Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
Децата под 7-годишна възраст често не смеят да задават въпроси в училище, защото се притесняват, че съучениците им ще ги помислят за глупави.
Разбира се, възрастните също изпитват неудобство да питат понякога, защото това ги кара да се чувстват по-уязвими. Ако например помолим случаен минувач да ни упъти, ние сякаш признаваме, че сме се изгубили. Да питаме до известна степен е равносилно на това да покажем на целия свят, че сме неспособни да направим нещо.
На 5 години детето вече се вълнува от мнението на другите за него
Ново изследване сочи, че малките деца нямат смелост да задават въпроси и да търсят помощ в училище поради същата причина. Доскоро психолозите смятаха, че те започват да се вълнуват от това как ги възприемат връстниците им едва около 9-годишна възраст. По последни данни обаче осъзнаването и срамът настъпват по-рано. Още 5-годишни малчуганите се притесняват какво е мнението на другите за тях. Понякога те прибягват до дребни лъжи и мамене в игрите, водени от желанието да изглеждат умни.
Около седмата си година децата започват да вярват, че, задавайки въпроси, те изглеждат некомпетентни в очите на околните*. Този техен страх може да има сериозни последици, особено по отношение на образованието им. В определен момент от живота всеки ученик изпитва затруднения в училище. Колкото по-дълго отлага, преди да помоли за помощ, толкова повече учебен материал ще пропусне. Точно тук важна роля играят учителите и семейството. Те са хората, които да го убедят, че, когато не разбира нещо, е напълно нормално да попита.
Разиграване на сценарии като част от психологическото изследване
За да изследват по-задълбочено начина на мислене на децата, психолози от Станфорд и Чикаго прилагат класически подход от психология на развитието. Тъй като малките ученици често не могат да обяснят с думи какво мислят и какви са причините да се срамуват, екипът съчинява простички истории, след което им задава въпроси, за да разбере как разсъждават.
Изследването обхваща 576 деца на възраст 4-9 години, които трябва да предположат как ще постъпят двамата главни герои в тях по-нататък. Един от персонажите иска с цялото си сърце да бъде умен, а другият – просто да изглежда така в чуждите очи.
На един етап от проучването експертите казват на малките участници, че и двете деца от историите са се справили лошо на тест. След това те трябва да кажат кой от героите е по-вероятно да вдигне ръка пред целия клас и да помоли учителя за помощ.
Тежестта на чуждата оценка при вземане на решения
Четиригодишните малчугани избират както единия, така и другия. По-големите, които са на 7-8 години, споделят, че героят, който иска да изглежда умен пред другите, не би потърсил съдействие. Всяко дете съобразява отговора си с това как би се чувствал персонажа сред връстниците си. Те не изключват възможността героят, който иска да изглежда умен, все пак да помоли за помощ, но при други условия – ако общуването с учителя е насаме или ако се случва онлайн. Според тях тогава и двамата герои не биха са притеснили да попитат за онова, което не разбират.
Кога малчуганите се чувстват глупави сред съучениците си?
Децата са помолени от психолозите да измислят и свои сценарии на историята. Оказва се, че според учениците има и други обстоятелства, които могат да ги накарат да се чувстват по-глупави от другите – когато признаят своя грешка пред класа или когато подценяват успеха си от скромност.
Резултатите от изследването показват, че, дори когато срещат трудности в училище, те са склонни да не търсят чужда помощ, за да не губят авторитета си пред останалите. Както вече стана ясно обаче, подобно поведение вреди най-вече на училищното им представяне. За да се развие и усъвършенства в дадена сфера, човек трябва да положи много усилия, да работи усърдно, да не бяга от предизвикателствата (въпреки риска от провал) и, не на последно място, да задава въпроси. Когато малчуганите са силно разтревожени какво ще си помислят съучениците им за тях, те не могат да дадат всичко от себе си и съответно да се справят с проблема.
Как можем да помогнем на децата да преодолеят срама и страха си?
Може би, инстинктивно, бихме изтъкнали пред тях ползите, свързани с усвояването на учебния материал. За съжаление, подобен аргумент невинаги е убедителен, особено за малките ученици, които истински се тревожат какво е мнението на връстниците им за тях. Според учените ние не разбираме колко неприятно и неловко се чувстват другите, когато се наложи да помолят за помощ.
Лични консултации
За да бъдем полезни на малчуганите, би било добре да им предложим решения, обвързани под някаква форма с репутацията им. Самият процес по търсене на помощ например може да бъде улеснен. Учителите биха могли да предоставят различни възможности на децата за лични консултации.
Ролеви игри
По-трудната задача за всеки преподавател е да увери учениците си, че задаването на въпроси е напълно нормално поведение. Едно от предложенията на психолозите е всяко дете да бъде посочено като „експерт“ в дадена област. След това те трябва да си задават въпроси и да си отговарят, така че да запълнят пропуските в знанията си. Ако малчуганите осъзнаят, че да потърсят помощ от съучениците си не е срамно и се практикува от всички, може би няма да смятат, че са по-глупави от другите.
Разговори и дискусии в семейството
Ролята на семейството е не по-малко важна. Родителите могат да оставят детето да зададе въпрос и от него да инициират разговор дискусия, от която накрая всеки да е научил по нещо ново. Така ще му покажат, че не само то, но и другите могат да извлекат полза от ситуацията. Добре е възрастните да хвалят и поощряват малчугана да задава въпроси, което би означавало, че ценят не само успехите му, но и усилията по пътя към тях.
Психолозите и образователни експерти трябва да работят върху създаването на нови стратегии, с които да се преодолее страхът на учениците да задават въпроси. Не бива да се забравя, че за тях мнението на връстниците е не по-малко важно от успеха им в училище.
* Kayla Good and Alex Shaw. Being versus appearing smart: Children’s developing intuitions about how reputational motives guide behavior. Child development. 2021.
- Why Kids Are Afraid to Ask for Help: https://www.scientificamerican.com/article/why-kids-are-afraid-to-ask-for-help/
- Being versus appearing smart: Children’s developing intuitions about how reputational motives guide behavior: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdev.13711
Продукти свързани със СТАТИЯТА
МИЛАН 1918 НЕСЕСЕР С 2 ЦИПА ЗЕЛЕН 1095240593
АЙ ТОТАЛ ГОЛЯМ НЕСЕСЕР ОТ ПЛАТ UNICORN
НовПУЛС НЕСЕСЕР JEANS PRINCESS ПЪЛЕН 1095240686
ФАБЕР-КАСТЕЛ МАРКЕР PITT ARTIST 1005200103 * 9
УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР МИКИ МАУС KIDS LICENSING MK30017
НовМИЛАН 1918 НЕСЕСЕР С 2 ЦИПА ТЪМНОСИН 1095240594
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- 12 комикса, които разкриват забавни моменти от живота на един учител
- Краткосрочните и дългосрочните последици от училищния тормоз
- Клишета от учениците, които влудяват учителите
- Методът на Улвеус за справяне с училищната агресия: Ясни правила за поведение и наказания за насилниците в училище
- 16 неща, които учителите искат да кажат на своите ученици, но не могат
- Топ 10 лесни начина да облекчите учебния стрес
- Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
- Защо е важно учениците да играят навън в междучасията и какво ги спира
- Как да предпазите детето от болки в гърба, причинени от тежката ученическа раница
- Основно Училище "Георги Бенковски", гр. Велинград
Коментари към Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище