Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Хедонистична адаптация: Защо не ставаме все по-щастливи

Хедонистична адаптация: Защо не ставаме все по-щастливи

Хедонистична адаптация: Защо не ставаме все по-щастливи - изображение
Хедонистичната адаптация (хедонизъм – от гръцки "наслада"), известно още като "хедонистична бягаща пътека", е понятие, изследвано от позитивните психолози и всички други изследователи, които се фокусират върху щастието и благосъстоянието на индивидите. То се отнася до общата ни тенденция да се връщаме към определено ниво на щастие, независимо от възхода и паденията, които преживяваме. Този феномен е известен като "хедонистична бягаща пътека", защото изглежда сякаш непрекъснато увеличаваме щастието си и въпреки това се връщаме на първоначалното ниво, от което сме започнали (подобно механизма на бягащата пътека).

Примери от наблюденията върху хедонистичната адаптация

  • Хората, които печелят от лотарията, имат склонност да се връщат приблизително до първоначалните си нива на щастие, след като новостта от победата отмине. (Някои дори се оказват по-малко щастливи от преди, поради промените в отношенията им с хората, които възникват в резултат от печалбата.) Разбира се, че първоначалният приток на радост е голям, но след около една година нивата им на щастие се завръщат към обичайното.
  • Същото се наблюдава и при хора, които претърпяват тежки инциденти, губейки способността да използват крайниците си. Тази промяна наистина може да бъде опустошителна в началото, но хората обикновено са склонни да се връщат към нивата на щастие от преди катастрофата, след периода на привикване.
  • Проучванията установяват, че първата хапка от нещо вкусно носи повече удоволствие от третата или десетата. Хората привикват с удоволствието доста бързо и то вече не носи същия прилив на радост. Доколко щастието ни е под наш контрол?

Много изследователи изучават хедоничната адаптация и се опитват да определят колко точно от личното ни щастие наистина е под наш контрол. Сонджа Любомирски стига до определен процент: 40%. 50% от нашето щастие, според нейното изследване, се дължи на генетиката, а 10% се отнасят главно до обстоятелства като мястото, на което сме родени, и начина, по който сме израснали.

Това оставя 40%, подчинени на нашето влияние, което със сигурност е по-малко от 100%, но все пак е значителна част от цялото. При други изследователи процентите се различават, но диапазонът е приблизително такъв.

Дейности, които са повече и по-малко засегнати от хедоничната адаптация

Някои дейности са по-засегнати от хедоничната адаптация – щастието, което те носят, се разсейва по-бързо. Те са известни на изследователите и психолозите като "развлечения" или "удоволствия". Те водят до бърз прилив на удоволствие. Изследователят Мартин Селигман, един от пионерите в тази област, ги обяснява по този начин:

Развлеченията са удоволствия, които имат ясни сетивни и силни емоционални компоненти, това, което философите наричат "сурови чувства" или "прости усещания": екстаз, вълнение, наслада, веселие, повишено настроение и доволство. Те са мимолетни и включват малко, ако изобщо включват някакво мислене.

Тези удоволствия могат да повдигнат настроението ни и да ни накарат да се чувстваме прекрасно, но това ще трае относително кратко. Причината е в това, че ние свикваме с тях сравнително бързо. В случай, че сте като повечето хора то, ако хапвате една и съща храна всеки ден в продължение на една седмица, до края на седмицата тя вече няма да ви доставя същото удоволствие.

Това важи също за увеселителните влакчета, букетите, пиенето на чай, слушането на любима песен, гледането на видеоклипове с очарователни животни и много други удоволствия. Има обаче начини да удължим насладата от тях, защото те могат да доведат други ползи, които ще обсъдим след минутка.

Удовлетворяващите дейности, както и тези, които ни дават силно чувство за смисъл, са по-неподатливи на последиците от хедоничната адаптация.

Това са дейности, които изискват повече усилия и мисъл, но и наградата е по-висока - колкото повече се ангажираме, толкова повече се наслаждаваме. Тези занимания често се смятат за хобита, като творене на изкуство, изучаване на умения като карате или дейности като медитацията. Повечето (ако не всички) удовлетворяващи дейности са страхотно средство за облекчаване на стреса.

Но нека се върнем обратно на удоволствията. Това, че те са мимолетни в ефекта си може да ни накара да си мислим, че не заслужават нашето внимание, но всъщност са идеално решение за определени ситуации. Първо, както споменахме по-рано, те повишават настроението ни бързо, без да изискват много усилия. Това тяхно свойство всъщност е много ценно, защото изследванията сочат, че повишеното настроение може да доведе до верижна реакция от оптимизъм и устойчивост. Удоволствията имат способността да довеждат "възходяща спирала от положителни чувства" след себе си, което от своя страна увеличава щастието и устойчивостта на стрес. Имайки предвид малкото усилие, което изискват, това си е доста добра печалба, нали?

Второ, дейностите, които носят чувство на удовлетвореност изискват повече усилия, така че когато имаме само няколко минути или ограничено количество енергия, удоволствията често са по-прости и по-достъпни варианти. Например, ако денят ни е стресиращ и тичаме по задачи, често е по-лесно да си приготвим любимия чай и да го изпием набързо (което може да донесе приятно усещане и да намали стреса), отколкото да извадим боите и да започнем да рисуваме, въпреки че удовлетворението от живописта ще е по-голямо от удоволствието, което ще получим от чая. Понякога имаме време единствено за чай и това със сигурност е по-добре от нищото.

Смислените дейности, като доброволчеството в името на добра кауза или оказване помощ на приятел, притежават наистина големи ползи. Селигман установява, че въпреки че могат да отнемат значително количество енергия и невинаги са приятни за изпълнение (често са предизвикателство), те носят трайни резултати по отношение на цялостното щастие и вътрешния мир. Алтруизмът наистина има много предимства, както за дарителя, така и за получателите. Смислените дейности не бива да се пренебрегват, особено поради факта, че те са много по-ефективни що се отнася до хедонистичната адаптация.

Как да минимизираме хедонистичната адаптация

Хедонистичната адаптация е факт от живота, но когато сме наясно как функционира и какво влияние ни оказва, сме по-способни да се справим с негативите и да се ангажираме с дейности, които са по-неподатливи на задушаващите й ефекти. По-долу ще изредим няколко начина да противостоите на хедоничната адаптация и да изберете дейности, които всъщност да увеличат нивото на щастие в живота ви:

  • Старайте се да си осигурявате удоволствия и ги планирайте в ежедневието си. Вземете си чаша кафе. Обадете се на приятел, за да се посмеете. Ако смятате, че нямате време за развлечения, опитайте да реорганизирате плановете си с конкретното намерение да ги включите в графика си.
  • Редувайте удоволствията си така, че винаги да ги чувствате нови. Точно както усещате току-що изпраните си свежи завивки по-приятни от тези, които сте ползвали цяла седмица, ротацията на удоволствията е по-приятна и по-свежа от повторението им в поредни дни. (Въпросът може да стои различно с насладата от ритуалното изпълнение на определени дейности, но обикновено горното е вярно. Следете удоволствието, което получавате от заниманията си, и когато започнете да се отегчавате от тях, вече знаете какво да правите.)
  • Отделяйте време за хобита! Ако планирате уроци веднъж седмично, това е един от най-ефективните начини да извлечете чувство на удовлетвореност. Споделяте това, което харесвате с другите, планирате го в календара си, така че е по-вероятно да отделите време за него, и сте в състояние да задълбочите способностите си и да наблюдавате развитието си. Няма значение какво е хобито; доколкото то е нещо, което ви харесва, то ще имате ползи от него и тези ползи ще се простират до края на живота ви.
  • Намирайте време за другите. Това носи по-голям смисъл в живота ви и може да увеличи нивата на щастие. Точно както удовлетворението може да се разпростира извън хедоничната адаптация и да увеличава общите нива на щастие до пълната степен, в която да повишим базовото си усещане за него, значимите дейности могат да носят същите промени.
  • Обръщайте внимание на позитивния си опит. Това е чудесен начин да се насладите повече на живота и положителните му страни, без да имате нужда да променяте нищо друго. Нужно е единствено малко фокусирано внимание и ефектите от удоволствията, удовлетвореността и значимите дейности могат да бъдат разширени. Един от начините да се насладите на тези преживявания е да поддържате дневник, в който да пишете вечер, няколко дни в седмицата — записвайте три неща, които сте харесали в този ден. По този начин ще преживявате тези положителни усещания, докато пишете за тях, а също и всеки път, когато прочитате написаното.
  • Следете нивото на щастието си. Ако смятате, че може да бъдете и по-щастливи, отделете време за всичко, с което можете да повдигнете настроението си. Ако имате нужда от по-сериозно повивашване на нивата, направете нещо, което знаете, че ви прави щастливи, а ако имате възможност, опитайте нещо ново. Ако сте естествено щастливи, това може да помогне да се почувствате дори по-щастливи от обичайното. Ако пък обикновено сте по-ниски нива на щастие или сте изправени пред много предизвикателства, минимизирането на хедоничната адаптация може да ви помогне да живеете по-пълноценен живот.

Хедонистичната адаптация — тази стара хедонична бягаща пътека  — е част от всички нас (и ни държи на земята), но въпреки това можем да владеем нивата на щастието си, доставяйки си удоволствие, удовлетворение и значими дейности в правилното време.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: callcentrehelper.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиСоциални грижиСпортЛайфстайлСнимкиНовиниАнкети