Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Мотивационно интервюиране: метод за насърчаване на промяната

Мотивационно интервюиране: метод за насърчаване на промяната

Мотивационно интервюиране: метод за насърчаване на промяната - изображение

Малко методи са имали толкова зрелищен напредък за толкова кратко време, колкото мотивационното интервюиране. Неговият успех се дължи на няколко фактора. Този тип интервю улеснява връзката с пациента, а ефикасността му е научно доказана и разработена съвместно. Днес мотивационното интервюиране се прилага в много контексти. Клиенти, пациенти, студенти, отделения, зависими, престъпници или дори стажанти могат да се възползват от него.

По същия начин тези, които практикуват мотивационно интервюиране, могат да бъдат наставници, преподаватели, терапевти, треньори, психолози, лекари или медицински сестри. Това го прави много мощен инструмент.

Какво е мотивационно интервю?

Най-общо казано мотивационното интервюиране е инструмент, който помага на хората да променят нещата, които не харесват в себе си — това са неща, които предизвикват голям дисонанс и следователно недоволство. Чрез този инструмент — разговорите с анкетирания — ние сме в състояние да премахнем бариерите, които не позволяват на хората да се променят.

Истината е, че говорим за промяна всеки ден и то съвсем естествено. Отправяме искания към другите и сме много чувствителни към аспектите на ежедневния език, които означават нежелание, готовност, ангажираност … Всъщност, освен предаването на информация, една от най-важните функции на езика е мотивирането и влиянието върху поведението на други хора. Това може да бъде нещо толкова просто, колкото да поискате някой да ви подаде солта, или толкова сложно, колкото сключването на международен договор.

Съществуват и разговори относно дадена промяна, които се случват под формата на професионална консултация. Чрез тях някой се опитва да помогне на друг човек да се промени. Лекари, зъболекари, медицински сестри, диетолози и нутриционисти също водят разговори за промяна на поведението и начина на живот.

"Нещата не се променят; ние се променяме. "- Хени Дейвид Торо

Мотивационното интервюиране обръща внимание на естествения език, свързан с промяната. Целта на последното е да се водят по-ефективни разговори в тази насока, особено когато се случват в контекст, в който някой предлага професионална помощ на друго лице.

Много от тези разговори се извършват по безполезен или нефункциониращ начин, колкото и добри да са намеренията на интервюиращия. По този начин мотивационното интервюиране е предназначено да намери конструктивен начин за преодоляване на предизвикателствата, които се появяват, когато някой се ангажира с мотивирането на промяната в друго лице.

По-специално мотивационното интервюиране се състои в организирането на разговори. По този начин хората могат да бъдат убедени да се променят в зависимост от собствените си ценности и интереси.

Комуникационни стилове

Ако разположим разговорите на една права. На единия край ще се намира наставническият стил, а на другия придружаващия стил. Мотивационното интервюиране следва ръководен стил, разположен в центъра на тази права. За да се ориентираме по-добре, нека си представим, че ще пътуваме в чужбина и наемаме екскурзовод, който да ни помогне.

"Това, от което хората се нуждаят, е да се чувстват чути." — Мари Лу Кейси

Работата на туроператора не е да ви казва кога трябва да пристигнете, къде трябва да отидете или какво трябва да видите или да направите. Опитният екскурзовод знае как да слуша и предлага експертна информация, когато е необходимо, в зависимост от вашите интереси. Мотивационното интервюиране се намира в тази междинна територия — между ръководене и придружаване — и включва елементи от двете. Ръководенето е задача, при която много пъти е необходимо да придружавате другите, да ги насочвате, а друг път да не правите нито едно от двете. Това отваря възможности ръководеният да възприеме тези три подхода по интелигентен начин.

Например стимулирането на учебния процес при детето в повечето случаи означава да действаме като екскурзоводи. Това изисква да застъпваме периоди на съпровождане или надзор с такива, които дават посока, а друг път свобода.

Избягването на корекционния рефлекс е основно в мотивационното интервюиране

Хората в крайна сметка упражняват професия, в която помагат на другите по различни причини — искат да дадат нещо на обществото, да предотвратят и облекчат страданията, да проявят своята любов към човешката природа и т.н. Иронично тези същите причини могат да доведат до прекомерната употреба на наставнически стил, когато става въпрос за оказване на помощ. Внимавайте! Наставническите стилове често са неефективни или контрапродуктивни, когато става дума за подпомагане на хората.

Когато използваме наставничество, ние използваме корекционния рефлекс. Искаме да помогнем на човека до такава степен, че често му налагаме какво трябва или не трябва да прави. Но това, за съжаление, създава съпротива. Една от целите на мотивационното интервюиране е свеждането до минимум на тази съпротива.

Какво не е мотивационно интервю?

Полезно е да се изясни какво не е мотивационно интервюиране и да се разграничи от другите интервюиращи методи. Мотивационното интервю не се състои само в това да сме любезни към другите. Нито пък се припокрива с клиент-центрираната терапия на Карл Роджърс. При мотивационно интервюиране има съзнателно и стратегическо придвижване към една или повече конкретни цели.

Мотивационното интервюиране не е "техника" или лесен трик, който просто да научим и добавим към нашия инструментариум. Това е по-скоро стил на взаимодействие и интегриране на конкретни клинични умения, които насърчават мотивацията за промяна.

Това е сложен стил, който може да бъде усъвършенстван през годините; той не е лек, нито решава всички клинични проблеми. Мотивационното интервюиране е разработено специално, за да помогне на хората да се справят с двусмислието в лицето на промените и да засилят мотивацията си.

Този процес използва пет ключови комуникационни умения: формулиране на открити въпроси, утвърждаване, отразяване, обобщаване и предоставяне на информация и съвети, винаги с разрешението на клиента.

Както видяхме, мотивационното интервюиране е мощен инструмент, който улеснява промяната в хората. Това отслабва двусмислеността, която стои пред нея, и насърчава мотивацията. Всичко това е възможно чрез комуникативен стил на ръководството, без нищо да бъде налагано и да се позволи на клиента да реши.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: newmoney.gr

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлСнимкиПсихологияЗдравни съветиСоциални грижиСпортНовиниЛюбопитно