Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Тревожност, депресия и сексуална дисфункция

Тревожност, депресия и сексуална дисфункция

Тревожност, депресия и сексуална дисфункция - изображение

Сексуалното удовлетворение може да бъде изложено на риск от дисфункция, която да настъпи на всеки етап от сексуалния цикъл на реакция: усещания (желание и възбуда), стимулация към оргазъм, оргазъм и развръзка. Такива проблеми възникват при 43% от жените и 31% от мъжете. Най-често срещаната дисфункция при жените е разстройство на сексуалната възбуда (10-20%), а при мъжете преждевременната еякулация (около 30%).

Сексуалната дисфункция може да бъде причинена от различни физически и психологически фактори. Ключова сред психологическите е тревожността. Ролята на безпокойството при сексуална дисфункция е идентифицирана за първи път преди повече от 70 години.

Как тревожността пречи на сексуалната функция

Какво представлява тревожността, която пречи на сексуалното функциониране? Мастърс и Джонсън са първите изследователи, които откриват, че страховете относно сексуалното представяне или неадекватността са основна област на загриженост за двойките, които изпитват сексуална дисфункция. Това, което се случва, е, че безпокойството предотвратява или възпрепятства отговора на автономната нервна система, което на свой ред пречи на физиологичната възбуда.

Интересното е, че тревожността засяга сексуалната възбуда по различни начини при отделните индивиди. Изследователите получават много различни резултати при хора с анамнеза за сексуална дисфункцияи такива без анамнеза за сексуална дисфункция. При тези, които нямат история на дисфункция, понякога тревожността увеличава възбудата. Хората с иначе добро автономно нервно функциониране могат да изпитат сексуална възбуда в отговор на заплаха. В проучването, което цели да тества последното, участници получават слаб електрически шок, докато гледат порнографски материали. Учените откриват, че тези, които са били заплашени или са получили шока, изпитат по-голяма физиологична възбуда от тези, които са оставени да гледат порнография на спокойствие.

В контраст на горното, друго изследване, при което се изследват хора с анамнеза за сексуална дисфункция, се открива обратната зависимост. Тези, които получават шока, предизвикващ безпокойство или са били заплашени от него, са по-малко склонни да изпитат физиологична възбуда, отколкото онези, на които е казано, че няма да получат електрически шок.

Физиологична тревожност и когнитивна интерференция

Какво ни казват тези проучвания? Какво можем да научим от тези привидно противоречиви открития? Като начало те ни показват, че физиологичната тревожност води до различни резултати при различните хора. Това отчасти се дължи на личната история. Предишни преживявания на сексуална дисфункция повишават вероятността тя да се появи в отговор на тревожност. В допълнение, процесът на мислене може да окаже голямо влияние върху вероятността от преживяване на сексуална дисфункция.

Когнитивното смущение е процес, при който мислите и очакванията могат да окажат отрицателно влияние върху способността на организма да се саморегулира. Когнитивната интерференция играе основна роля в сексуалната дисфункция. Това е най-добре изразено чрез изследвания, които показват ефекта на сексуалните очаквания върху сексуалното функциониране: Когато хората очакват да постигнат нормативен сексуален отговор, те са по-склонни да го получат, отколкото когато очакват сексуална дисфункция. Някои хора са по-склонни да очакват сексуална дисфункцияили да се притесняват за сексуалното си функциониране, отколкото други. Два основни психологически източника повлияват доколко хората предвиждат сексуална дисфункция: тревожност и депресия.

Ефекти на тревожността върху сексуалната дисфункция

Много хора, страдащи от тревожност или други разстройства на настроението изпитват сексуална дисфункция, но степента варира значително. При някои може да се случи само няколко пъти, а при други във всеки опит за осъществяване на сексуален акт.

Тревожното разстройство може да предизвика сексуална дисфункция. Обратното също е вярно – хората със сексуални смущения могат да станат по-тревожни. Мъжете, които преживяват преждевременна еякулация или потискат сексуалното си удоволствие, имат до 2,5 пъти по-висока вероятност да развият тревожно разстройство от онези, които нямат такива проблеми. Жените с тревожност имат повишена вероятност да развият възбудна или оргазмална дисфункция – до 3,5 пъти по-висока от нетревожните жени. При мъжете и жените тревожността е свързана с 2.6 пъти по-голям риск от оргазмална дисфункция, 2.1 пъти по-голям риск от понижаване на сексуалната възбуда и 3.3 пъти по-голям риск от намалено сексуално желание.

Прекъсване на цикъла сексуална дисфункция-тревожност-депресия

Преживяването на сексуална дисфункциячесто може да предизвика висока тревожност. Независимо от това, което е причинило отделния случай (напр. когнитивна интерференция, физиологична анормалност) или специфичния подтип (напр. еректилна дисфункция, оргазмални затруднения), тревожността и депресията могат да бъдат причина за нейното поддържане.

Често по-правилно е сексуалната дисфункция да се приеме като симптом или последица от тревожността или депресията. Прекъсването на този цикъл до голяма степен зависи от това доколко сполучливо се управляват тези разстройства. Общата нишка, която минава през тях, е изкривеният мисловен модел за себе си. Отрицателните сексуални преживявания могат да обусловят реакция на тревожност при бъдещи сблъсъци със секса.

Избягването е един от най-честите начини за справяне с тревожността. То е естествен отговор, който се е оформил в резултат на човешката еволюция. Когато чувстваме заплаха, нашият естествен отговор е да се дистанцираме от нея, което осигурява непосредствена полза. Можем да си представим как преди хиляди години това е било много полезна черта за самозащита.

Подобна реакция на стрес и тревожност днес, обаче, ни дава краткосрочни ползи, но дългосрочни проблеми. Чрез незабавното напускане или избягване на стресова ситуация, тревожността временно намалява, но тя остава неразрешена, което значи, че ще се върне всеки път, когато се подложим на същия стрес-стимулиращ стимул. Ето защо избягването не е ефективна стратегия за преодоляване на безпокойството.

5 ефективни стратегии за преодоляване на сексуалната дисфункция

За да се преодолее сексуалната дисфункция, стратегиите включват да не се избягват тревожните ситуации, както и промяна на мисленето и предприемане на специфични действия, които да спомогнат намаляване на страданията.

Американската психологическа асоциация, заедно с Енциклопедията по психология, идентифицират специфични подходи за управление и преодоляване на всеки тип сексуална дисфункция. Въпреки че има някои вариации между видовете, те споделят следните общи планове за лечение.

Стъпки:

1. Потърсете лечение за всяка физиологична причина за сексуална дисфункция(напр. заболяване, нежелани лекарствени реакции).

2. Идентифицирайте негативните мисли и нагласи относно секса, които насърчават безпокойството. Психолозите и сексуалните терапевти могат да ви бъдат от голяма помощ в това.

3. Променете фокуса на вниманието си далеч от сексуалното представяне и в посока към интимност и близост. Когато фокусът на взаимодействието е сексуалното представяне, тревожността често ще расте и ще увеличава сексуалната дисфункция. Пренасочването на вниманието към интимността, която не зависи от сексуалната възбуда или оргазма, по-близките отношения и преживяванията, които имат по-висока вероятност за успех и намален натиск за изпълнение.

4. Развийте по-висока толерантност към стрес. Избягването поддържа реакцията на тревожност.

5. Говорете с партньора си. Един от най-страшните аспекти на сексуалната дисфункция може да бъде усещането, че трябва да се справяте с нея сами. Както бе споменато по-горе, повишеното безпокойство относно сексуалната дисфункция може да я поддържа. Комуникацията с партньора често помага да се намали тревожността, а партньорът може да стане част от процеса ви на възстановяване.

Повечето видове сексуална дисфункция могат да имат силен ефект върху личния живот. Ранните преживявания могат да задействат началото на самоподхранващ се цикъл на сексуална дисфункция, тревожност и депресия, а излизането от него може да бъде трудно. Специфичните стратегии и обучените здравни специалисти могат да помогнат за възстановяване на нормативното ви сексуално функциониране.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: anxiety.org

Снимка: salud180.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноИсторияНовиниИнтервютаЛайфстайлЗдравни проблемиАлт. медицинаСнимкиТестовеЗдравни съветиЛеченияСпортБотаника