Начало Психология Психология на развитието Развитие на юношите 10 начина да помогнете на тийнейджъра да се справи с романтична раздяла

10 начина да помогнете на тийнейджъра да се справи с романтична раздяла

10 начина да помогнете на тийнейджъра да се справи с романтична раздяла - изображение

Независимо дали говорим за първата истинска любов на юношата или само за порив на чувствата, по време на някоя ваканция, краят на взаимоотношенията може да се окаже доста труден за детето, което трябва да се научи как да се справя със сърдечните си терзания. В толкова сложен период може да се наблюдават състояния на рязък преход между летене в облаците на крилете на любовта и потъване в дълбините на нещастието.
За радост родителите могат да използват раздялата, за да научат своя тийнейджър да се справя с болката, отхвърлянето, разочарованието и другите разтърсващи емоции, които често придружават края на връзките.

Разбираемо е да опитвате да избегнете нещата, които могат да влошат състоянието на детето си, ето защо е добре да прочетете следващите съвети, които може би ще са ви от полза за целта.

1. Потвърдете емоциите на тийнейджъра

Туширайте желанието да омаловажите емоциите на детето си - само защото не сте мислили, че връзката му ще продължи дълго, не значи, че тийнейджърът не се чувства разтърсен от раздялата. В такива моменти подрастващите не могат дори да си помислят, че след време отново ще се чувстват добре.
Потвърдете чувствата на детето си, с думи като „Разбирам, че ти е трудно“ или "Зная, че е много неприятно, когато една връзка приключи“. Избягвайте да изпращате послания, че нищо съществено не се е случило или че връзките в тази възраст така или иначе не издържат дълго.

Ако имате син, то най-вероятно се заблуждавате, че драмата ще е по-малка. Имаме лоша новина за вас — един млад мъж може да страда също толкова от раздялата, колкото и момиче. Външният израз зависи основно от личността на индивида и това че не виждате някакви чувства, не значи, че ги няма. Не забравяйте, че „първата любов“ е различна от другите типове — юношата може би наистина мисли, че това е единственият човек за него. Вместо да мислите, че половата принадлежност има влияние над начина за възстановяване на разбитото сърце, просто очаквайте, че детето ви ще се нуждае повече от вас по време на този труден преход.

2. Подкрепете решението на тийнейджъра

Ако подрастващият е инициирал раздялата, това не значи, че няма да се разстрои за нея, а ако се окаже „зарязан“, това ще е буквално срутване на личния свят.
Независимо от начина, по който се е случила раздялата, застанете зад детето си.

Не се опитвайте да говорите за раздялата, преди тя да се случи, и не казвайте, че са направили неправилен избор. Не забравяйте, че има грешки, които трябва да позволите тийнейджърът да направи, дори ако имате особено мнение по въпроса — изборът си е негов.

3. Не изпадайте в крайности

Можете да нанесете сериозни вреди с изказвания от типа "така или иначе той/тя не беше за теб“ или „още си твърде млад за подобни взаимоотношения“, а клишетата като „в морето има много риба“ не вършат никаква работа.

Да, възрастните знаят, че животът продължава, дори след крат на връзката, но тийнейджърът няма нужда от подобен поглед. Вместо това се опитайте да му вдъхнете надежда за бъдещето, за да знае, че няма да се чувства така зле завинаги, а в същото време не го насърчавайте да потиска истинските си емоции. Тъгуването ще му помогне да се възстанови.

4. Бъдете добри слушатели

По-добре да слушате, отколкото да говорите. Просто опитайте да не намесвате в ситуацията и своите собствени възгледи за случилото се. Подрастващите се нуждаят от време, за да излязат от чувството на неудовлетвореност, объркване и силна емоция, без да загърбят мислите си. Насърчете ги да говорят и помнете, че е съвсем нормално за тази възраст да нямат желание да споделят подробности за любовния си живот. За това ги насърчете да споделят с хора, на които може да се разчита и ги карат да се чувстват комфортно.

5. Обсъдете социалните мрежи

Младите хора прекарват доста голяма чат от живота си, потопени в социалните медии, като често актуализират своя статус, информирайки всички за отношенията си и споделяйки подробности от живота си. Поговорете със своя тийнейджър, за да осъзнае и изчака, преди да публикува информация, която може да му донесе неприятни последствия.

Предупредете го, че споделянето на лошото преживяване ще им носи спомени от него всяка година (Facebook например много обича да ни припомня спомените ни). Напомнете на детето си, че извеждането на неприятни преживявания след края на връзката е също толкова ирационално колкото публикуване на интимна информация.

Често юношите не са достатъчно зрели, за да разберат как да се справят с раздялата, така че ще трябва да им помогнете при вземането на правилните решения относно информирането на обществеността за връзката (и нейния край).

6. Осигурете малко разсейване

Няма нищо по-добро от разсейването от лошите мисли, когато искате детето ви да се отърси от онова, което мрази. Изведето го из града, отидете на кино, пазарувайте или отидете на някакво спортно събитие.
Помислете кои са любимите ви общи занимания и запълнете един ден само с тях. Не само, че това ще държи юношата далеч от социалните мрежи, а и ще му покаже, че животът е доста интересен и без гадже.

7. Върнете ги в работна рутина

След няколко дни за тъгуване и „близане на рани“, насърчете юношата да се върне към ежедневната си рутина. Забавните дни могат да отвлекат вниманието, но същото могат да свършат домакинската работа, домашните, спорта и семейните дейности.

8. Бъдете готови за влакче на ужасите

След първите дни на драма нещата трябва да се успокоят, докато тийнейджърът ви няма „кофти ден“ отново. Той/тя вероятно ще премине през фази на нормално отношение към случилото се и опустошителни моменти. Не се изненадвайте, ако неприятната фаза се повтори няколко пъти, преди да се стабилизират нещата окончателно.

9. Ако е необходимо — потърсете помощ

Може би невинаги ще сте най-удачният човек, който да помогне на тийнейджъра да се справи с лошото приключване на връзка. Понякога трябва да се включи психолог - особено, ако забелязвате депресивни признаци с продължителност повече от две седмици.
Симптомите на патологична меланхолия, проблеми с храненето, прекалено много или твърде малко сън са сигнал, че трябва да се свържете с професионалист.

10. Не местете фокуса към себе си

По време на целия процес по тъгуване и стабилизиране, не забравяйте да запазите личното си мнение и чувства колкото може по-далеч от детето. Обичането не е равен път и вие не трябва да побутвате тийнейджъра да влезе във вашите коловози.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: verywell.com
Снимка: parentingteens.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлСнимкиПсихологияНовиниСпортИнтервютаИстория