Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
През последните две десетилетия диагнозите за психични разстройства и предписването на съответните лекарства за деца в училищна възраст рязко се увеличават. СЗО съобщава, че 20% от децата страдат от форма на психично разстройство – депресия, тревожност и СДВХ (Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност).
Във Великобритания например 1 от 8 деца на възраст между 5 и 19 години е диагностицирано с емоционално или поведенческо разстройство. Дори деца на 5 години се разболяват: според последните научни доклади, 6% от петгодишните имат психично разстройство. Още по-голямо предизвикателство срещат малчуганите от бедни семейства, при които вероятността да се сблъскат с психични проблеми е 4 пъти по-висока от тази при връстниците им.
Скорошен доклад, изготвен от Националното благотворително сдружение за децата във Великобритания, разкрива, че все повече деца се чувстват нещастни заради училището, а не толкова заради проблеми, свързани със семейството, приятелите, социалните мрежи или възприемането на собственото тяло. Увеличават се проучванията, които защитават тезата, че в действителност училищата могат да помогнат на децата да живеят по-щастливо, но само ако си поставят постигането на щастие като цел.
Под натиск
Повечето училища и образователни системи по света се фокусират върху съревнованието и състезателния елемент в обучението. Международната програма за оценка на постиженията на учениците (PISA) се заема да проследи представянето на различни училища, оказвайки сериозен натиск върху директори, учители и ученици. Резултатите от тяхното изследване показват, че се акцентира върху училищните постижения на децата, а не върху тяхното психично здраве и благосъстояние. Приоритетите влияят върху начина на преподаване и оценяване.
Учителите са притиснати да подготвят учениците така, че те да получават възможно най-високите оценки. Това от своя страна влияе негативно върху психичното здраве на самите преподаватели, голяма част от които страдат от бърнаут. Последиците са ясни – по-лошо представяне, което накрая може да ги накара да се откажат от преподавателската работа.
И макар в много от страните да има наредби, които целят да се запази доброто физическо и психично здраве на учениците, те рядко дават резултат. Твърде често изискванията към учениците събуждат и засилват чувството за съперничество в тях. Насладата от живота и положителните емоции остават на заден план. Високите резултати не бива да се постигат с цената на детското щастие и благосъстояние.
Образователните системи имат нужния капацитет, за да отговорят на задълбочаващите се психични проблеми при децата. Учените са на мнение, че грижата за психичното здраве и удовлетвореността в училище трябва да са толкова важни, колкото и изучаването на математика и четене. Според тях това е единственият начин учениците да добият по-голяма увереност, да постигат по-добри резултати, да изграждат пълноценни връзки и да намират мотивация.
Скандинавски модел
За да разберем как можем да научим децата да бъдат щастливи, нека разгледаме принципите в образованието в някои от най-щастливите страни по света, а именно Дания, Норвегия, Швеция, Финландия и Исландия. Те се нареждат сред първите десет държави, чиито жители са най-щастливи според Световния доклад за щастието.
Всеизвестно е, че скандинавските страни обръщат сериозно внимание на социално-емоционалното учене, а то учи децата да разпознават и управляват ефективно емоциите си. Така се формира базата за щастлив живот, което е предпоставка за високи постижения в училище.
В скандинавските страни също така се взима под внимание преценката на самите учители по време на националното оценяване, а самите училища не се оценяват и подреждат в класации. По този начин образователната система не упражнява напълно излишния натиск върху училищата и до голяма степен отслабва съревнованието между децата, намалява стреса и тревожността и не на последно място спомага за по-ниския процент на случаи на бърнаут сред учителите.
Да намериш щастието
Когато става въпрос за здраве и щастие парите нямат голямо значение. Тогава най-важно е да се развива себепознанието* – да знаем как да разсъждаваме, как да се държим и как да управляваме собствените си емоции, както и как да поддържаме позитивни социалните взаимоотношения**. Подобен подход се наблюдава в някои страни от Латинска Америка, например Коста Рика и Мексико. Те също са на едни от челните места според световния индекс за щастие, където се разглеждат показатели като благосъстояние, продължителност на живота, неравенство и влияние на хората върху околната среда.
Типично за тези народи е поддържането на жива и динамична социална мрежа от приятели, семейства и съседи. Макар да живеят на континента с най-силно изразени неравенства, учените стигат до извода, че латиноамериканците са изключително устойчиви, което означава, че те имат способността да се справят успешно с нещастията и да се радват на живота въпреки трудностите.
Според последните доклади на ООН, базирани на проучвания на ЮНЕСКО, училищата в Латинска Америка се справят много добре що се отнася до развиването на устойчивостта в децата. В Коста Рика грижата и мерките за опазване на околната среда заемат ключово място в образованието.*** Така се развива и чувството за емпатия към околните, а то заема централно място в процеса на социално-емоционално учене.
Заключенията на учените са, че образователните системи в развитите и развиващите се страни се фокусират върху създаването на отговорни граждани, посредством постигане на равенство и хармония. Въпреки това никоя от държавите, включена в изследването – Китай, Великобритания, Мексико и Испания, не изглежда да обръща достатъчно сериозно внимание на психичното здраве на учениците си.
Достатъчно е да се започне. Само тогава психичните проблеми сред децата и подрастващите ще бъдат решени. А най-добрата отправна точка е да се даде приоритет на детското щастие.
*Ryan, R., Huta, V. & Deci, E.L. J Happiness Stud (2008) 9: 139. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9023-4
**Chris Segrin, Melissa Taylor, Positive interpersonal relationships mediate the association between social skills and psychological well-being, Personality and Individual Differences, 2007, Pages 637-646, https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.017.
***Nicole Blum, Environmental education in Costa Rica: Building a framework for sustainable development?, International Journal of Educational Development, Volume 28, Issue 3, 2008, Pages 348-358, https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2007.05.008.
conversation.com, deadlinenews.co.uk
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Практически примери за силно развита емоционална интелигентност
- Лесни начини да научим децата си да разпознават и регулират емоциите си
- Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
- Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
- Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!
- Социално и емоционално развитие на бебето през първия месец след раждането
- Стимулирайте социалното и емоционалното развитие на вашето дете с 6 лесни стъпки
- Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
- Положителни ефекти от чувството за принадлежност в училище
- Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
Коментари към Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
Щастливите хора създават щастливи хора! Много учители обичат работата си и въпреки жестоката бюрокрация, купищата документи, убийствения страх, че пропускат или съставят неправилно някой документ, все още създават личности, успешни и благодарни завинаги! Има още “учителки любими”! Този велик феномен “документ” - докара учителя до “бърнаут”, а не децата! Този процес на одокументчване на училището, ще прогони учителите от него! Дано измислят роботи, които хем да попълват документите, хем да учат децата, хем да ги изпитват, пък любовта ...ще минат без нея! Обичам децата, мразя документите, защото ми изяждат времето за тях и ме разболяват!