Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Как опитът оказва влияние върху развитието на детето

Как опитът оказва влияние върху развитието на детето

от 14 фев 2018г., обновено на 13 яну 2020г.
Как опитът оказва влияние върху развитието на детето - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

От момента, в който едно бебе се роди, сетивните преживявания започват да играят роля в развитието му. Докато ранните преживявания до голяма степен са съсредоточени върху сензорна информация, средата продължава да оказва силно влияние върху поведението през целия живот. Генетиката играе важна роля в развитието, но опитът е еднакво важен. Например, генетиката може да повлияе на това как мозъкът на детето работи от раждането, а ученето и опитът буквално да оформят как той [мозъкът му] расте и се развива.

Някои от класическите теории на психологията се съсредоточават върху значението на опита и как той оформя поведението и личността. Три от основните теории, които описват и обясняват как децата учат, включват:

Класическо кондициониране: Този тип учене включва свързването на стимул и отговор (реакция). Дори да имате много бегло познание за психологията, вероятно сте чували за кучето на Павлов. В класически експеримент руският физиолог Иван Павлов открива, че многократното сдвояване на звука на звънец с представянето на храна кара кучетата да свържат самия тон с храната. След като се формира асоциацията, само звукът на камбаната може да накара кучетата да започнат да отделят слюнка в очакване на предстоящото хранене. Децата се учат по същия начин — те развиват асоциации между нещата в своята среда и потенциалните последствия. Например, дете може бързо да започне да свързва бебешката бутилка с храненето. 

Оперантно кондициониране: Когато едно поведение бива възнаградено, има вероятност то да възникне отново в бъдеще. Когато дадено поведение се наказва, то е по-малко вероятно да се появи отново в бъдеще. Тези принципи са в основата на концепцията за оперантното кондициониране — набор от техники за обучение, които използват подкрепление и наказание, за да увеличат или намалят съответния отговор. Например, когато детето е възнаградено за това, че е почистило стаята си, по-вероятно е то да повтори същото поведение по-късно.

Учене чрез наблюдение: Както може да се очаква, децата могат да научат много повече от наблюдението на своите родители, връстници, братя и сестри. Дори поведението, което наблюдават по телевизията, видеоигрите и интернет, може да повлияе на собствените им мисли и действия. Наблюдението е наистина мощно, ето защо е важно да се гарантира, че децата стават свидетели на правилното поведение. Чрез моделиране на добро поведение и подходящи отговори, родителите могат да бъдат сигурни, че децата им се учат как да действат отговорно.

Други видове опит

В допълнение към видовете учене, които се провеждат ежедневно, съществуват редица други преживявания, които могат да играят основна роля при оформянето на развитието на детето. Опитът, който родителите и другите обгрижващи осигуряват по време на най-ранните години от живота на детето, може да бъде един от най-важните. Някои деца могат да получат богат детски опит от родители, които са отзивчиви, грижовни и внимателни, но други могат да получат по-малко внимание, а родителите им да бъдат разсеяни, притеснявайки се за пари, работа или проблеми в отношенията. 

Връстници

Ранните социални преживявания на детето са предимно съсредоточени върху членовете на семейството, но те скоро се разширяват и до други деца на детската площадка, в квартала и в училище. Тъй като децата прекарват много време във взаимодействие с връстници в училище, не е изненадващо, че останалите деца имат голямо влияние върху детската психология и развитие. Детето е силно повлияно от своите връстници и тези социални преживявания помагат да формират ценностите и личността му. Партньорските взаимоотношения могат да имат значителен ефект върху развитието, както по положителен, така и по негативен начин. По-специално, тормозът може да окаже огромно вредно въздействие върху изживяването на детето.

Образование

Училището представлява огромна част от живота на детето. Учителите и съучениците играят важна роля във формиране на опита му. Обучението също оставя своя отпечатък върху развитието. Не забравяйте, че генетиката и околната среда винаги взаимодействат по динамичен начин. Генетичният фон на детето ще повлияе на неговата способност да учи, но добрите образователни преживявания могат да подобрят тези способности. Някои деца могат да имат проблеми с ученето, повлияни от генетиката, но качествените образователни интервенции могат да им помогнат да се учат и да се справят добре в училище.

Култура

Както видяхме до момента, съществуват много различни влияния, които играят роля в начина, по който детето расте и човекът, в който в крайна сметка се превръща. Културата, в която живее едно дете, добавя още един елемент в тази вече сложна комбинация. Например, родителите, които отглеждат деца в индивидуалистични култури, често се съсредоточават върху това да помогнат на децата си да развият автономия и самоуважение, докато родителите в колективистичните култури по-често изтъкват значението на общността, семейството и обществото.

Дори в рамките на една и съща култура вариациите при неща като социалния статус, доходите и образователната среда могат да окажат влияние върху начина, по който се отглеждат децата. Родителите с висок доход биха могли да бъдат по-загрижени да запишат децата си в най-добрите частни училища, докато тези с ниски доходи да прекарват повече време, безпокоейки се дали са посрещнати най-основните нужди на техните деца. Такива несъответствия могат да доведат до драматични разлики в опита, които от своя страна да окажат силно въздействие върху развитието на децата.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: testing.dogchannel.com

Още по темата:
  • Педагогическа психология – същност, теории и история Педагогическа психология – същност, теории и история
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Развитието на мозъка на бебетата, чиито майки употребяват наркотични вещества Развитието на мозъка на бебетата, чиито майки употребяват наркотични вещества
  • Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата
5.0/5 1 оценка

Коментари към Как опитът оказва влияние върху развитието на детето

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как опитът оказва влияние върху развитието на детето
    www.framar.bg 
    на 16 October 2025 в 16:09
    Коментирайте "Как опитът оказва влияние върху развитието на детето"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Педагогическа психология – същност, теории и история
  • Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
  • Развитие на детската психика според Фройд
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Развитието на мозъка на бебетата, чиито майки употребяват наркотични вещества
  • Развитие и разстройства на детската реч
  • Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
  • Теории и примери за детското развитие — част 2
  • Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
  • Цветовете работят за развитието на детската психика
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Ранното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийствоРанното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийство

Ранното разпознаване на суицидни мисли при децата намалява риска от самоубийство

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Майчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебетаМайчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебета

Майчиният глас стимулира развитието на езиковите центрове в мозъка при недоносени бебета

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Надежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думиНадежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думи

Надежда Рангелова: Държавата показа, че децата са й приоритет само на думи

от 15 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Истини и митове за лъчелечението - говорят специалистите на КОЦ – Пловдив

преди 1 дни, 7 часа и 38 мин.

УМБАЛ „Свети Георги“ с безплатни ваксини срещу COVID-19 и ДТК за бременни през есенно-зимен сезон 25/26

преди 7 дни, 2 часа и 49 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

АКАЙ капсули 520 мг * 60 NATURE'S WAY

АМИКС ЦИТРУЛИН 300гр 37749

АМИКС BLACK LINE КРЕАТИН дъвч.табл.2500мг * 60 37748

ОКУФЛАШ капки за очи, разтвор 10 мл * 2

ИМОДИУМ ИНСТАНТ таблетки, диспергиращи се в устата * 6

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Симеон Асенов, VALENTIS: Между швейцарската прецизност и етичната фармация в България

Коментар на: Дани от 16 окт 2025г. в 15:08:57

КОРПОЛИН капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 14:38:36

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 14:36:27

КОРПОЛИН капсули * 30

Коментар на: Донка Янкова от 16 окт 2025г. в 14:24:28

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: Николай Николов от 16 окт 2025г. в 14:00:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival