Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Как да се справим с пасивно-агресивните хора

Как да се справим с пасивно-агресивните хора

Как да се справим с пасивно-агресивните хора - изображение

Нападка, казана с усмивка. Мълчание, когато знаете, че ви чуват. Даване на комплимент в комбинация с надменен поглед. Пасивно-агресивните хора знаят как да покажат неодобрение към някого, като в същото време се опитват да прикрият критиката си чрез преструвки и фалш.

Независимо от формата, която приеме, пасивната агресия представлява трудоемката задача да си ядосан, без да го показваш на останалите. Двете основни съставки са гневът и избягването.

Първо, гневът – или неговите родственици досадата, недоволството и възмущението – е чувство, което е доста трудно за потискане, като неизменно поне част от негативните емоции изплуват на повърхността и стават явни за останалите.

Освен едвам замаскирания яд, вторият елемент, необходим за пасивно-агресивното поведение, е избягването, чиято функция е да попречи да се стигне до конфликт и да не се изрази ясно отрицателното мнение, когато даден човек не се намира в позиция да го направи свободно и без притеснение.

Пасивно-агресивните индивиди са се научили в някакъв етап от живота си, че не е позволено да изразяват гнева си пред другите. Може би те възприемат конфликта като нещо, което трябва да бъда избягвано на всяка цена. Вероятно за тях да бъдат любезни и отстъпчиви представлява единствената опция или може би този тип поведение е техният начин да изразят недоволството си, без да предизвикат кавга.

Така че какво се предполага да направите, когато партньорът ви настоява през стиснати зъби, че не ядосан, или когато съквартирантът ви оставя бележки как трябва да почиствате уредите, които използвате.

Представяме на вниманието ви 6 съвета как да се справите с подобно пасивно-агресивно поведение, без да се стигне до ескалация на напрежението и безсмислени спорове.

Съвет 1: Преценете дали поведението често се проявява

Всеки един човек е имал лош ден, когато сякаш всичко се изправя срещу нас и иска да вгорчи настроението ни. Напълно е възможно, без да осъзнаваме, да отправим язвителна забележка или осъдителен поглед към някого, който ни е ядосал. Никой не е безгрешен, но ако пасивно-агресивното поведение е автоматична реакция към дори лека критика или стресова ситуация, тогава е необходимо да адресираме неприемливата тенденция в отношението на дадения индивид към нас.

Точно адресирането и преодоляването на зле прикрития гняв и недоволство е нещото, което пасивно-агресивният човек се опитва да избегне. Този тип хора се опитват да избягват от конфликта на всяка цена, но тъй като се страхуват от конфронтацията или не знаят как да се справят с разногласието, те предпочитат да изразят натрупаната враждебност чрез неясно формулирани нападки и двусмислени коментари.

Което ни води до втория съвет…

Съвет 2: Изяснете им, че ясното изразяване на мнението няма да им навлече проблеми

Пасивно-агресивните хора се страхуват, че може да им се скарате, да ги отблъснете, да спрете да ги обичате или просто да реагирате по изключително негативен начин на думите им.

От голямо значение е да обърнете внимание на пасивно-агресивното поведение на работното място. Колегите ви, които показват подобно неприемливо държание, са често недоволни от позицията си или несигурни в собствените си възможности. Вместо да се опитат конструктивно да повдигнат притесненията си, те създават препятствия, губят ценно време и общо казано правят работата на всички останали много по-трудна, дори по-малко приятна.

Поради това, независимо дали става въпрос за колегите или семейството ви, изяснете на пасивно-агресивните хора, че предпочитате да научите за проблемите им сега, отколкото да игнорирате притесненията им и недоволството им. Изключително важно е да не реагирате по начина, по който те очакват. Ако им се развикате, ги унижите или ги накарате да се чувстват като глупаци, това ще ги принуди да се върнат обратно в черупката си и ще затвърди пасивно-агресивното им поведение.

Ако се опитате да обсъдите пренебрежителното им държание по спокоен начин, но те продължават да отричат своя гняв и незадоволеност, ситуацията се усложнява. В такъв случай последвайте следващия ни съвет.

Съвет 3: При нелечими случаи, валидирайте мнението им

Понякога пасивната агресия се е просмукала до всички нива на поведение и се превръща в автоматична реакция към всяка една постъпка на останалите хора. За хроничните случаи е невъзможно да си признаят, че държанието им е проблематично и неприятно. Те ще отричат пасивната си агресия докрай.

Пасивно-агресивните индивиди не искат да признаят, че се държат по такъв начин, защото се страхуват да не бъдат изобличени като провал (в края на краищата, ако кучете им изяде домашната, няма как да им напишете двойка) или избягват да свършат дадена задача, тъй като се смятат за прекалено добри.

Без значение от начина, по който ще се изрази пасивната агресия, този тип хора се държат отбранително и винаги се изкарват жертвата в дадена ситуация. Това ви поставя в трудно положение, защото независимо от реакцията ви, те ще възприемат опитът ви за комуникация като атака срещу тях и ще започнат да си измислят извинения и да извъртат въпроса.

Например: "Какво? Извадих чистите съдове от съдомиялната както ми каза – ти не ми спомена да ги сложа по местата им."

Единственото ви решение е да покажете емпатия. Приемете тяхното извинение, дори и да не мислите, че е валидно. Изключително важно е да се представите като техен съюзник, тъй като всякаква критика ще ви накара да изглеждате като враг.

Например: "Разбирам какво имаш предвид. Знам, че трудно."

Изяснете им, че сте част от един и същи екип, но тогава е време да…

Съвет 4: Накарайте ги да поемат отговорност

Пасивно-агресивните хора са такива именно защото им се разминава да поемат отговорност. Така че приемете позицията им и покажете съчувствие, но след това изискайте от тях да изпълнят задълженията си и поетите ангажименти, дори и да е по-лесно да ги извините или да свършите работата сами.

Например: "Кучето изяде домашната ти? Съжалявам, че ти се случи. И аз съм имал/а подобни преживявания, така че знам, че е неприятно. Ето ти друго копие от домашната. Може да я направиш и да я предадеш утре."

Накратко, проявата на разбиране и емпатия е важно, но не променяйте стандартите си заради неприемливото им поведение.

Например: "Разбирам, че не си отишъл до магазина, защото си забравил, че те помолих да вземеш мляко. Все още се нуждая от тази съставка, за да довърша вечерята, така че ти благодаря, че ще отидеш сега."


Съвет 5: Възнаградете ги, когато правилно отстояват позицията си

Ако хронично закъсняващ пасивно-агресивен колега или приятел се появи на време, покажете искрена радост, че са успели да спазят уговорката. Избягвайте да използвате саркастични подметки като "Радвам се, че успя да дойдеш на време по веднъж."

По същия начин, ако някой, който обикновено оставя всичко за последния момент, завърши дадената му задача преди крайния срок, го поздравете за добрата организация.

В края на краищата, колкото и досадни да са пасивно-агресивните хора, те са като всички останали – търсят одобрение и обич. Въпреки че е значително трудоемко да не забелязвате недостатъците им, с помощта на няколко стратегически хода ще може да им помогнете да се държат по-добре във вашата компания – дори това да означава, че повече няма да получавате изключително смешните пасивно-агресивни бележки оставени в хладилника на офиса.

По статията работи: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: unsplash.com; canva.com

5.0, 10 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияНовиниСоциални грижиАнкетиТестовеЛюбопитноИнтервютаСнимкиЛайфстайл