Развитие на бебето в първите шест месеца
При раждането фактически един организъм се отделя от друг. Поради това, че плодът е бил в продължение на дълъг период част от майката, напълно нормално е да приемем, че бебето е в позиция на объркване в новото пространство на съществуване. В сравнение с вътрешния свят, създаден и пазен от мама, външният не е най-приветливото място.
Човешките бебета се появяват на бял свят силно неразвити, в сравнение с останалите примати. Те не виждат по същия начин като нас големите. Не разбират шума, не успяват да се предпазят от опасности. Това, че са човешки същества, че биват обгрижвани изключително внимателно и продължително им дава време да учат.
Месец първи
- През началните седмици умът на детето се учи да привиква към образа от очите.
- Налага му се да почувства дискомфорта на глада и коликите за първи път.
- Принудено е да разбере, че не е единно с останалия свят и обкръжаващата среда може да му донесе неудобство.
- В първия месец мъничето започва да използва и познава сетивата си. Чува и се опитва да вижда като нас. Погледът му е привлечен от движение, от лицето на мама.
- При болка, глад, страх реакцията е инстинктивна – плач.
Месец втори
Този период се характеризира със започване на опити за социалност с родителите.
- Бебето проявява повече интерес към хората, отколкото към предметите.
- Проучва форма, движение, мимика на лицата.
- Следи какво правят близките, започва опити да играе с тях и изразява недоволството си, ако играта се прекрати.
- Овладява мимиката до степен, в която да се усмихва – развива социална усмивка.
- При предизвикано недоволство за първи път усеща, а може би дори ще се опита да изрази, гняв.
- Издава звуци, различни от плач. Умът му започва да проучва звукоизвличането, защото гласовете на семейството очевидно са по-умели.
Месец трети
Наблюдението над околните бавно се засилва, любопитството към новия свят расте, а с него и желанието за включване в активностите у дома.
- Прави опити за контакт с околните, дори се опитва да отразява емоциите на майката. Когато някой му се усмихне, се старае да отвърне. Усмивката върви в комплект с движение на тялото, като и двете му доставят удоволствие.
- Проявява желание за имитиране на прости движения и мимики, особено ако обичаните хора го насърчават.
- Надява се да привлече вниманието и да започне общуване, издавайки звуци, усмихвайки се и движейки се.
Месец четвърти
- Телевизорът започва да е част от интересните неща в дома.
- Постепенно различните хора започват да се категоризират.
- Прави опит да различи възрастен от дете. Когато успее, е заинтригувано от децата, гласовете им, действията им.
- Реагира все по-ясно на нещата, предизвикващи недоволство (а не неудобство) – плаче, когато приятната игра бъде прекратена.
- Смехът става постоянна част от ежедневието.
- С чуждата помощ бебето се е научило да се забавлява.
Месец пети
От съвсем малки децата ясно различават майките си. Но тъй като всички се грижат за него, останалите лица не са жизненоважни за запомняне в кратки срокове.
- В петия месец бебето вече ясно различава близките си от останалите хора.
- Лицата и действията са му пределно ясни.
- Вече е готово да реагира негативно на непознати лица и да проявява предпочитания измежду близките - мама, разбира се, е на първо място.
- Придобива по-силна настоятелност.
- Фокусът се е изместил от задоволяването на физическата нужда върху доволството от общуването и ученето (играта) – видимо му харесва да играе с вас по време на хранене.
Месец шести
- Вече съвсем целенасочено проявява характер, когато общувате. Може да се види дали е по-отстъпчиво, инатливо или склонно към плач, нежно (склонно към гушкане и желаещо внимание) или активно (игриво и проучващо максимално средата).
- Паметта му и адаптивността му работят все по-добре заедно, реагира на името си, на интонацията на гласа на майката.
- Настроенията му са лесни за разпознаване, стават все по-близки до общоприетите. Проучва начините за изразяване, репертоара от звуци се множи.
Изключително важно е да кажем, че всяко дете е различно. Развитието на уменията и възприятията се движат с темпо и по начин, зависещ строго от условията, в които живее и от наличния потенциала. Ако някоя от характеристиките се забави малко, но вашето съкровище е контактно, игриво и щастливо, не трябва да се притеснявате от това, че едно умение се е появило преди друго.
Прочетете още:
americanbaby.com
Снимкa: freshwidewallpapers.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на бебетата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
- Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
- Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата
Коментари към Развитие на бебето в първите шест месеца