Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Защо съм толкова раздразнителен: Причини и симптоми

Защо съм толкова раздразнителен: Причини и симптоми

Защо съм толкова раздразнителен: Причини и симптоми - изображение
Раздразнителността бива дефинирана като състояние на лесно предразположение към сприхавост или гняв. Това състояние не просто е тясно свързано със стреса и заболяванията на психиката, но може да повлияе ежедневието и отношенията ни с колеги, приятели, семейство и т.н.. Разбирането на причината за вашата раздразнителност е от първостепенно значение за преодоляването й, както и познаването симптомите на това състояние.

Причини за раздразнителност

Докато кратките периоди на раздразнителност са нормални и дори понякога очаквани, то трите често срещани причини за това чувство са стрес, тревожно разстройство/разстройство на настроението и медицински състояния. Стресът е може би най-честата причина и настъпва, когато се сблъскваме с различни изисквания и заплахи. Той също може да се развие, когато чувстваме безпомощност или загуба на контрол.

Изискванията, заплахите, страхът и загубата на контрол могат да причинят раздразнителност от всякакъв вид, особено когато не сме им обърнали внимание.

Помислете за това: Кога за последен път изпитахте раздразнителност? Каква беше причината? Бяхте заседнали в трафика и не можехте да се свържете с близък човек или бяхте изправени пред привидно невъзможно за разрешаване предизвикателство? Всяко от обстоятелствата, описани по-горе (и още), е част от причината стресът и раздразнителността да са толкова тясно свързани.

Независимо, че случайната раздразнителност е нормална, нетретирана, тя може да има неблагоприятно въздействие върху нашите взаимоотношения и ежедневие. Проявата на грубост към колегите може да ги отчужди и да предизвика враждебна работна среда. Избухването срещу членове на семейството може да навреди на взаимоотношенията, които най-много цените. Един от най-добрите начини за ограничаване на раздразнителността е да се поддържа стреса до минимум. Това е в полза на всички заинтересовани страни.

Докато стресът е най-честата причина за раздразнителност, то разстройствата на настроението и тревожността са не по-малко разпространени. Често хората подценяват значението на проблемите, засягащи психичното здраве, и тяхното въздействие върху емоциите ни. Тревожността и биполярните разстройства са най-хроничните заболявания на психичното здраве, които предизвикват раздразнителност. Например, индивидите, страдащи от биполярно разстройство, често изпитват възбуда, затруднения в концентрацията, безсъние, саморазрушителни навици и, разбира се, раздразнителност.

Освен това, точно както при разстройствата на настроението, раздразнителността е главен симптом на тревожните разстройства и други психични проблеми. Американската психиатрична асоциация твърди, че тя е и една от главните причини за тревожните разстройства. Хората, страдащи от различните тревожни разстройства и тези на настроението често не могат да ги преодолеят сами. Въпреки това, адекватно назначените медикаменти и лечение могат да свършат чудеса.

Последно, но не по важност, причините за раздразнителност могат да се коренят в различни медицински състояния. За съжаление, хората, които са изправени пред болестта на Алцхаймер, болестта на Грейвс, диабет, грип и други заболявания, могат да чувстват раздразнителност. Хроничните заболявания също могат да я предизвикат.

Осъзнатостта относно стреса, тревожните разстройства/разстройствата на настроението и различните медицински състояния е изключително важна в борбата с раздразнителността. Онези, които смятат, че се нуждаят от допълнителна помощ, трябва да се обърнат към лицензирани и сертифицирани специалисти в областта на психичното здраве.

Симптомите на раздразнителност

Подобни на основните причини са и придружаващите симптоми. Гняв, объркване, учестено дишане, изпотяване и повишена сърдечна честота са признаци за раздразнителност. Въпреки това, докато мимолетните чувства на раздразнение са нормални, то продължителната и редовна раздразнителност може да доведе до неблагоприятни симптоми като горещи вълни, загуба на коса, отслабване на сексуалното желание, треска, главоболие и дори нередовен цикъл при жените.

Съществуват някои предпазни мерки и стъпки, които можете да предприемете, за да предотвратите, отстраните и отслабите нежеланите симптоми на раздразнителност. Според Psychology Today, намаляването на кофеина/алкохола и точното определяне на източника на вашата раздразнителност може да направи чудеса.

Въпреки широката им употреба, алкохолът и кофеинът често могат да предизвикват раздразнителност у много от нас. Това не означава, че човек никога не трябва да пие чаша кафе или да се наслаждава на чаша вино от време на време, но редовните потребители на алкохол и кофеин могат да усетят голяма полза от намаляването им.

Подобен принцип важи и за натрупването на негативна нервна енергия. Токсичната енергия има склонност да "загнива", особено когато бъде оставена нетретирана. Понякога разходката из квартала, интензивната тренировка във фитнес залата или дори горещият душ могат да премахнат негативната енергия, която иначе би увеличила раздразнението и обострила посочените симптоми.

Въпреки че намаляването консумацията на алкохол/кофеин и отстраняването на отрицателната енергия вършат работа, един от най-ефективните начини за предотвратяване на симптомите на раздразнителност е определянето корена на проблема. Ако раздразнителността може да бъде преодоляна, преди да се е проявила, то стресът може да бъде предотвратен още, когато се заражда.

Въпреки че предписаните медикаменти или помощта от специалист са много добри решения на проблемите на психичното здраве, понякога борбата с раздразнителността е много проста — определяне на основната причина. Например, възможно ли е общуването с определено лице често да потиска настроението ви? Или вашата работа или текуща професия да нанасят повече вреда, отколкото полза? Кога за последен път отидохте на почивка, взехте си почивен ден или прекарахте известно време с любим човек? Всички тези въпроси са от съществено значение. Понякога, за да избегнете раздразнителността, трябва да сторите нещо много просто — да се върнете крачка назад, да прегрупирате и преоцените нещата, преди да продължите напред.

Причини за раздразнителност

Раздразнителността и стресът, придружени от присъщите им симптоми, обикновено се разпалват, когато животът стане предизвикателен или труден. Например, честите взаимодействия с неприятни индивиди могат да предизвикат раздразнение. Промените, чувството на безпомощност и разместването на пластовете, предизвикващи стрес, също са вероятни причини за повишена раздразнителност. Често обкръжението, взаимоотношенията с другите или дори неконтролируемите обстоятелства могат да го предизвикат.

Докато осъзнаването на причините за раздразнението е важно, то знанието как да се справите с него е също толкова критично.

Защо мислите, че сте раздразнителни?

Познаването на причините и симптомите за раздразнителност е почти безсмислено, ако човек не погледне вътре в себе си и не открие корена на това чувство у себе си.

Един от ефективните начини за разкриване на причината е внимателен поглед към моделите в ежедневието ви. Кога сте спокойни? Кога чувствате стрес или раздразнителност? Вие сте спокойни или развълнувани, когато сте сами или в компания? Има ли конкретни хора, ситуации, местонахождения или обстоятелства, които ви дразнят по-често?

Хората не бива никога да се чувстват насилвани да правят оценка на живота си сами, ако не се чувстват комфортно от това. (Натискът може да породи допълнително раздразнение!) Търсенето на помощ от приятели, членове на семейството или други е винаги приемлива мярка. Понякога просто компанията на близките ни може да пребори чувството на стрес, напрежение и раздразнителност.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: betterhelp.com

Снимка: menopausesisters.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияБотаникаПсихологияНовиниСпортЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиАлт. медицинаЛеченияТестовеСнимкиСоциални грижиХранене при...