7 причини за възникване на конфликти в офиса
Отиваме на работа и там, освен трудова дейност, ни чака нацупен колега с резки маниери и дразнещи навици. Колко дни успявате да туширате напрежението, преди да прерастне в конфликт?
В някои офиси няма ден без конфликт. Дали ще се проведе тихо в ъгъла, или ще разбере цялата сграда, е въпрос на театрален талант. Но напрежението расте и все повече хора се оказват залети от бурята на неприятелските работни отношения. Какви са причините за това?
Липса на доверие
Хората работят заедно най-добре, когато си вярват. С колегите нещата вървят, когато си имате доверие, че никой няма да ощети интересите на другия. На някои работни места няма предпоставки за изграждане на подобна вяра, което вече е повод за растеж на недоверието. То пък след себе си винаги води конфликти.
Разлика в ценностните системи
Неизбежно е да има разлика в ценностните системи на хората, все пак сме израснали при различни условия. Ако за мен е важно всичко да се случва бързо (защото времето е много ценно за мен), за вас е важно да е идеално (защото сте перфекционист), а за колегата е да си прекарва деня забавно (защото е по-продуктивен, когато е щастлив), ще се наложи всеки да положи усилие, за да върви работата. Проявяването на търпимост към чуждите ценности може да даде аванс за създаване на гореспоменатото доверие. Усилието обаче трябва да се положи от всички.
Липса на регламентирани правила в офиса
Правилата гарантират, че никой няма да е ощетен. Наличието на такива пази реда, санкционира нарушителя и мирът тържествува... на теория.
Проблемът при липсата на правила, важащи за всички е, че се налага дейностите да се градят на лични отношения, а те са добри, само ако го има онова така нужно доверие. Липсата на правила подпомага въртенето на „кръга на недоверие, конфликт, недоверие“ и може да го утежни до изключително сериозна степен. При изграждане на ясни (насърчаващи доверителните отношения) правила, вероятността за изграждане на конфликтни отношения спада.
Действия, ощетяващи интересите на другиго
Докато работим за достигане на цел, понякога не съзнаваме, че „настъпваме по мазолите“ някой колега. Нормално е да не мислим за това, оглеждайки детайлно работата си. Начинът да предотвратим подобни емоционални злополуки е да познаваме по-добре хората, с които работим. Знаейки повече за тях, ще можем да опазим по-лесно здравите взаимоотношения.
Лични емоции
Работният процес поставя пред всеки екип проблеми. Тези проблеми изискват решения и ние ги търсим. Всички излагат гледната си точка, дават предложението си и решаваме. Ето тук, преди края, трябва да се замислите – ако доводите и предложението ви не бъдат приети присърце, усещате ли се уязвен. Ако откривате и най-малко недоволство у себе си, представете си какво се случва с колегите ви в подобни ситуации. Тези усещания водят до нагнетяване на напрежение между хората в екипа, а всъщност лесно могат да бъдат туширани.
Любимецът на шефа
Една от най-силните предпоставки за конфликти на работното място е фаворизирането на някого от ръководителя на екипа. Наличието на любимец може да разбие работния процес. То е вредно, опасно за дейността и некоректно към останалите в екипа.
Насърчаване на борбата
Наричам го борба, защото всъщност не е конкуренция, която повишава ефективността ни, а битка, която ни прави по-хапливи, начумерени или просто по-кисели. Битка, изразена в насърчаване на конкуренцията между хора, когато работата им не е сходна. Подобни упражнения водят до конфликт, защото дейностите не са съизмерими, усилията и успехите не могат да бъдат коректно сравнени. И въпреки това, когато сравнение съществува, е неизбежно някой от участниците или наблюдателите на подобна „конкуренция“, да недоволства от случващото се. Подобни негативни чувства няма как да не доведат до конфликтна ситуация.
psychologytoday.com, fastcompany.com
Снимка: wallpaperflare.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
НАШАТА КНИГА - ЕМИЛ АНДРЕЕВ - ХЕРМЕС
ВАРИТЕКС ОРТОПЕДИЧНА ВЪЗГЛАВНИЦА ЗА СЯДАНЕ С D-ФОРМА ОТ МЕМОРИ ПЯНА (VISCO) 659
VIKING-T МЪЖКИ ОБУВКИ HENNY GREY 39-46 057702
Безплатна доставка за България!VIKING-T МЪЖКИ ОБУВКИ HENNY BLUE 39-47 057102
Безплатна доставка за България!ФЪРСТ ЕЙД АПТЕЧКА ТИП ОФИС
ВАРИТЕКС ЦЕЛИ СИЛИКОНОВИ СТЕЛКИ ЗА КОРИГИРАНЕ НА НАПРЕЧЕН И НАДЛЪЖЕН СВОД 542
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Комуникация
- Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
- 40 вдъхновяващи мисли за всеки ден, с които работната ви седмица да мине по-лесно
- Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром
- Дългосрочни последици за здравето от работата на смени
- Работа на мускула
- 14 психологически трика за перфектно интервю за работа
- Работещите на смени са по-склонни към напълняване
- 5 признака, че колегата ни е психопат
- Техниката за продуктивност „Помодоро“ – какво представлява и как да я приложите
- НАРЕДБА № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти
Коментари към 7 причини за възникване на конфликти в офиса