Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Даниел Големан и неговата теория за емоционалната интелигентност

Даниел Големан и неговата теория за емоционалната интелигентност

Даниел Големан и неговата теория за емоционалната интелигентност - изображение
Блестящият мозък и високият коефициент на интелигентност са доста безполезни, ако не разбираме емпатията; ако не знаем как да разчитаме собствените си емоции (и емоциите на другите хора), ако не познаваме собственото си сърце и ни липсва социална чувствителност, която да ни позволява да се свързваме, да управляваме страха си, и да бъдем асертивни … Емоционалната интелигентност е, независимо дали ни харесва или не, истинският ключ към това да бъдем щастливи.

Дебатът за това какво е и какво не е интелигентност изглежда е в ход. Емпиричните доказателства потвърждават например съществуването на фактора "G" на Спиърман (генерална интелигентност), който се разбира като базова и крайно необходима основа, която дефинира цялото интелигентно поведение.

Също така имаме триархичната теория на Робърт Дж. Стърнберг и, разбира се, популярния фокус на Хауърд Гарднър върху множеството интелигентности.

"Ключът към постигането на висок колективен интелектуален коефициент е социалната хармония" — Даниел Големан

Къде тогава се разполага така наречената "емоционална интелигентност" на Даниел Големан? Е, всъщност може би ще ви е интересно да узнаете, че същността на тази идея винаги е съществувала в историята на психологията.

Емоционалната интелигентност през годините

Професор Големан не я формулира, той я популяризира през 1995 г. в книгата си "Емоционална интелигентност", която вече е продала повече от 5 милиона копия.

Например, още през 1920 г. Едуард Л. Торндайк описва това, което нарича "социална интелигентност", тази основна способност да разбираме и мотивираме другите. Тогава през 40-те години на миналия век, Дейвид Уешлър изяснява, че нито един тест за интелигентност не може да бъде валиден, ако емоционалните аспекти не са взети под внимание.

По-късно самият Хауърд Гарднър поставя първата основа със седмата си интелигентност, така наречената междуличностна интелигентност, която несъмнено е много подобна на емоционалната интелигентност.

Терминът "емоционална интелигентност" се появява за първи път през 1985 г. в докторската дисертация на Уейн Пен, озаглавена "Изучаване на емоциите: развитието на емоционалната интелигентност".

Само 10 години по-късно един американски психолог и журналист на име Даниел Големан започва нещо, което продължава и днес. Делото ни помага да разберем каква велика сила представляват емоциите и колко голяма власт притежават върху това, което сме, това, което правим и това как се отнасяме по между си.

Даниел Големан и емоционалната интелигентност

Даниел Големан започва като журналист в "Ню Йорк Таймс" и днес е гуруто на Емоционалната интелигентност. Сега той е в 70-те си години, а неговата искрена усмивка и проникващ поглед все още приковават нашето внимание.

Той сякаш винаги вижда по-далеч от нас — човек, който не пропуска подробности, който намира връзки, където останалите от нас виждат само съвпадения.

Големан винаги подчертава, че страстта му към психологията идва от майка му, социален работник, специализиран в психиатрията. По онова време тя събира книги за невронауката, човешкия ум и поведенческите науки. Тези книги формират детството и ежедневието му.

Тогава те не са нищо повече от неразгадаеми текстове, които той чете с необяснимо очарование. Но по-късно се превръщат в неговата мотивация и път към това, което е той сега: най-големият популяризатор на социалната интелигентност.

Какво всъщност е емоционалната интелигентност?

Това е начин да се погледне на интелигентността извън нейните когнитивни аспекти (като памет и разрешаване на проблеми). Говорим преди всичко за способността ни да се справяме ефективно с другите и себе си, да се свързваме с емоциите си, да ги управляваме, да се самомотивираме, да

Големан обяснява, че в неговия подход към емоционалната интелигентност има четири основни измерения:

  • Първото е самосъзнанието. То се отнася до способността ни да разбираме какво чувстваме. Да бъдем свързани с нашите ценности, с нашата същност.
  • Вторият аспект е самомотивацията и способността ни да се ориентираме към целите си, да се възстановяваме от неуспехите, да управляваме стреса.
  • Третият е свързан със социалното съзнание и съпричастност.
  • Четвъртият без съмнение е философският камък на Емоционалната интелигентност: нашата способност да се свързваме, да общуваме, да постигаме споразумения, да се свързваме позитивно и с уважение с другите.

Даниел Големан ни напомня в книгите си за необходимостта от владеенето на тези четири области. В противен случай имаме например човек, обучен в Емоционална интелигентност, който обаче е достигнал единствено самосъзнание, а не способността да проявява емпатия към другите. Следователно трябва да виждаме тези четири области като цяло.

Емоционалната интелигентност се научава и може да бъде подобрена

В книгите си "Емоционалната интелигентност" (1995) и "Социалната интелигентност" (2006) авторът обяснява, че част от тази ни способност се намира в нашата епигенетика. Тоест, тя може да бъде активирана и деактивирана, в зависимост от емоционалната и социална среда, в която израстваме.

Но тук се крие истинската магия - емоционалната интелигентност също е свързана с гъвкавостта на нашия мозък, чрез която стимулите, непрекъснатото упражняване и систематичното учене правят промени и създават връзки. Можем да придобием много по-голяма компетентност във всяка от четирите области, споменати по-горе.

Даниел Големан също така подчертава необходимостта децата да се отглеждат в съответствие EQ. От друга страна, що се отнася до света на възрастните, знаем, че няма недостиг на семинари, книги и други видове обучение.

Специфики на емоционалната интелигентност

Въпрос на воля и постоянство е да се прилагат способностите, за които пише професор Големан:

  • Трябва да забелязваме емоцията зад всяко от нашите действия.
  • Трябва да разширим емоционалния си речник (понякога не е достатъчно да кажем "Аз съм тъжна", трябва да сме по-конкретни. "Тъжна съм, защото се чувствам разочарована, донякъде ядосана и объркана едновременно").
  • Контролирайте това, което мислите, за да контролирате начина, по който се държите.
  • Търсете причините зад поведението на другите, бъдете в състояние да разберете гледните точки и емоциите им.
  • Изразявайте емоциите си асертивно.
  • Подобрете социалните си умения.
  • Научете се да се самомотивирате и да се борите за нещата, които могат да ви доближат до истинското щастие.

В заключение, интелигентността съдържа в себе си много повече от коефициента на интелигентност, а успехът зависи от всичко това. Говорим за личен успех да създаваме по-добри отношения с другите, да живеем в баланс и хармония, да се чувстваме способни, свободни, щастливи и изпълнени. Това е истинско приключение!

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: es.nextews.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайл