Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Как опитът оказва влияние върху развитието на детето

Как опитът оказва влияние върху развитието на детето

Как опитът оказва влияние върху развитието на детето - изображение

От момента, в който едно бебе се роди, сетивните преживявания започват да играят роля в развитието му. Докато ранните преживявания до голяма степен са съсредоточени върху сензорна информация, средата продължава да оказва силно влияние върху поведението през целия живот. Генетиката играе важна роля в развитието, но опитът е еднакво важен. Например, генетиката може да повлияе на това как мозъкът на детето работи от раждането, а ученето и опитът буквално да оформят как той [мозъкът му] расте и се развива.

Някои от класическите теории на психологията се съсредоточават върху значението на опита и как той оформя поведението и личността. Три от основните теории, които описват и обясняват как децата учат, включват:

Класическо кондициониране: Този тип учене включва свързването на стимул и отговор (реакция). Дори да имате много бегло познание за психологията, вероятно сте чували за кучето на Павлов. В класически експеримент руският физиолог Иван Павлов открива, че многократното сдвояване на звука на звънец с представянето на храна кара кучетата да свържат самия тон с храната. След като се формира асоциацията, само звукът на камбаната може да накара кучетата да започнат да отделят слюнка в очакване на предстоящото хранене. Децата се учат по същия начин — те развиват асоциации между нещата в своята среда и потенциалните последствия. Например, дете може бързо да започне да свързва бебешката бутилка с храненето. 

Оперантно кондициониране: Когато едно поведение бива възнаградено, има вероятност то да възникне отново в бъдеще. Когато дадено поведение се наказва, то е по-малко вероятно да се появи отново в бъдеще. Тези принципи са в основата на концепцията за оперантното кондициониране — набор от техники за обучение, които използват подкрепление и наказание, за да увеличат или намалят съответния отговор. Например, когато детето е възнаградено за това, че е почистило стаята си, по-вероятно е то да повтори същото поведение по-късно.

Учене чрез наблюдение: Както може да се очаква, децата могат да научат много повече от наблюдението на своите родители, връстници, братя и сестри. Дори поведението, което наблюдават по телевизията, видеоигрите и интернет, може да повлияе на собствените им мисли и действия. Наблюдението е наистина мощно, ето защо е важно да се гарантира, че децата стават свидетели на правилното поведение. Чрез моделиране на добро поведение и подходящи отговори, родителите могат да бъдат сигурни, че децата им се учат как да действат отговорно.

Други видове опит

В допълнение към видовете учене, които се провеждат ежедневно, съществуват редица други преживявания, които могат да играят основна роля при оформянето на развитието на детето. Опитът, който родителите и другите обгрижващи осигуряват по време на най-ранните години от живота на детето, може да бъде един от най-важните. Някои деца могат да получат богат детски опит от родители, които са отзивчиви, грижовни и внимателни, но други могат да получат по-малко внимание, а родителите им да бъдат разсеяни, притеснявайки се за пари, работа или проблеми в отношенията. 

Връстници

Ранните социални преживявания на детето са предимно съсредоточени върху членовете на семейството, но те скоро се разширяват и до други деца на детската площадка, в квартала и в училище. Тъй като децата прекарват много време във взаимодействие с връстници в училище, не е изненадващо, че останалите деца имат голямо влияние върху детската психология и развитие. Детето е силно повлияно от своите връстници и тези социални преживявания помагат да формират ценностите и личността му. Партньорските взаимоотношения могат да имат значителен ефект върху развитието, както по положителен, така и по негативен начин. По-специално, тормозът може да окаже огромно вредно въздействие върху изживяването на детето.

Образование

Училището представлява огромна част от живота на детето. Учителите и съучениците играят важна роля във формиране на опита му. Обучението също оставя своя отпечатък върху развитието. Не забравяйте, че генетиката и околната среда винаги взаимодействат по динамичен начин. Генетичният фон на детето ще повлияе на неговата способност да учи, но добрите образователни преживявания могат да подобрят тези способности. Някои деца могат да имат проблеми с ученето, повлияни от генетиката, но качествените образователни интервенции могат да им помогнат да се учат и да се справят добре в училище.

Култура

Както видяхме до момента, съществуват много различни влияния, които играят роля в начина, по който детето расте и човекът, в който в крайна сметка се превръща. Културата, в която живее едно дете, добавя още един елемент в тази вече сложна комбинация. Например, родителите, които отглеждат деца в индивидуалистични култури, често се съсредоточават върху това да помогнат на децата си да развият автономия и самоуважение, докато родителите в колективистичните култури по-често изтъкват значението на общността, семейството и обществото.

Дори в рамките на една и съща култура вариациите при неща като социалния статус, доходите и образователната среда могат да окажат влияние върху начина, по който се отглеждат децата. Родителите с висок доход биха могли да бъдат по-загрижени да запишат децата си в най-добрите частни училища, докато тези с ниски доходи да прекарват повече време, безпокоейки се дали са посрещнати най-основните нужди на техните деца. Такива несъответствия могат да доведат до драматични разлики в опита, които от своя страна да окажат силно въздействие върху развитието на децата.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: testing.dogchannel.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЗдравни съветиПсихологияНовиниСоциални грижиЛюбопитноИсторияСпортФизиологияСнимкиРецептиХранене при...АнкетиИнтервютаАлт. медицинаОбразованиеОрганизацииНормативни актовеЗаведенияСпециалистиИзследванияКлинични пътекиЛеченияБотаника