Полезни практики при деца с хиперактивност и дефицит на внимание
Синдромът на хиперактивност е медицинско състояние с невробиологични причини. Определя се като „нарушение на поведението в детска възраст”, при което изразеното нецеленасочено двигателно безпокойство води до нарушения в концентрацията на вниманието и предизвиква значителни затруднения при изпълнението на структурирани задачи.”
Основният проблем е, че тези деца се нуждаят от непрекъснати външни стимули.
За щастие, е почти невъзможно да намерите хиперактивно дете с дефицит на внимание, при което са налице всички симптоми, но то вероятно ще има три до пет от тях.
Характерни признаци, ранни сигнали и симптоми
Сред ранните признаци и симпотми, които говорят за хиперактивност, са:
- наличие на неконтролируема моторна активност;
- слаба концентрация на вниманието;
- импулсивност;
- трудно задържане на вниманието върху един обект;
- бърза накъсана реч (преминаване от тема в тема);
- затруднения при следването на правила и инструкции;
- честа смяна на настроението, предимно от външни фактори;
- непостоянство в реакциите си към ситуациите.
Усложнената форма на хиперактивност се характеризира с появата на вторични симптоми, които могат да бъдат:
- наличие на един или няколко двигателни тика или моторни стереотипа;
- нощно или дневно неволно изпускане на урина;
- наличие в историята на развитието на детето на логопедичен проблем – задръжки в развитието на речта или заекване;
- нарушения на съня;
- фобии;
- неспособност за приспособяване към дисциплината в институциите – детска градина, училище и др.
- неразбиране (невинаги) на социалната граница;
- затруднения във взаимоотношенията.
Как могат да помогнат специалистите
Важно е комплексното оценяване. Корекционните занятия се провеждат от екип с индивидуализация за конкретния случай. При адекватни терапевтични интервенции с различни специалисти детето би могло да разгърне своя пълен потенциал.
Успешните програми за хиперактивни деца с дефицит на внимание включват следните компоненти:
Обстановка
Преценете предварително какво точно искате да правите преди всяко занятие. Поставете пред детето само предметите, които ще използва в конкретно занятие.
Инструкции:
- Не се опитвайте да накарате детето да седне, ако то не желае. Някои деца с хиперактивност с дефицит на вниманието усвояват по-лесно информация, когато се движат. Фиксирането в една поза за тях е стресoво. Такова дете има нужда да се движи.
- В началото на работния процес вероятно по-подходящи биха били игри, които не изискват детето да седи на стол.
- Първоначално занятията трябва да са кратки (не повече от 10 минути). Ако детето може да се концентрира само за 2 минути, започнете с тези 2 минути. След известно време концентрацията ще се увеличи до 3, а после и до 5 минути. За деца в предучилищна възраст не са подходящи занятия по-дълги от 10 минути.
- Желателно е да използвате само едностъпкови инструкции и нагледни материали.
Интервенции:
- Говорете тихо и запазете спокойствие, защото когато сте развълнувани, детето поема от вашите емоции и може да постигнете обратния ефект – превъзбуда.
- Ако детето има моторни стериотипи (например удря се по главата, но при положение, че преди това е станало ясно, че това не е автоагресията, а моторен стериотип), може да го научите да удря по предмет до себе си, вместо главата си.
- Ориентирайте се от състоянието на детето. При хиперактивните деца има „лоши дни”, когато те буквално забравят всички придобити знания и навици.
Игри, които могат да се използват от специалистите за работа с деца с хиперактивност и дефицит на внимание
На децата се дава задача да огледат стаята и да назоват колкото се може повече предмети, като ги подбират по еднакъв признак: цвят, форма, материал.
- Ако учителят си вдигне ръцете нагоре, детето трябва да протегне ръце встрани или ако той седне, детето трябва да подскача и т.н.
- Детето трябва да повтаря думи след възрастния само след команда „повтори” (това се прави бързо), може да се използват думи „кажи” и „произнеси”.
- На масата има кубчета, кибритени кутийки и др. различни предмети (с различни размери).
- Детето е със завързани очи и трябва бързо с една ръка да построи кула (може да има състезателен момент).
- Даваме инструкция на детето да брои до 30. На мястото на числата, в които се съдържа 3 и/или 5 то трябва да каже дума или да направи движение.
- Хвърляне на топка, назовавайки съществително име. Детето, когато поема топката, трябва да назове подходящ по смисъл глагол и да казва свое съществително и т.н.
- Даваме на детето лист, на който са изобразени предмети и числа. В рамките на 1 секунда то трябва да назове: колко и какви предмети са изобразени, какви цифри са изобразени. В коя от фигурите са вписани една или друга цифра.
- Детето едновременно да решава по-прости математически задачи и да слуша пословици. След това трябва да каже отговора на задачата и да повтори пословиците.
- Изписване на числата от 1 до 20, докато детето ги назовава в обратен ред.
- При четене на текст детето трябва да разбира смисъла и като допълнителна задача може да открива думи с определен звук.
- Числата от 1 до 20 са написани разбъркано, детето трябва да ги показва и назовава поред колкото се може по-бързо.
- По таблица с букви и цифри – да назовава цифри по ред, след това букви по азбучен ред, след това започва да редува букви и цифри – напр. А, 1, Б, 2 и т.н.
Съвети към родителите
Родители, не забравяйте да играете с вашето дете, защото това ще ви даде възможност да го опознаете по-добре и да намерите правилния подход. Подходящите занимания за вашето дете може да намерите в детските книжки и списания. Това са така познатите ви лабиринти, откриване на разлики, оцветяване по зададен начин. Също са подходящи задачи с кодиране, разшифроване, сортиране, групиране, категоризиране. Не забравяйте и за спортните игри, благодарение на които се развива не само сила и ловкост, но и внимание. Научете детето си да бъде наблюдателно – умеещо да забелязва промените, които се случват в заобикалящият го свят. Например цветето, което до вчера е било пъпка, днес е разцъфнало.
на информация:
- 1.Матанова В., Тодорова Е., Ръководство за прилагане на методика за оценка на образователните потребности на децата и учениците. Институт за психично здраве и развитие, С.,2013
- 2.Мурашова Е., Дети-"тюфяки" и дети-"катастрофы": Гиподинамический и гипердинамический синдром, 2007
- 3. Стамбулова С., Синдром на хиперактивност с дефицит на внимание - статия
- 4. Прохватилова Л. П. КАК ПОМОЧЬ РЕБЕНКУ СТАТЬ ВНИМАТЕЛЬНЫМ? Советы, рекомендации, упражнения., Журнал: №1 (27) 2009 г. Превод на български език в статията – Вниманието на първокласника
- 5. Т. И. Анисимова, С. Ю. Сурушкина - Синдром дефицита внимания с гиперактивностью
Автори на статията: Ваня Кондева – логопед; Елена Андонова - психолог
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Патология
- Подходящи игри и физически занимания за деца с дефицит на внимание и хиперактивност
- Съвети за родители със синдром на дефицит на вниманието
- Умерено количество кафе през бременността не води до хиперактивност при децата
- Дефицит на вниманието в зряла възраст
- Тикове и синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ)
- 10 съвета към родителите на деца със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност
- Симптоми на хиперактивност при възрастни
- Актьорът Кит Харингтън: Успях да започна нов живот, въпреки алкохолната зависимост и диагнозата СДВХ
- Хранене при Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност
- Как да подобрите комуникацията с човек със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ)
Коментари към Полезни практики при деца с хиперактивност и дефицит на внимание
Anastasia
На каква възраст се проявяват симптомите и какви са подходящи насоки за 2-годишни с с моторни стереотипи? H
Здравейте,
Съветваме Ви да се консултирате със специалист.
На каква възраст се проявяват симптомите и какви са подходящи насоки за 2-годишни с с моторни стереотипи? H