Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как да се справите с отхвърлянето — 5 начина да преодолеем тягостното усещане

Как да се справите с отхвърлянето — 5 начина да преодолеем тягостното усещане

Как да се справите с отхвърлянето — 5 начина да преодолеем тягостното усещане - изображение

Да бъдеш отхвърлен, независимо дали е в романтика, приятелство или на работа, никога не води до приятни усещания. Популярната психология предлага „позитивно мислене“ и казва, че подобни неща „не трябва да ни въздействат“, но това почти неизменно не работи.
Отхвърлянето може да замъгли яснотата на мислите ни и да помрачи емоционалния ни фон, като оставянето на усещанията, породени, от каквото и да е отхвърляне, да повлияят на поведението ни, съсипвайки целия ни ден. И така, какви са действително ефективните тактики за истинско управление последствията от отхвърлянето?


1. Научете силата на перспективата

Много от нас преминават през живота, приемайки това, което мислят и смятайки го за "истинно". А всъщност то е просто перспективата ни за нещата. Представете си статуя на кон. Ако стоите, гледайки главата, а някой ви обяснява, че това е всъщност опашка (гледайки нея), то вие ще сте убедени, че човека греши (дори може да го квалифицирате като глупав или луд) . Истината е, че просто виждате нещата от различна гледна точка. Положението в живота ви доста често напомня ситуацията с тази статуя.
Когато отхвърлянето се случва, хората го усещат толкова лично, защото всъщност са фокусирани, и не могат да обхванат по-широка перспектива на ситуацията. А какво ще се случи ако го направят?

Различна перспектива


Забавете хода на мислите си и си представете какво ще се случи с човека, който ви отхвърля, след десет години. Колко други ще отхвърли, също както вас? Възможно ли е да постъпва така с причина? А колко хора са били отхвърлени за работната позиция, която сте искали?
Направете всичко възможно да видите и другата страна на ситуацията. Ако колега не желае да започне служебен проект с вас, това наистина ли е плод на факта, че не ви харесва, или защото е ядосан на ръководителите, че му стоварват твърде много отговорности?
Опитайте да се разходите в обувките на другите, за да осъзнаете, че може би са в много по-неудобна ситуация от вас и са принудени да ви отхвърлят. Представете си, при всички условия, ако бяхте приет, колко трагични можеха да са последствията.

2. Анализирайте

Естествено чувствителните хора, доста често стигат до подобни изводи, като първият ни метод. Те често правят и много предложения, с цел да изградят пълноценен контакт с околните. А многото предложения, могат да оставят усещането за отхвърляне, при негативен ответ, дори това да не е била целта на отговора. Когато се почувствате отхвърлени, запитайте се:

Има ли факти, доказващи, че това е вярно?
• Има ли факти, доказващи, че всъщност не е вярно?
• Какво би станало, ако е истина?
• А какво би означавало, ако истината е някъде по средата?
И ако трезвите ви анализи стигнат до извода, че сте отхвърлени, не се оставяйте на усещането, че това е краят на света. Разбираемо е да сте разстроени, но и сами знаете, че винаги изникват нови възможности.

3. Практикувайте изкуството на отразяването

"Отразяването" е полезна техника за комуникация, за да се избегне произвеждането на неверни предположения и да се отличи вашата собствена гледна точка спрямо тази на другата страна.
Отразяването означава да се интерпретира това, което събеседникът е казал, по начина, по който мислите, че сте го чул, така че да може да потвърди дали сте чули и разбрали правилно. Постарайте се да поддържате рефракцията, докато не се убедите, че сте разбрали правилно.

Например, ако кажат:"Не мога да изляза с теб тази вечер", отразете назад, "Не можеш да излезеш с мен?". Това им дава възможност да изяснят, дали ви отхвърлят или просто отказват конкретното предложение. Те може да отговорят: "Не, не тази вечер". Може да зададете друг изясняващ въпрос “Да разбирам ли, че въобще не искаш да се виждаме?“. Това ще доведе до ясен и конкретен отговор дали отхвърлят личността ви.
При отразяването трябва да се прояви внимание, да не прозвучи като обвинение. Не питайте „Казахте, че не искате да ме виждате?“. Заместете с „Мисля, че ви чух да казвате, че…“. Постарайте се да не манипулирате, а просто отразявайте, за да разберете правилно.

Твърде силна реакция

 

4. Отделете време

Понякога не чувството за отхвърляне е големият проблем, а това как реагиране на него.
Отказваме се от ценно приятелство, защото се усещаме разстроени, или напускаме работа, защото шефът ни ни е порицал и на следващият ден се събуждаме и ни се иска да сме били по-търпеливи. Да се научите да забавяте негативните реакции може да означава, че намалявате отрицателните ефекти, от собственото си прибързано поведение.

Това може да се практикува дори в ситуации,в които ви е необходимо време за емоционална почивка, за да анализирате чувствата си и да решите как да реагирате.
Използването на съзнателното дишане може да е полезно тук.
Това значи, че тренирате да насочвате вниманието си към дишането, когато усетите емоционалния пик. Фокусирайте се върху актът на дишане за няколко минути, това не е нещо, което другите ще забележат. Но тези мигове съсредоточаване ще ви отблъснат от емоциите и мислите, за да намерите необходимите средства за излизане от ситуацията или подходящия отговор на това, което е предизвикало емоционалния пик. Ако това ви се струва много трудно, дори невъзможно, следващото предложение може би ще ви свърши по добра работа.

5. Нека вниманието стане рутина

Може да ви прилошее като си го помислите, но това е една от добите техники за улавяне на емоциите, преди да избухнем в бурна реакция. Отхвърлянето може да ни смачка, да превърне перспективата за живота и личността ни в руини и реакцията към него може да е така грозна, че после дълго да съжаляваме. Ако отдавате внимание на емоционалните нюанси, може да забележите възможности, които иначе бихте пропуснали. Самоанализът е изключително полезен.
Ако сме отхвърляни и изоставяни в ранна възраст, то детският ни опит ни кара да се чувстваме недолюбени и неприети в зряла възраст. Този опит е оставил основни убеждения, които мултиплицирано се правят и в живота ни впоследствие. Професионалната подкрепа от психолог може да е изключително полезна в подобни случаи, като помага да разберете какво ви е направило толкова чувствителен към отхвърляне и как да се справите с емоциите си.
Когнитивната поведенческа терапия е добра краткосрочна терапия, която подпомага виждането на връзката между вашите мисли, емоции и действия. Ще научите как да оспорвате ирационалните си съждения, преди да ви изпратят към спиралата на негативните настроения и поведение на съжаление.

Отхвърляне в ранна възраст

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимка: twitter; heysuccess.com; payscale.com; gokhansezer.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛюбопитноПсихологияЛайфстайлСоциални грижиТестовеНовиниБотаникаЛеченияСнимкиАлтернативна медицинаАнкетиСпорт