате. Когато полагате съзнателни усилия да обърнете внимание на добрите качества на партньора си, вашите чувства към него/нея вероятно ще станат по-положителни и ще върнат онова усещане, което ви накара да си паднете по него в началото.

Не е нужно да ни вярвате. Можете да приемете упражнението по-горе като личен експеримент и предизвикателство. А след това се върнете тук и споделете резултата си с нас!

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: psychologytoday.com

Снимка: gestaoescolar.org.br

Още по темата:

4.5, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиСнимкиНовиниАлт. медицинаИстория