Как да общуваме с човек, който винаги е в отбранителна позиция
Конфликтът е неизменна част от живота на всеки – било то в личните взаимоотношения, на работното място или в обществото. Несъгласието може дори да бъде полезно. Ако обаче сблъсъкът е с човек, който е заел отбранителна позиция, разговорът най-вероятно няма да протече нормално, а накрая е възможно да завърши неприятно. Вместо да избягваме общуването с такива хора, е по-добре да разберем защо реагират така и да потърсим ефективен начин да разговаряме.
Какво означава отбранително поведение?
Човек избира агресивно или смирено поведение, когато се чувства застрашен. Подобна реакция се забелязва лесно. Инстинктът ни подсказва, че поради някаква причина събеседникът изпитва страх.
>>> 10 правила за приятелско разрешаване на конфликти за двойки
Защо хората заемат отбранителна позиция?
Изследване от 2020 г. сочи, че хората избират защитния механизъм, за да се справят с мисълта, че са допуснали грешка. Това може да се случи, когато:
- са забравили какво се е случило;
- прехвърлят вината на другите;
- опитват да запазят социалния си статус;
- искат да минимизират нанесената от тях вреда;
- отказват да поемат отговорност;
- се дистанцират от случващото се.
Друга причина за отбранително поведение може да бъде тревожността. Човек възприема безопасна ситуация като опасна и реагира, защитавайки се.
Как да общуваме с човек, който е заел отбранителна позиция?
Тъй като не е възможно винаги да избягваме конфликтите, е добре да намерим път към такива хора. Ето как можем да го направим.
Самоосъзнатост
За да разберем защо другите постъпват по определен начин, когато попаднат в конфликт, е нужно първо самите ние да повишим своята самоосъзнатост. Нека си зададем въпроса каква е нашата физическа и емоционална реакция в такива моменти. Самоосъзнатостта ще ни помогне да регулираме собствените си емоции и да изясним поне част от недоразуменията с околните.
Също така, психолозите съветват да останем отворени за чуждите идеи и перспективи.
Самоосъзнатостта е един от аспектите на емоционалната интелигентност – умението ни да разбираме, управляваме и използваме емоциите си по позитивен начин, така че да общуваме по-лесно с хората, да намалим стреса и да разрешаваме ефективно конфликтите.
Как ни помага емоционалната интелигентност (ЕИ)?
1. Благодарение на нея развиваме по-гъвкави умения да се справяме с трудностите, стреса и междуличностните конфликти.
2. ЕИ подобрява емоционалната регулация – дава превес на положителните над отрицателните емоции.
3. Емоционалната интелигентност ни помага да създадем мрежа от хора, които ни подкрепят, защото можем да преценим отношенията с кои от тях са важни за нас и с кои – не толкова.
Аз-твърдения
При общуване с човек, който е в отбранителна позиция, е препоръчително да използваме Аз-твърдения. Добре би било да говорим за нашите чувства, без да търсим неговите грешки или да му приписваме качества. Например, „Твоите думи ме карат да се чувствам така сякаш винаги се провалям или не успявам да удовлетворя нуждите ти“, а не „Голям глупак си, че ми се разкрещя!“.
Избягване на конфликта
Да, понякога не е здравословно да избягаме. Има случаи обаче когато емоциите са толкова бурни, че е по-разумно да се отдръпнем и да преустановим контакт. След като се успокоим, можем отново да го потърсим и да го изслушаме.
Ако усетим, че гневът ни се засилва, може би е по-добре да изберем трети човек, който да играе ролята на посредник в трудни ситуации.
Без съревнования
Ако се налага да разговаряме с човек, който обикновено избира отбранително поведение, е важно да избягваме да се съревноваваме с него, защото е много вероятно тонът ни да е по-агресивен или твърд. В такъв случай той със сигурност би се почувствал застрашен и би издигнал защитната си стена.
Можем да си позволим да бъдем по-настъпателни само ако ситуацията го изисква – когато някой е под реална заплаха.
Ответната реакция също да бъде отбранителна
Бихме могли да реагираме като събеседника ни и също да заемем отбранителна позиция, макар че тогава нашите нужди няма да бъдат удовлетворени. Все пак, можем да прибегнем до подобна мярка, ако:
- събеседникът ни не е прав;
- изглаждането на конфликта е по-важно от самото противоречие.
Според експертите обаче е добре да се въздържаме от настъпателно поведение всеки път, когато сме в конфликт с този човек, защото това може да доведе до влошаване на отношенията в дългосрочен план и озлобление.
Компромиси
Когато правим компромис, ние всъщност показваме, че имаме желание да преговаряме с отсрещната страна. Много често именно компромисът е правилният път към разрешаване на недоразумения, а не стремежът да получим онова, което искаме.
Тук е добре да бъдем бдителни, за да не преминем границата, след която нашите нужди остават на заден план в името на нуждите на другия. Компромисът е разумна стратегия, която може да бъде опасна, ако стане начин на поведение.
Съвместна работа
Ако си сътрудничим с човека, който предпочита да заема отбранителна позиция, е много по-вероятно да намерим взаимоизгодно решение, без да се налага нито един от двама ни да отстъпва.
Какво да направя в ситуация на конфликт – стъпка по стъпка
1. Имаме ли нужда да разрешим конфликта? Ако крайният резултат не ни мотивира достатъчно, по-добре да се отдръпнем.
2. Ако за първи път сме в конфликт с този човек, можем да помислим как да го обсъдим. Ако се случва често, е по-добре да обърнем внимание на поведението.
3. Ако проблемът се отразява негативно на отношенията на работното място или с интимния партньор, експертите съветват да анализираме последиците и да се фокусираме върху самата връзка с въпросния човек.
4. Преди разговора е необходимо да съберем подробна информация, която да предоставим на събеседника. Хубаво би било да помислим какви компромиси сме склонни да направим по въпроса.
5. Защо се държи по този начин? Този въпрос е много важен. Как бихме постъпили ние, ако сме на неговото място? Защо разумен човек би заел подобна позиция? Емпатията е мощен инструмент за изглаждане на конфликти.
Да обобщим
Конфликтът невинаги вреди. Когато се изправим срещу някого, първо трябва да разберем защо е избрал да се държи отбранително.
Вместо да го съдим, по-добре да се опитаме да се поставим на неговото място. Дали пък няма проблем, който не виждаме? Дали самите ние не сме агресивни и не предизвикваме гняв в него?
Ако положим усилия и развием емоционалната си интелигентност, ще общуваме по-ефективно с околните и ще изградим пълноценни отношения с тях.
В случай че самите ние често заемаме отбранителна позиция, можем да потърсим помощ от професионалист, който да ни покаже на какво се дължи поведението ни.
How to Talk to Someone Who Is Always Defensive: https://psychcentral.com/lib/how-to-talk-to-someone-who-always-gets-defensive#why-do-people-get-defensive
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Позитивна психология
- Връзки и взаимоотношения
- Какво трябва да знаем за емоционално незрелите и конфликтни хора
- Какво представлява конфликтът и кои са причините за него
- 15 полезни фрази за разрешаване на конфликти
- Ефективни начини за справяне с конфликтни личности
- Как да управляваме конфликтите на работното място
- Мъжкото мълчание: Защо мъжете се страхуват да споделят желанията си в отношенията с жените
- Защо игнорирането боли повече от разгорещения спор
- Овладяването на стреса и емоциите е ключът към разрешаването на конфликтите
- Изкуството да се извиняваме по правилния начин и в подходящия момент
- Близките отношения между братята и сестрите са от помощ при конфликти между родителите
Коментари към Как да общуваме с човек, който винаги е в отбранителна позиция