Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
Как се развива детето е тема на много теоретични разработки. Колкото повече от тях познава човек, толкова по-вероятно е да открива правилни реакции в себе си при проявите на детския характер.
Жан Пиаже е един от учените, наблюдавали, тествали и работили дълго с деца, за да съставят теориите си. Може да се каже, че теорията за интелектуалното развитие, която е изградил, е основана на философското течение епистемология, защото се базира на начините, по които децата учат и възприемат света. Пиаже проучва и описва четирите стадия на интелектуалното развитие, през които минава човек.
Стадий на сензомоторния интелект - от раждането до 2 години
При раждането детето не съзнава, че е различно от света и благодарение на постепенното учене започва да отделя себе си от предметите в околния свят. След като съзнае, че не е едно с останалите предмети забелязва, че може да манипулира с тях, да оказва ефект над заобикалящата среда, да действа съзнателно с цел да се случват събития. Открива, че нещата продължават да съществуват, дори когато не ги наблюдава и забелязва. Появява се „телеграфната реч“. Действията, водени от инстинкти, се впрягат, за да извършват преднамерени такива. С времето се натрупва опит, който му дава възможност да използва инструменти, за да достигне желаното (ще дръпне покривката, за да достигне играчката на масата). Започва чрез проба и грешка да трупа нужния опит, така че дори да експериментира при решаване на проблем.
Стадий на предоперационния интелект - от 2 до 7 години
В този период детето се учи да сравнява, измерва, подрежда, да сортира и дава оценка. Повторението на определени решения (на задача) му подсказва, че самостоятелно може да развали вече съграденото. Разбира обратимостта на част от действията.
В този период децата започват да използват свободно думите и да съзнават символното им значение. Това е видимо от назоваването на количествата с цифри и на заместването на един предмет с друг по време на игра. Върхът на този символизъм е когато детето започва само да „замества“ други хора в играта си, приемайки роля.
В този период критичното мислене е затруднено от егоцентризъм. То все още не е способно да наблюдава собствените си мисли и да ги анализира. Разбира и опитва да обясни своята гледна точка, но умът му не е натрупал нужния опит, за да се постави на мястото на другиго.
Стадий на конкретните операции - от 7 до 12 години
Детето успява да мисли логично в точно определени ситуации. Започва и опознаването и разбирането на логически правила, намира обосновки. По-лесно му е да премине от своята гледна точка към друга, да сравнява и дава по-обективни оценки. Психиката вече обръща внимание на повече от едно качество на обекта, и се забелязват няколко негови характеристики. Егоцентризмът постепенно намалява, детето успява да види чужди гледни точки и да проследи логиката им.
Стадий на формалните операции - след 12 години
В този период логиката вече работи във всички, а не само в конкретни случаи. Появяват се предпоставки за научно мислене. Разсъжденията са насочени не само към активността, но и към самото действие, което значи че могат да бъдат наблюдавани и анализирани. Абстрактното мислене се овладява до степен, в която могат да се създават хипотези, логически предложения и разсъждения.
Интелектуалното развитие на децата има пряка връзка със социализацията им. Доброто познаване на възможностите, които имат, ще ограничи вероятността за ощетяване или неизползване на целия им капацитет при обучение.
Снимка: pixabay.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
- Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
- Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата
- Защо разпознаването на цветове и форми е важно за развитието на детето
Коментари към Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже