Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище

Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище

от 01 фев 2022г.
Редактор: Даниела Пройчева
Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Чувството за принадлежност има ключово значение не само за възрастните, но и за децата. Приобщаването към училищния живот е много важно за правилното им развитие. Приемането и адаптацията намаляват значително риска от психични разстройства, нехайно отношение към образованието, социална изолация и самота.

Какво представлява всъщност принадлежността в училище*? Какви са ползите от нея и как служителите и учителите могат да помогнат на децата да се почувстват значими?

Принадлежност към училищната среда

През 1993 г. Каръл Гуденау и Катлийн Грейди дефинират този вид принадлежност като „степен, в която всяко дете се чувства добре прието, уважавано, приобщено и подкрепяно от останалите в училището.“

Ползи за детето от принадлежността в училище

Изследванията разкриват, че чувството на принадлежност влияе благотворно върху благосъстоянието на ученика, помага му да се оформи като личност и го прави психически устойчив. Оказва се, че положителният ефект трае и през периода на зрялост.

Как можем да подсилим усещането за принадлежност на ученика?

Най-ефективните начини да се постигне принадлежност са чрез подсилване близостта между учениците и учениците и персонала, поощряване на просоциалните и позитивни отношения между самите деца и пълноценно общуване с родителите.

1. Изграждане на силна и сигурна връзка с учителите

Отношенията учител-ученик са наистина сред най-важните за едно дете. Те изискват много време и усилия. Според експертите децата биха искали учителите да ги познават и да им покажат, че ги приемат. Те искат да бъдат ценени и да им се обърне внимание, когато имат проблем или просто лош ден.

Служителите на ръководни позиции трябва да помогнат на учениците да се сближат с поне един възрастен, който да ги защитава и изслушва.

2. Създаване на приятелства между децата в училище

Принадлежността към ученическата общност може да повлияе много силно на детето и на неговото поведение. Част от учениците общуват с лекота с връстниците си и се приспособяват безпроблемно, но други се нуждаят от помощта на възрастните, за да го постигнат.

Някои деца не биха могли да се сближат с останалите, без съдействие от страна на възрастен. Възможно е първоначално да се почувстват неловко и да не желаят да се натрапват, но често накрая приемат с радост помощта и нямат нищо против друг да разчупи леда вместо тях. Затварянето на училищата заради пандемията и ваканциите правят още по-трудно тяхното социализиране.

черна дъска деца

3. Ролята на родителите

Дотук говорихме за приноса на учителите. Това съвсем не означава, че приобщаването на децата зависи само от тях. Задача на директора и учителите е да убедят родителите колко важна е тяхната роля, за да се почувстват малчуганите като част от общността.

Как училищният персонал може да ангажира майките и бащите в процеса на сближаване между децата?

  • На първо място трябва да се подобри комуникацията между учителите и родителите и да се поддържа контакт със семейството на всяко дете. Възможно е използваните платформи да не са достъпни за всеки или да са твърде сложни. Важно е да напомним, че някои възрастни може би не могат да си позволят електронно устройство или пък нямат имейл адрес, което допълнително може да затрудни процеса. Други нямат нужните умения да боравят със съвременните дигитални средства.
  • Редно е всички родители да бъдат поканени да участват в училищния живот и провежданите мероприятия, по начин, който да показва колко важен е техният принос.
  • Важно е учителите да събудят интереса на родителите към всичко, което се случва с детето им в училище.
  • Ръководството на училището трябва да изгради канали за комуникация, чрез които майките и бащите лесно да споделят тревогите си с учителите.
  • Създаване на условия за проактивно и позитивно общуване между деца и родители, при това не само когато възникне проблем.
Ефективната комуникация винаги е от огромно значение.

Училищни структури и стратегии

Чувството на принадлежност се изгражда бавно. За целта училището е добре да предлага на своите ученици дейности, които да развият способностите им и да ги мотивират. Тук ключова роля играят социалните умения и емоционалната интелигентност.

Нормално е понякога ученикът да се чувства изолиран

Разбира се, няма универсално средство, което да е подходящо за всеки ученик. Той е отделна личност, а усещането, че е част от групата зависи от много фактори и може да варира в широки граници. Грег Уолтън от Станфордския университет подчертава, че най-важното за детето в училище е да осъзнае, че да се чувства различно и изолирано от време на време е напълно нормално. Възрастните трябва да му напомнят също, че емоциите, които изпитва, са временни и могат да бъдат преодолени. Когато е наясно с преходността на състоянието си, ученикът по-рядко ще се съмнява в своята принадлежност, когато се сблъсква с ежедневните предизвикателства на училищния живот.

Прочетете още:

  • Как да разпознаете тревожността в класната стая

Направените проучвания доказват, че децата са запознати с проблемите в училище. Те искат да учат в приобщаваща среда, която да отговаря на нуждите на всяко от тях. Несъмнено можем да научим много от учениците. Понякога техните идеи са креативни и съобразени с най-малките детайли. Те нямат необходимата квалификация, за да променят действителността, но имат предложения, които са практични и фокусирани върху подобряване живота им в училището. Учителите биха могли да се обърнат към тях директно и да ги попитат как се чувстват и как биха могли да им помогнат.

В заключение

Да се чувства приобщен е фундаментална нужда на човека. За жалост, един от трима ученици по целия свят е изолиран в някаква степен. Усещането може да бъде тягостно и да се отрази на цялостното му представяне и поведението му в училище. Ако се върнем назад в спомените си, ще се убедим, че преживяванията ни в тази възраст наистина са изиграли важна роля в живота ни.

Една от основните задачи на училищните ръководства е да работят усилено върху създаването на устойчиво чувство за принадлежност. Колкото по-рано се породи то, толкова по-благоприятен ще е ефектът върху психичното здраве на децата.

* Kelly-Ann Allen, Margaret L. Kern, Christopher S. Rozek, Dennis M. McInerney & George M. Slavich. Belonging: a review of conceptual issues, an integrative framework, and directions for future research, Australian Journal of Psychology. 2021.

Източник:
  • The Science of School Belonging: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/sense-belonging/202201/the-science-school-belonging
  • Belonging: a review of conceptual issues, an integrative framework, and directions for future research: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00049530.2021.1883409
Още по темата:
  • Може ли да се сложи край на училищния тормоз Може ли да се сложи край на училищния тормоз
  • На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители
  • Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
  • Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
5.0/5 1 оценка

Коментари към Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище
    www.framar.bg 
    на 18 May 2025 в 12:13
    Коментирайте "Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
  • Може ли да се сложи край на училищния тормоз
  • Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
  • На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители
  • Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Метформин на гладно - странични ефекти

преди 207 дни, 20 часа и 35 мин.

АДЕНУРИК -СТРАНИЧНИ ЕФЕКТИ ?

преди 1691 дни, 23 часа и 16 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 2 дни, 17 мин.

Какво представлява прозяването

преди 6 дни, 15 часа и 18 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 6 дни, 15 часа и 29 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 6 дни, 15 часа и 36 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival