Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Как да се справим с пасивно-агресивните хора

Как да се справим с пасивно-агресивните хора

от 22 юни 2018г., обновено на 11 ное 2019г.
Как да се справим с пасивно-агресивните хора - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Нападка, казана с усмивка. Мълчание, когато знаете, че ви чуват. Даване на комплимент в комбинация с надменен поглед. Пасивно-агресивните хора знаят как да покажат неодобрение към някого, като в същото време се опитват да прикрият критиката си чрез преструвки и фалш.

Независимо от формата, която приеме, пасивната агресия представлява трудоемката задача да си ядосан, без да го показваш на останалите. Двете основни съставки са гневът и избягването.

Първо, гневът – или неговите родственици досадата, недоволството и възмущението – е чувство, което е доста трудно за потискане, като неизменно поне част от негативните емоции изплуват на повърхността и стават явни за останалите.

Освен едвам замаскирания яд, вторият елемент, необходим за пасивно-агресивното поведение, е избягването, чиято функция е да попречи да се стигне до конфликт и да не се изрази ясно отрицателното мнение, когато даден човек не се намира в позиция да го направи свободно и без притеснение.

Пасивно-агресивните индивиди са се научили в някакъв етап от живота си, че не е позволено да изразяват гнева си пред другите. Може би те възприемат конфликта като нещо, което трябва да бъда избягвано на всяка цена. Вероятно за тях да бъдат любезни и отстъпчиви представлява единствената опция или може би този тип поведение е техният начин да изразят недоволството си, без да предизвикат кавга.

Така че какво се предполага да направите, когато партньорът ви настоява през стиснати зъби, че не ядосан, или когато съквартирантът ви оставя бележки как трябва да почиствате уредите, които използвате?

Представяме на вниманието ви 5 съвета на практикуващия клиничен психолог д-р Елън Хендриксен (Ellen Hendriksen) за това, как да се справите с подобно пасивно-агресивно поведение, без да се стигне до ескалация на напрежението и безсмислени спорове.

Съвет 1: Преценете дали поведението често се проявява

Всеки един човек е имал лош ден, когато сякаш всичко се изправя срещу нас и иска да вгорчи настроението ни. Напълно е възможно, без да осъзнаваме, да отправим язвителна забележка или осъдителен поглед към някого, който ни е ядосал. Никой не е безгрешен, но ако пасивно-агресивното поведение е автоматична реакция към дори лека критика или стресова ситуация, тогава е необходимо да адресираме неприемливата тенденция в отношението на дадения индивид към нас.

Точно адресирането и преодоляването на зле прикрития гняв и недоволство е нещото, което пасивно-агресивният човек се опитва да избегне. Този тип личности се опитват да избягват от конфликта на всяка цена, но тъй като се страхуват от конфронтацията или не знаят как да се справят с разногласието, те предпочитат да изразят натрупаната враждебност чрез неясно формулирани нападки и двусмислени коментари.

Което ни води до втория съвет…

Съвет 2: Изяснете им, че ясното изразяване на мнението няма да им навлече проблеми

Пасивно-агресивните хора се страхуват, че може да им се скарате, да ги отблъснете, да спрете да ги обичате или просто да реагирате по изключително негативен начин на думите им.

Д-р Елън Хендриксен съветва да обърнете внимание на пасивно-агресивното поведение на работното място. Колегите ви, които показват подобно неприемливо държание, са често недоволни от позицията си или несигурни в собствените си възможности. Вместо да се опитат конструктивно да повдигнат притесненията си, те създават препятствия, губят ценно време и общо казано правят работата на всички останали много по-трудна, дори по-малко приятна.

Поради това, независимо дали става въпрос за колегите или семейството ви, изяснете на пасивно-агресивните личности, че предпочитате да научите за проблемите им сега, отколкото да игнорирате притесненията и недоволството им. Изключително важно е да не реагирате по начина, по който те очакват. Ако им се развикате, ги унижите или ги накарате да се чувстват като глупаци, това ще ги принуди да се върнат обратно в черупката си и ще затвърди пасивно-агресивното им поведение.

Ако се опитате да обсъдите пренебрежителното им държание по спокоен начин, но те продължават да отричат своя гняв и незадоволеност, ситуацията се усложнява. В такъв случай последвайте следващия съвет на д-р Елън Хендриксен.

Съвет 3: При нелечими случаи, валидирайте мнението им

Понякога пасивната агресия се е просмукала до всички нива на поведение и се превръща в автоматична реакция към всяка една постъпка на останалите хора. За хроничните случаи е невъзможно да си признаят, че държанието им е проблематично и неприятно. Те ще отричат пасивната си агресия докрай.

Пасивно-агресивните личности не искат да признаят, че се държат по такъв начин, защото се страхуват да не бъдат изобличени като провал (в края на краищата, ако кучете им изяде домашната, няма как да им напишете двойка) или избягват да свършат дадена задача, тъй като се смятат за прекалено добри.

Без значение от начина, по който ще се изрази пасивната агресия, този тип хора се държат отбранително и винаги се изкарват жертвата в дадена ситуация. Това ви поставя в трудно положение, защото независимо от реакцията ви, те ще възприемат опитът ви за комуникация като атака срещу тях и ще започнат да си измислят извинения и да извъртат въпроса.

Например: "Какво? Извадих чистите съдове от съдомиялната както ми каза – ти не ми спомена да ги сложа по местата им."

Единственото ви решение е да покажете емпатия. Приемете тяхното извинение, дори и да не мислите, че е валидно. Изключително важно е да се представите като техен съюзник, тъй като всякаква критика ще ви накара да изглеждате като враг.

Например: "Разбирам какво имаш предвид. Знам, че трудно."

Изяснете им, че сте част от един и същи екип, но тогава е време да…

Съвет 4: Накарайте ги да поемат отговорност

Според д-р Елън Хендриксен пасивно-агресивните хора са такива именно защото им се разминава да поемат отговорност. Така че приемете позицията им и покажете съчувствие, но след това изискайте от тях да изпълнят задълженията си и поетите ангажименти, дори и да е по-лесно да ги извините или да свършите работата сами.

Например: "Кучето изяде домашната ти? Съжалявам, че ти се случи. И аз съм имал/а подобни преживявания, така че знам, че е неприятно. Ето ти друго копие от домашната. Може да я направиш и да я предадеш утре."

Накратко, проявата на разбиране и емпатия е важно, но не променяйте стандартите си заради неприемливото им поведение.

Например: "Разбирам, че не си отишъл до магазина, защото си забравил, че те помолих да вземеш мляко. Все още се нуждая от тази съставка, за да довърша вечерята, така че ти благодаря, че ще отидеш сега."


Съвет 5: Възнаградете ги, когато правилно отстояват позицията си

Ако хронично закъсняващ пасивно-агресивен колега или приятел се появи на време, покажете искрена радост, че са успели да спазят уговорката. Избягвайте да използвате саркастични подметки като "Радвам се, че успя да дойдеш на време по веднъж."

По същия начин, ако някой, който обикновено оставя всичко за последния момент, завърши дадената му задача преди крайния срок, го поздравете за добрата организация.

В края на краищата, колкото и досадни да са пасивно-агресивните хора, те са като всички останали – търсят одобрение и обич. Въпреки че е значително трудоемко да не забелязвате недостатъците им, с помощта на няколко стратегически хода ще може да им помогнете да се държат по-добре във вашата компания – дори това да означава, че повече няма да получавате изключително смешните пасивно-агресивни бележки оставени в хладилника на офиса.

По статията работи: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: unsplash.com; canva.com

Още по темата:
  • Гневни разстройства - какво представляват и какви са симптомите Гневни разстройства - какво представляват и какви са симптомите
  • Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми
  • Как психически силните хора се справят с язвителните коментари и грубостта Как психически силните хора се справят с язвителните коментари и грубостта
  • 7 начина за справяне с вербално агресивни хора 7 начина за справяне с вербално агресивни хора
5.0/5 10 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ВНЕЗАПНО СБОГУВАНЕ - АНГЕЛ Г. АНГЕЛОВ - ХЕРМЕС
11.95лв.

ВНЕЗАПНО СБОГУВАНЕ - АНГЕЛ Г. АНГЕЛОВ - ХЕРМЕС

АГРЕСИЯ В СЕМЕЙСТВОТО - ПЪТИЩА ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ - ОГНЯН ДИМОВ - СИЕЛА
15.90лв.

АГРЕСИЯ В СЕМЕЙСТВОТО - ПЪТИЩА ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ - ОГНЯН ДИМОВ - СИЕЛА

Коментари към Как да се справим с пасивно-агресивните хора

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как да се справим с пасивно-агресивните хора
    www.framar.bg 
    на 03 June 2025 в 00:19
    Коментирайте "Как да се справим с пасивно-агресивните хора"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Връзки и взаимоотношения
  • Гневни разстройства - какво представляват и какви са симптомите
  • Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми
  • Как психически силните хора се справят с язвителните коментари и грубостта
  • 7 начина за справяне с вербално агресивни хора
  • Пасивно-агресивните хора и техните отровни усмивки
  • Как да се държите с някого, който проявява пасивно-агресивно поведение
  • Опасната връзка между унижението и насилието
  • Обидните думи правят децата агресивни
  • Думата "Благодаря" ни прави по-щастливи
  • Проф. д-р Христо Кожухаров - Гневът, агресията и зависимостите - проблемите на модерното ежедневие
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Докосват ли непознати хора децата ви?!

преди 2540 дни, 10 часа и 11 мин.

Защо продължават старите хора да хвърлят пари през терасите?

преди 2684 дни, 12 часа и 50 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

30% Temu T?rkiye ?ndirim Kodu [acp856709] + 1500TL Kupon Paketi

преди 13 мин.

Temu Kupon Kodu [acp856709] 4000? Indirim Kazan?n

преди 14 мин.

70% ?ndirim yada 100€ Temu Kupon Kodu [acp856709]

преди 16 мин.

??????Temu??????? 30%???acp856709????????????

преди 17 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ИНВЕСТИРАНЕТО В АКЦИИ-ИГРА НА ХИПОТЕЗИ-М.НЕДЕВ

ЛИЗИ МАСЛО ОТ ЧЕРЕН ДРОБ НА ТРЕСКА + ОМЕГА 3 + ВИТАМИН D + ВИТАМИН A капсули * 80

ИМУН СЪПОРТ ВИТАМИН C ЕКСТРА 500 + БИОФЛАВОНИ 350 мг капсули * 90 НАТУРАЛ ФАКТОРС

ЛИЗИ МАСЛО ОТ ЧЕРЕН ДРОБ НА ТРЕСКА С ВКУС НА ЛИМОН 240 мл

АРОМАНДИСЕ ЕВКАЛИПТ прах за горене 50 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ВАЯ БИОТИК D3 капки 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юни 2025г. в 16:59:25

ОМНИ ЛОДЖИК ПЛЮС прах 5 г * 90

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юни 2025г. в 16:47:48

ОЗЕМПИК инжекционен разтвор в предварително напълнена писалка 0.25 мг + 4 игли

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юни 2025г. в 16:44:41

ЕНТЕРОЛ прах за перорална суспензия 250 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юни 2025г. в 16:41:31

ВОКАНАМЕТ таблетки 50 мг / 1000 мг * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юни 2025г. в 16:40:59
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival