Развитие на детската психика според Фройд
Развитието на детската психика е тема, която се разглежда усилено откакто науката за душата съществува. Поради факта, че детството е периодът, в който се изгражда личността, то е все още една от най-интересните фази на развитието.
Има много теории за развитието на детето. В следващия текст ще представим една от най-популярните периодизации. Основоположникът на психоанализата - Зигмунд Фройд, е развил теорията, че всеки период от детството е воден от основни либидни подбуди.
Във всички стадии той е наблюдавал предпочитание към различни “ерогенни” зони, чрез които детето получава нови усещания и удоволствие. При успешно преминаване през стадиите, на теория, пораства една психически здрава и стабилна личност. Ако ли не, в наследство на “неоптимално изживяния период” остават фиксации, които впоследствие се превръщат в характерови особености.
1. Орален стадий от раждането до 1 година
Източникът на удоволствие в самото начало на детският живот е устата. Получаването на храна и основни контакти с майката се случват по време на кърменето. Бебето усеща сукането и действията с устата си като основен извор на наслада. Изживяването на този период оптимално се изразява в получаване на автономност и задържане на чувството за сигурност.
Другото име на този стадий е “орално-садистичен” поради възможността при изключително неблагоприятно протичане в личността да останат не само фиксации, свързани с дейности на устата, а и желание за контролиране на околните, до степен неприемлива за обществото ( с цел да си осигурят сигурността, облечена във властова позиция).
2. Анален стадий от 1 до 3 години
Вследствие на проучване и овладяване на тялото, а и защото родителите приучват към използване на тоалетна, детето открива, че може да задържа тазови резервоари. Изпразването на дебелото черво и пикочния мехур се превръщат в ритуал на завършеност и независимост (съответно носител на удоволствие). Сигнализирането от детето, че се нуждае от тоалетна е изключително важно за повечето семейства в този период, но малко от тях съзнават, че е въпрос на добра воля от страна на младата и развиваща упоритостта си личност. Фиксациите се изразяват в твърде разхвърляни, безредни личности, склонни към унищожителни действия — при незаинтересованост от страна на родителите, или изключително стриктни, строги, вманиачени, праволинейни до болка - ако близките са твърде изискващи и нанасящи санкции. Препоръката е да не се използват санкциониращи методи, а насърчаващи.
3. Фалически стадий от 3 до 6 години
Периодът, в които изучаването на собственото тяло вълнува изключително много децата. Гениталиите биват открити като носещ удоволствие обект на интерес. Разликата в пола вече прави впечатление. Теорията на Фройд гласи, че това е периодът, в който момчетата откриват бащите си като съперник - „Едипов комплекс“. Психоанализата казва, че желанието да обсебват майката и да отстранят бащата, носи като следствие страх от наказанието, което бащата може да наложи (става дума за символно наказание и отнемане на мъжествеността заедно с нейните атрибути) - „страх от кастрация“.
Освен за „Едиповия комплекс“ при момчетата, се говори много и за „Електра комплекса“ при момичетата, но реално погледнато той е разгледан от Карл Юнг години по-късно. „Електра комплексът“ се изразява в желание на малкото момиченце да обсеби бащината фигура, конкурирайки се с майката.
Предполага се, че децата, изследващи себе си и любопитстващи за чуждите тела, откриват разликите между половете, като това предизвиква завист у момиченцата, поради наличието на нещо различно (в повече) при момченцата. Предположенията се развиват в идея за фиксиране върху разликата и подсъзнателна завист, но поради сексисткия привкус впоследствие един от най-популярните психолози от женски пол — Каран Хорни, разработва идея, опонираща на тази. Теорията на Хорни твърди, че цял живот подсъзнателно мъжете страдат от невъзможността да дарят живот.
4. Латентен стадий от 6 до 12
Според Фройд сексуалността в този стадий е занижена, либидото се потиска и останалите личностови характеристики се развиват по-свободно. Оставайки назад, воденото от нагоните То, дава възможност на личността да структурира добре идеята за себе си, социално приемливите действия и морала си. Училищната среда, новите социални връзки, взаимоотношенията, придобиването на лични интереси, дават храна на ума и оставят сексуалността леко в страни. Стадият се характеризира с изграждане на социални умения и самоувереност.
5. Генитален стадий от началото на пубертета
Сексуалните интереси могат да бъдат наречени зрели. Привличането към противоположния пол се появява по естествения за възрастните начин. Освен личното удоволствие на дневен ред идва желанието да удовлетворят останалите. Ако до момента стадиите са били преминати без съществени проблеми, личността се опитва да намери баланса между различните сфери на съществуването си.
Зигмунд Фройд е едно от светилата в историята на психологията, но е разумно да помним, че психосексуалната теория е САМО теория. Тя осветлява някои от процесите, протичащи в детската психика, но не може да се нарече теорема.
Снимка: pixabay.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Едипов комплекс – теория, същност и признаци
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- 35 прозрения за любовта, живота и личността от Зигмунд Фройд
- Теория на Фройд за шегите и тяхната връзка с несъзнаваното
- Изтласкването като защитен механизъм
- Какво представлява психоанализата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Актуална ли е все още психоанализата
- Теории и примери за детското развитие – част 1
Коментари към Развитие на детската психика според Фройд