Начало Психология Социална психология Аз Как да преживеем по-лесно празниците, когато скърбим

Как да преживеем по-лесно празниците, когато скърбим

Как да преживеем по-лесно празниците, когато скърбим - изображение

Когато скърбим заради загубата на близък човек, е съвсем естествено да не се чувстваме комфортно в празничните дни. Независимо за каква форма на загуба става въпрос - за раздяла или за физическа смърт, празниците са изключително голямо бреме за хората, които скърбят. И няма нищо странно в това, защото е непосилно трудно да се усмихваш, когато в живота ти вече нищо не е същото, когато се чувстваш напълно ограбен и самотен, когато единственото, което искаш, е не да празнуваш, а да върнеш времето назад и светът отново да стане такъв, какъвто го познаваш… Ето затова няма по-самотно и тъжно време за скърбящите от празничното.

Дейвид Кеслър, един от най-известните съвременни специалисти по въпросите на скръбта и загубата, дава няколко съвета за това как да преживеем по-лесно празниците, когато скърбим. Вижте ги:

Бъдете честни и не се опитвайте да прикривате скръбта

Преструването, че сте превъзмогнали болката, няма да ви помогне, напротив, ще усложни състоянието ви. Позволете си да усещате скръбта, изживейте я до последната капка. Болката си отива, само ако бъде изстрадана.

Поискайте помощ и позволете на близките си да ви помогнат

Може би ще се нуждаете от подкрепата на своите близки и приятели най-силно именно по време на празниците. Бъдете честни с хората, които обичате, за това как се чувствате. Кажете им от какво имате нужда. Дайте им възможност да ви подкрепят и да бъдат с вас.

Определете конкретно време и място, в което да се отдадете на скръбта си

Говорете за любимия си човек – разкажете за него, спомнете си скъпи моменти, запалете свещ и почетете паметта му. Позволете си да скърбите, разрешете си да отделите време, в което да поплачете, припомняйки си всички хубави мигове, преживени с човека, за когото скърбите.

Дейвид Кеслър е един от най-известните съвременни експерти по въпросите на скръбта и загубата. Заедно с психиатъра Елизабет Кюблер-Рос са съавтори на бестселърите "За скръбта и скърбенето" и "Уроци на живота". Кеслър е автор и на бестселъра "От какво се нуждаем, когато умираме" (спечелил наградата на името на Майка Тереза), а също и на книгата "Визии, пътувания и пренаселени стаи". Основател е на подкрепящата група за болни от рак "Призракът в килера", доброволец е към Червения кръст и е в борда на фондацията "Сара Фосет".

Помнете, че имате право на избор

Дори да имате предварителна уговорка за новогодишно парти, имате пълното право да се откажете, ако не се чувствате в настроение за празнуване. Затова винаги имайте резервен вариант – План Б прави план А много по-лесен за изпълнение. Не правете нищо насила – не се усмихвайте насила, не присъствайте на парти насила – ако празничните традиции са мъчение за вас, просто се дистанцирайте. Празникът не е присъда, а избор.

По свой уникален начин скръбта ни дава разрешение да преосмислим и преоценим традициите и навиците си. Ако старите не ви служат, създайте си нови. Напълно нормално е да се чувствате така, сякаш никога повече няма да можете да се насладите на празниците. Да, те със сигурност няма да бъдат същите никога повече, но с течение на времето отново ще можете да им се радвате. Дотогава обаче проявявайте съчувствие към себе си. А ако сред близките ви има човек, който скърби, не чакайте този човек да ви поиска помощ. Просто предложете подкрепата си. И обърнете внимание на децата. В периоди на скръб те често са напълно забравени от възрастните и се налага сами да се справят със собствената си мъка и с хилядите въпроси, които поражда тя.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: huffingtonpost.com
Снимка: irishcentral.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиНовиниЛайфстайлМедицински изследванияЛеченияСпортХранене при...БотаникаАлтернативна медицинаИсторияФизиологияСнимкиКлинични пътекиСпециалисти