Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на бебетата Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата

Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата

от 22 ное 2018г., обновено на 07 фев 2020г.
Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Постоянството на обекта представлява термин, включващ знанието, че даден предмет продължава да съществува, дори когато вече не може да бъде видян, чут или възприет по какъвто и да е друг начин. Идеята за тази фундаментална концепция от психология на развитието е предложена и проучена за първи път от известния швейцарски психолог Жан Пиаже през 50-те години на 20-ти век.

Осъзнаването на постоянството на обекта се приема за важен етап от развитието през първите две години от живота на едно дете.

Пиаже сформира теория за развитието на малчуганите, състояща се от четири отделни етапа. Първият се нарича сензорномоторен и включва периода от момента на раждането до 2-годишна възраст – това именно е фазата, когато бебетата развиват постоянство на обекта. Сензорномоторният етап от своя страна се разделя на 6 подетапа, като по време на всеки един се очаква детето да постигне ново постижение в областта на постоянството на обекта.

Постоянство на обекта

За да опише детайлно всяка една фаза от своята теория, Пиаже провежда редица лесни за проследяване експерименти със своите собствени деца. По време на тези проучвания в домашна обстановка, психологът скрива играчка под одеяло, докато бебето наблюдава действията на баща си. Ако малчуганът посегне към скритата играчка, значи то вече е придобило постоянство на обекта. Пиаже стига до заключението, че обикновено децата на възраст около 8 месеца започват активно да търси предмета.

Етапи на развитие на постоянство на обекта

Според Пиаже 6-те подетапа в усвояването на когнитивната способност по време сензорномоторната фаза са следните:

Подетап 1: От раждането до 1-вия месец

Веднага след раждането новородените не могат да осъзнаят редица концепции за заобикалящия ги свят, освен ако не се отнасят за тях самите. По време на този най-ранен подетап те отговарят на случващото се около тях в света посредством рефлексите си, като например рефлекса да смучат.

Подетап 2: От 1-вия до 4-тия месец

На възраст около 1 месец бебетата започват да се учат чрез това, което Пиаже нарича "кръгови реакции". Те представляват всяко ново поведение, което малчуганът започва да прилага, като например смученето на палеца и последвалите опити за повторение на действието. Тези кръгови реакции се причисляват към така наречените схеми – модели на действие, които помагат на бебетата да разберат заобикалящата ги среда. Малчуганите се научават как да прилагат множество различни схеми отново и отново. Например, когато едно бебе започне да смуче палеца си, то координира действията на ръката си и смученето с уста.

По време на втория етап пеленачетата продължават да не разбират напълно постоянството на предметите. Ако в даден момент престанат да виждат предмет или човек, те биха погледнали в посоката, в която последно са го видели, но няма да се опитат да го намерят. В този момент от развитието си максимата "далеч от очите, далеч от ума" важи с пълна сила.

Подетап 3: От 4-тия до 8-мия месец

На възраст от около 4 месеца бебетата започват да наблюдават и да се включват в заниманията от средата си. Това им помага да осъзнаят постоянството на нещата отвъд тях самите. По време на тази фаза, ако даден предмет спре да се намира в полезрението им, пеленачетата започват да го търсят на последното място, където са го забелязали. Също така, ако малчуганите поставят играчката си на масата и се отдалечат от нея, след време ще се върнат на същото място, за да я намерят. Допълнително, ако родителите им скрият предмет под завивка или одеяло, бебетата ще могат да го локализират успешно.

Подетап 4: От 8-мия до 12-тия месец

С настъпването на 4-тия подетап малчуганите напълно осъзнават, какво означава постоянството на обекта. На възраст от около 8 месеца децата могат успешно да намират играчки, напълно скрити под одеяло. Въпреки това Пиаже открива ограничения на това ново възприятие за света. По-точно, въпреки че малчуганите могат да открият играчка, скрита на място А, те не могат да я локализират, когато същата тази играчка е преместена без знанието на децата и скрита на място Б – вместо това пеленачетата отново търсят предмета на първоначалното място. Според Пиаже по време на подетап 4 пеленачетата не могат да следят смяната на различните скривалища.

Подетап 5: От 12-тия до 18-тия месец

В този период пеленачетата се научават да проследяват промяната на местоположението на скритите предмети.

Подетап 6: от 18-тия до 24-тия месец

По време на последния подетап малчуганите вече могат да следят преместванията, дори и да не видят кой сменя положението на играчката от точка А до точка Б. Например, ако топка се търкулне под дивана, детето ще успее да предвиди траекторията на играчката, което ще му позволи да я потърси в края на тази траекторията, а не в началото, на мястото, където изчезва от погледа му.

Пиаже предполага, че именно в края на 6-тия подетап малчуганите включват към репертоара си от когнитивни модели изобразителните мисли, които спомагат за развиване на способността на децата да си представят предметите. Умението да сформират ментални репрезентации на нещата, които не могат да видят, води до пълното усвояване на постоянство на обекта, както и възприемането на себе си като отделен и независим индивид.

Критика, насочена към теорията на Пиаже

След като Пиаже представя пред научната общност теорията си за постоянството на обекта, други академици успяват да представят доказателства за това, че умението се развива много по-рано, отколкото швейцарският психолог твърди. Според учените Пиаже разчита прекалено много на активността на пеленачетата в своите експерименти – той очаква малчуганите да протегнат ръката си за играчката, за да покажат разбирането си за местоположението на скрития предмет.

Вероятно е обаче Пиаже да подценява знанията на бебетата за отделните предмети, защото се фокусира прекалено много върху недоразвитите моторни умения на пеленачетата. Редица изследвания разглеждат в детайл действията на малчуганите – особено посоката на погледа на бебетата. Резултатите от тези експерименти демонстрират, че пеленачетата са усвоили до определена степен постоянство на обекта, дори и да не протягат с ръка към скритата играчка – те гледат в посоката на скритата играчка.

Редактор: Нора Маркова
Източник: thoughtco.com
Снимки: slideplayer.com; unsplash.com

Още по темата:
  • Бедността оказва пагубно въздействие върху развитието на детския мозък Бедността оказва пагубно въздействие върху развитието на детския мозък
  • Педагогическа психология – същност, теории и история Педагогическа психология – същност, теории и история
  • Развитие на детската психика според Фройд Развитие на детската психика според Фройд
  • Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
5.0/5 3 оценки

Коментари към Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата
    www.framar.bg 
    на 13 July 2025 в 12:47
    Коментирайте "Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на бебетата
  • Бедността оказва пагубно въздействие върху развитието на детския мозък
  • Педагогическа психология – същност, теории и история
  • Развитие на детската психика според Фройд
  • Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Важните етапи от развитието на детето през втората година
  • Теории и примери за детското развитие — част 3
  • Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
  • Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
  • Развитие и разстройства на детската реч
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Тежест, подуване и поява на болка в ануса след еякулация.

преди 2327 дни, 17 часа и 49 мин.

Как трябва да спят бебетата?

преди 2621 дни, 20 часа и 57 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 2 дни, 2 часа и 51 мин.

Експертиза на трайно намалена работоспособност ТЕЛК и ЛКК - какво трябва да знаете

преди 4 дни, 2 часа и 29 мин.

Шампионат по колоездене "Зелените пирамиди", гр. Стара Загора - 06.07.2025 година

преди 9 дни, 48 мин.

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 15 дни, 20 часа и 58 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ КОКОС 55 мл

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ ШЕА 55 мл

СИЙСТАРС СОЛИЛУГ ЧЕРНОМОРСКА ЛУГА разтвор 950 мл

АЦЕТА БИО ОРГАНИЧЕН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН БЕБЕШКИ ЛОСИОН 50 мл

МАНХАЕ ИНТИМА капс.*30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Завръщането на ирисовата диагностика

Коментар на: Стоян от 11 юли 2025г. в 16:54:11

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 15:24:45

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: Tania Nikolova от 11 юли 2025г. в 15:03:39

ТИНКТУРА КАСТЕЛАНИ - ХЕФЕ 50 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:39:29

ДОПЕЛХЕРЦ ВИТАЛ ТОНИК 750 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:33:03
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival