Framar.bg 0
В целия сайт
В целия сайт
Е-аптека
Продукти
Медия
Здравни новини
Любопитно
Интервюта
Презентации
Научни публикации
Видео
Анкети
Енциклопедия
Заболявания
Симптоми
Анатомия
Алтернативна медицина
Медицински изследвания
Лечения
Физиология
Патология
Ботаника
Микробиология
Медицински журнал
Фармакологични групи
Справочник
Специалисти
Здравни заведения
Образование
Спорт и туризъм
Аптеки
Здравни организации
Нормативни актове
Производители
Кл. пътеки
Здравни проблеми
История
Хранене
Храни и ястия
Хранителни съставки
Хранене при
Диети
Рецепти
Е-тата в храните
Съвети
Lifestyle
Спорт
Психология
Соц. дейности
Интерактивни
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Клинични пътеки Нормативни актове Производители Образование Спорт и туризъм Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Партньори Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище

Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище

от 11 март 2022г.
Редактор: Даниела Пройчева
Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Децата под 7-годишна възраст често не смеят да задават въпроси в училище, защото се притесняват, че съучениците им ще ги помислят за глупави.

Разбира се, възрастните също изпитват неудобство да питат понякога, защото това ги кара да се чувстват по-уязвими. Ако например помолим случаен минувач да ни упъти, ние сякаш признаваме, че сме се изгубили. Да питаме до известна степен е равносилно на това да покажем на целия свят, че сме неспособни да направим нещо.

На 5 години детето вече се вълнува от мнението на другите за него

Ново изследване сочи, че малките деца нямат смелост да задават въпроси и да търсят помощ в училище поради същата причина. Доскоро психолозите смятаха, че те започват да се вълнуват от това как ги възприемат връстниците им едва около 9-годишна възраст. По последни данни обаче осъзнаването и срамът настъпват по-рано. Още 5-годишни малчуганите се притесняват какво е мнението на другите за тях. Понякога те прибягват до дребни лъжи и мамене в игрите, водени от желанието да изглеждат умни.

Около седмата си година децата започват да вярват, че, задавайки въпроси, те изглеждат некомпетентни в очите на околните*. Този техен страх може да има сериозни последици, особено по отношение на образованието им. В определен момент от живота всеки ученик изпитва затруднения в училище. Колкото по-дълго отлага, преди да помоли за помощ, толкова повече учебен материал ще пропусне. Точно тук важна роля играят учителите и семейството. Те са хората, които да го убедят, че, когато не разбира нещо, е напълно нормално да попита.

Разиграване на сценарии като част от психологическото изследване

За да изследват по-задълбочено начина на мислене на децата, психолози от Станфорд и Чикаго прилагат класически подход от психология на развитието. Тъй като малките ученици често не могат да обяснят с думи какво мислят и какви са причините да се срамуват, екипът съчинява простички истории, след което им задава въпроси, за да разбере как разсъждават.

Изследването обхваща 576 деца на възраст 4-9 години, които трябва да предположат как ще постъпят двамата главни герои в тях по-нататък. Един от персонажите иска с цялото си сърце да бъде умен, а другият – просто да изглежда така в чуждите очи.

На един етап от проучването експертите казват на малките участници, че и двете деца от историите са се справили лошо на тест. След това те трябва да кажат кой от героите е по-вероятно да вдигне ръка пред целия клас и да помоли учителя за помощ.

момиче пише

Тежестта на чуждата оценка при вземане на решения

Четиригодишните малчугани избират както единия, така и другия. По-големите, които са на 7-8 години, споделят, че героят, който иска да изглежда умен пред другите, не би потърсил съдействие. Всяко дете съобразява отговора си с това как би се чувствал персонажа сред връстниците си. Те не изключват възможността героят, който иска да изглежда умен, все пак да помоли за помощ, но при други условия – ако общуването с учителя е насаме или ако се случва онлайн. Според тях тогава и двамата герои не биха са притеснили да попитат за онова, което не разбират.

Кога малчуганите се чувстват глупави сред съучениците си?

Децата са помолени от психолозите да измислят и свои сценарии на историята. Оказва се, че според учениците има и други обстоятелства, които могат да ги накарат да се чувстват по-глупави от другите – когато признаят своя грешка пред класа или когато подценяват успеха си от скромност.

Резултатите от изследването показват, че, дори когато срещат трудности в училище, те са склонни да не търсят чужда помощ, за да не губят авторитета си пред останалите. Както вече стана ясно обаче, подобно поведение вреди най-вече на училищното им представяне. За да се развие и усъвършенства в дадена сфера, човек трябва да положи много усилия, да работи усърдно, да не бяга от предизвикателствата (въпреки риска от провал) и, не на последно място, да задава въпроси. Когато малчуганите са силно разтревожени какво ще си помислят съучениците им за тях, те не могат да дадат всичко от себе си и съответно да се справят с проблема.

Как можем да помогнем на децата да преодолеят срама и страха си?

Може би, инстинктивно, бихме изтъкнали пред тях ползите, свързани с усвояването на учебния материал. За съжаление, подобен аргумент невинаги е убедителен, особено за малките ученици, които истински се тревожат какво е мнението на връстниците им за тях. Според учените ние не разбираме колко неприятно и неловко се чувстват другите, когато се наложи да помолят за помощ.

ученици в клас

Лични консултации

За да бъдем полезни на малчуганите, би било добре да им предложим решения, обвързани под някаква форма с репутацията им. Самият процес по търсене на помощ например може да бъде улеснен. Учителите биха могли да предоставят различни възможности на децата за лични консултации.

Ролеви игри

По-трудната задача за всеки преподавател е да увери учениците си, че задаването на въпроси е напълно нормално поведение. Едно от предложенията на психолозите е всяко дете да бъде посочено като „експерт“ в дадена област. След това те трябва да си задават въпроси и да си отговарят, така че да запълнят пропуските в знанията си. Ако малчуганите осъзнаят, че да потърсят помощ от съучениците си не е срамно и се практикува от всички, може би няма да смятат, че са по-глупави от другите.

Разговори и дискусии в семейството

Ролята на семейството е не по-малко важна. Родителите могат да оставят детето да зададе въпрос и от него да инициират разговор дискусия, от която накрая всеки да е научил по нещо ново. Така ще му покажат, че не само то, но и другите могат да извлекат полза от ситуацията. Добре е възрастните да хвалят и поощряват малчугана да задава въпроси, което би означавало, че ценят не само успехите му, но и усилията по пътя към тях.

Психолозите и образователни експерти трябва да работят върху създаването на нови стратегии, с които да се преодолее страхът на учениците да задават въпроси. Не бива да се забравя, че за тях мнението на връстниците е не по-малко важно от успеха им в училище.

* Kayla Good and Alex Shaw. Being versus appearing smart: Children’s developing intuitions about how reputational motives guide behavior. Child development. 2021.

Източник:
  • Why Kids Are Afraid to Ask for Help: https://www.scientificamerican.com/article/why-kids-are-afraid-to-ask-for-help/
  • Being versus appearing smart: Children’s developing intuitions about how reputational motives guide behavior: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdev.13711
Още по темата:
  • На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители
  • Може ли да се сложи край на училищния тормоз Може ли да се сложи край на училищния тормоз
  • Краткосрочните и дългосрочните последици от училищния тормоз Краткосрочните и дългосрочните последици от училищния тормоз
  • Защо най-добрите ученици не са отдадени на училището Защо най-добрите ученици не са отдадени на училището
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

МОИТЕ ДИАМАНТЕНИ ДНИ С ОШО - МА ПРЕМ ШУНЬО
16.00лв.

МОИТЕ ДИАМАНТЕНИ ДНИ С ОШО - МА ПРЕМ ШУНЬО

ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС
2.95лв.

ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС

БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК СВЕЩЕН... - СТЕФАН БРЕЗИНСКИ - ХЕРМЕС
11.95лв.

БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК СВЕЩЕН... - СТЕФАН БРЕЗИНСКИ - ХЕРМЕС

СБОГОМ, ДНЕВНИКО! - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
9.95лв.

СБОГОМ, ДНЕВНИКО! - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС

ДОН КИХОТ ДЕ ЛА МАНЧА ЗЛАТНО ПЕРО - МИГЕЛ ДЕ СЕРВАНТЕС - ХЕРМЕС
4.95лв.

ДОН КИХОТ ДЕ ЛА МАНЧА ЗЛАТНО ПЕРО - МИГЕЛ ДЕ СЕРВАНТЕС - ХЕРМЕС

Нов
СБОГОМ, ДНЕВНИКО 3: УЧИЛИЩНИ 'УБАВЦИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
11.95лв.

СБОГОМ, ДНЕВНИКО 3: УЧИЛИЩНИ 'УБАВЦИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС

Нов

Коментари към Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
    www.framar.bg 
    на 23 May 2022 в 05:33
    Коментирайте "Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Краткосрочните и дългосрочните последици от училищния тормоз
  • Асеновградски ученици водят битка да спасят любимата си учителка, болна от левкемия
  • Частна Профилирана Гимназия Балканика, гр. София
  • Неуспехите на учените помагат на учениците
  • Защо най-добрите ученици не са отдадени на училището
  • Основно Училище "Св. св. Кирил и Методий", с. Блатска
  • Как да възпитаме у детето интерес към ученето още в ранна възраст
  • Ученическа спортна школа
  • Основно Училище "Св. св. Кирил и Методий", с. Хераково
  • Защо е важно учениците да играят навън в междучасията и какво ги спира

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Спорт и безопасност при децата при каране на велосипед

преди 388 дни, 14 часа и 53 мин.

Кой се грижи за децата ви през грипната ваканция?

преди 850 дни, 11 часа и 28 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Зарадвай деца, от семейства в неравностойно положение, с малък подарък за 1 юни

преди 4 дни, 14 часа и 26 мин.

Кучето ми си влачи дупето след ходене по нужда

преди 5 дни, 17 часа и 6 мин.

Да помогнем на възрастни, самотно живеещи хора, с хранителни продукти и стоки от първа необходимост.

преди 7 дни, 10 часа и 36 мин.

Термо и влаго картиране (мапинг) на фармацевтични складове

преди 13 дни, 15 часа и 48 мин.
Всички
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

АНКЕТА

Четете ли?

Виж резултатите
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2022 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на услугите ни приемате, че можем да използваме „бисквитки“.Научете повечеРазбрах