Начало Психология Психология на развитието Развитие на юношите Как перфекционизмът подклажда тревожността при тийнейджърите

Как перфекционизмът подклажда тревожността при тийнейджърите

Как перфекционизмът подклажда тревожността при тийнейджърите - изображение

Погледнати отстрани тийнейджърите може да изглеждат мързеливи, неспазващи правилата индивиди, които сякаш нищо не ги интересува. Но всъщност момичетата и момчетата в тази възраст може да се борят с всепоглъщащо желание да бъдат съвършени – стремеж към перфекционизъм, който от своя страна води до раздразнение, тревожност и силен страх от провал.

Много тийнейджъри смятат, че колкото по-добре се представят в училище, толкова по-успешни ще бъдат по-късно в живота. Благодарение на усилията им те успяват да получат отлични оценки, което води до награди, участие в напреднали курсове и подготовка за университета или колежа. Проблемите се зараждат, когато младежите непрекъснато се стремят към недостижимо съвършенство.

Страда ли вашият тийнейджър от перфекционизъм?

Напълно нормално и логично за тийнейджърите е да имат високи стандарти за себе си и за работата си. Дисциплинираното поведение може обаче да прерасне в перфекционизъм, когато желанието за съвършенство пречи на социалното, емоционалното и/или професионалното функциониране. Идеята за перфектния образ може всъщност да попречи на младежите да достигнат целите си, защото перфекционизмът влияе негативно на процеса на учене.

Проверете дали следните симптоми се забелязват при вашето дете:

  • Недоволство спрямо качеството на работата си, която другите оценяват като приемлива (дори изключително добра)
  • Не започва да работи, преди да е 100% сигурен какво или как трябва да се направи, за да получи висока оценка
  • Избягва да отговаря на въпроси по време на часове, защото се страхува да не отговори грешно
  • Избягва поемането на риск
  • Избягва започването на задачи поради опасения, че няма да ги направи правилно или добре
  • Силна емоционална реакция, когато получи по-ниски оценки от очакваното
  • Трудно преживява грешките
  • Приема критиката много лично
  • Работи много бавно, за да избегне допускането на грешки
  • Фиксира се върху подредеността и външния вид на работата
  • Започва отново и отново, докато не се получи правилно

Приемете, че перфекционизмът се подхранва и се предизвиква от тревожността

Най-важното нещо, което трябва да запомнят родителите е, че тийнейджърите перфекционисти обикновено са децата, които изпитват силна тревожност. Неспокойните им и изпълнени с грижи умове предизвикват проблемното поведение, а когато резултатите не отговарят на очакванията им, те изпитва все по-силно притеснение. Това води до омагьосан кръг, създаден и подхранван от тревожността.

Имайте предвид ролята на външните фактори

Не е тайна, че в днешно време младежите се намират под голямо напрежение – очакванията да успеят, както в академичните, така и в извънкласните дейности покачва нивата на стрес значително. Осъзнавайки голямата стойност, която обществото поставя на доброто представяне, тийнейджърите често нямат друг избор, освен да се фокусират върху съвършенството. Често перфекционизмът имат обратен ефект и по-скоро представлява пречка за процеса на учене.

Когато младежите се опитват да успеят, те насочват всичкото си внимание към усвояване на новата информация. Когато перфекционизмът направлява действията на тийнейджърите, те се парализират от страха да не се провалят.

Перфекционизмът обаче води до редица проблеми:

  • Лоши оценки
  • Неумение да се фокусира и да завърши задачите си
  • Разстройства на настроението
  • Чувства на безнадеждност
  • Депресия
  • Социална изолация

Как да помогнете на тийнейджъра си да се справи с перфекционизма

Преодоляването на непрекъснатия стремеж към съвършенство изисква време и усилия. Когнитивно-поведенческата терапия е добър отправен пункт към справяне с проблемното мислене. Този вид терапия също позволява на младежите да усвоят нови стратегии за преодоляване на тревожността. Изброили сме няколко стъпки, които родителите могат да приложат вкъщи заедно с тийнейджърите си:

Противопоставяне на мислите за съвършенство: Когато юношите се научат как да идентифицират тревожните мисли, които причиняват проблемното поведение, те ще могат да променят начина си на мислене.

Упражняване на вътрешен диалог: Отвръщането на негативните мисли помага на тийнейджърите да се справят с тревожността. Също така упражняването на вътрешен диалог променя фокуса от негативното към позитивното, като по този начин младежите успяват да си възвърнат контрола върху ситуацията.

Фокусиране върху процеса на учене: За тийнейджърите е добре да осъзнаят, че усвояването на нова информация е далеч по-важно от получаването на отлична оценка. Препоръчително е родителите да разговарят с децата си за това, как да подобрят процеса на учене като се учат от грешките си и да използват нови и иновативни методи.

Показване на емпатия: Дните на тийнейджърите са изпълнени със съвети, препоръки и нареждания какво точно трябва да правят и какви изисквания трябва да покрият. Важно е за юношите да чуят от родителите си и другите възрастни около тях, че техните притеснения са разбираеми и очаквани. Откровените дискусии относно трудностите, свързани с младостта, помагат на тийнейджърите да приемат предизвикателствата и да се отърсят от стреса, предизвикан от непрестанния стремеж към успех.

Напълно нормално е за тийнейджърите да си поставят недостижими цели и да се фокусират върху тях прекалено много. Също така е очаквано за младежите да преминават през периоди на тревожност и раздразнение. Ако обаче притесненията и страховете на тийнейджъра пречат на нормалното протичане на ежедневието им, включително академичното представяне и социалните взаимоотношения, е препоръчително за родителите да потърсят професионална помощ.

Редактор: Нора Маркова
Източник: psycom.net
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиПсихологияЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиНовиниАлт. медицинаСпортЛеченияБотаникаТестове