Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Може ли да се сложи край на училищния тормоз

Може ли да се сложи край на училищния тормоз

от 08 фев 2019г., обновено на 03 ное 2022г.
Редактор: Нора Маркова
Може ли да се сложи край на училищния тормоз - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Тормозът – продължителната и редовна злоупотреба с власт в отношенията с връстниците, типична най-вече за училищата – се наблюдава в целия свят. Съотношението на извършител/потърпевш варира значително в различните страни, но като цяло се приема, че един на всеки трима ученици в някакъв момент е станал жертва на вредната практика. Тормозът може да бъде физически, психологически (към него се причислява и кибертормозът) или сексуален, като може и да представлява комбинация от трите. Както момчетата, така и момичетата изпитват тормоз от страна на своите съученици приблизително еднакво често, но видът тормоз и негативният ефект, който оказва върху потърпевшите, варират между представителите от двата пола.

Последиците от вредната практика върху жертвата

Отрицателните ефекти на продължителния училищен тормоз са добре известни и включват:

  • възприемането на ролята на агресор (вследствие на което жертвата се превръща в извършител на тормоз);
  • наличието на здравословни и психични трудности;
  • обръщане на по-малко внимание на образованието и намалено качество на живот в сравнение с тези, които не са изпитали тормоз.

Изследователите от едно интересно проучване решават да попитат участниците (мъже и жени на зряла възраст) дали си спомнят да са ставали жертва на училищен тормоз.

Резултатите от проучването са доста изненадващи. Участниците, които са били жертва на вредната практика като тийнейджъри, съобщават, че все още усещат негативните последици, които продължават да се засилват през годините в сравнение с учениците, които не са съобщили за насочен към тях тормоз. Депресията и суицидните мисли са често срещани сред възрастните, които са тормозени като юноши. Разбира се, преживяванията, свързани с обиди, подигравки и насилие, не са непреодолими: много ученици с течение на времето научават стратегии за справяне с отрицателните спомени, които им позволяват да култивират своята устойчивост. Факт е обаче, че мнозинството от тях не са успели да усвоят и упражнят подобни полезни методи.

Кое кара децата да нападат, обиждат и злословят?

Въпреки усилията на много хора да разберат същността на тормоза и така да го предотвратят, отново и отново се появява един и същи въпрос: "Ако тормозът пречи на възможността да се разбираме с другите, защо хората продължават да го упражняват?". Благодарение на напредъка на еволюционната биология учените са установили, че хората като цяло надценяват информацията, която сигнализира за наличието на опасност. Всъщност са необходими около шест положителни съобщения, за да се противодейства успешно на едно негативно.

В частност, младите хора, чиито мозъци все още се развиват, са склонни да преувеличават колко успешно заблуждават останалите и подценяват ефекта от твърденията и поведението, което проявяват спрямо другите.

Никъде другаде това не се забелязва толкова ясно, колкото в отговора на младеж, който е хванат в акт на очерняне на репутацията на свой съученик или разпространяването на чувствителна персонална информация с цел злепоставяне. Често са нужни няколко опита от страна на родители, учители или друга авторитетна личност, преди тийнейджърът да осъзнае какво е направил и да признае грешката си. Обикновено автоматичната реакция на младежа е да насочи фокуса върху поведението на лицето, към което той е проявил агресивно си и/или неприемливо поведение. И така вината се прехвърля върху жертвата вместо върху извършителя. Всеки родител и учител може да се сети за поне един подобен разговор с юноша, упражняващ тормоз върху някой друг, и неговия неизбежен отговор: "Той започна пръв."

Превенция или интервенция

Програмите за редуциране на училищния тормоз и изкореняване на вредните практики могат да приемат редица форми. Практиките, прилагани в училищата, имат за цел да обърнат внимание на взаимоотношенията между учениците, ролята на учителите и как точно се постига активното регулиране на училищния климат. За жалост, през по-голямата част от времето тормозът или се премълчава от жертвите, или не се адресира ефективно от тези, на които те съобщават за трудните си преживявания. За съжаление, някои възрастни насърчават реакции в децата си, които само засилват вредната практика: "Набийте го, за да го научите, че не трябва да се закача с теб!" или "Нападни я в киберпространството, за да й покажеш ясно, че не трябва да се забърква с теб!"

Оптималното решение за прекратяване на училищния (а и не само) тормоз е фундаментална промяна в човешкото поведение. Ако променим нормите във всички социални среди, включително в училищата, за да насърчим положителното социално развитие, тормозът може да бъде изкоренен. За съжаление, противоположното послание – че е лесно да се привлече вниманието, като се нападат и обиждат другите, комбинирано с усещането, че човек има право да реагира на униженията и накърняване на достойнството – подсказва, че сме далеч от това да направим тази утопична мечта реалност.

Какво може да направим ние?

Междувременно обаче всеки един от нас може да положи усилия да възпита в своите деца модели за държание, които се базират на проява на уважение, смирение и съпричастност. Тийнейджърите могат да бъдат научени да се поставят на мястото на другия човек и да вземат решения въз основа на тази нова гледна точка. Подобни техники за насърчаване на по-ефективното взаимодействие сред младите хора, живеещи в райони с високи конфликти, са използвани от редица организации в световен мащаб. Тези уроци имат потенциала да трансформират връзките между млади и стари и спомагат за изграждането на едно по-толерантно бъдеще.

Признаци за тормоз в детството - видео

 

 



 

 

 



Източник:

cambridgeblog.org

Още по темата:
  • На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители
  • Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
  • Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
  • Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
5.0/5 4 оценки

Коментари към Може ли да се сложи край на училищния тормоз

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Може ли да се сложи край на училищния тормоз
    www.framar.bg 
    на 07 June 2025 в 23:50
    Коментирайте "Може ли да се сложи край на училищния тормоз"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Поведенчески и емоционални проблеми
  • 11 неща, които не бива да толерирате на работното си място
  • Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
  • Рекорден брой деца преживяват насилие в Япония
  • Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
  • 10 стъпки, които да предприемете, когато разберете, че детето ви тормози връстниците си
  • "Червеното има значение": фотопроектът, който иска да пречупи стигмата относно червените коси
  • Релационна агресия и защо момичетата често я използват
  • Какво трябва да направите, ако вашето дете стане обект на тормоз в училище
  • Майка разяснява на децата си какво е тормоз и последиците от него с помощта на лист хартия
  • Следите остават: 12 признака на преживян тормоз в детството
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Може ли да тренирам късно вечер? Проблем ли е? Ефективно ли е?

преди 260 дни, 23 часа и 16 мин.

Каква храна може да се даде за котка за добра козина?

преди 529 дни, 8 часа и 20 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 1 дни, 11 часа и 41 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 1 дни, 13 часа и 57 мин.

Регистър на заетостта в НАП: Как да проверите вашите трудови договори онлайн

преди 2 дни, 10 часа и 34 мин.

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 4 дни, 2 часа и 10 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

L-АРГИНИН капсули 500 мг * 50 HOLLAND & BARRETT

ДЖОНСЪН BEDTIME БЕБЕШКИ ШАМПОАН 500 мл

ГЛЮКОЗАМИН СУЛФАТ + КУРКУМА таблетки * 120 УЕБЪР НАТУРАЛС

АРОМАНДИСЕ КРИСТАЛИ С ЕТЕРИЧНО МАСЛО ОТ ЛИМОН 10 г

ГИНКО БИЛОБА ЕКСТРА капсули 120 мг * 300 УЕБЪР НАТУРАЛС

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:04:35

ЗАФРИЛА таблетки 2 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:02:44

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: Н. Руменова от 06 юни 2025г. в 13:02:09

АНАФРАНИЛ таблетки 25 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:55:12

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:53:20
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival