Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата

Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата

от 13 дек 2017г., обновено на 07 яну 2020г.
Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Днес ще ви запознаем с една интересна идея, предложена от TED Ideas, а именно – да се погрижим за емоционалната интелигентност на децата си.

Нашите нерешени, непризнати чувства могат да ни доведат до тревожност, кавги и дори по-зле. Някои педагози смятат, че е време да дадем на нашите деца емоционални инструкции, наред с азбуката.

Кой ви научи как да идентифицирате и управлявате емоциите си, как да ги разпознавате, когато възникнат и как да минавате през тях? За много възрастни отговорът е: Никой. Вие сте проникнали през тези гъсти храсталаци сами. Макар че навигацията в нашия вътрешен ландшафт не е нещо, на което сме учени в училище, това трябва да се промени, твърдят редица изследователи. Те вярват, че емоционалните умения трябва да имат първостепенно значение в образованието на децата, също като математиката, четенето, историята и науката.

Защо емоциите имат значение? Изследванията установяват, че хората, които са емоционално квалифицирани, се справят по-добре в училище, имат по-добри взаимоотношения с другите и по-рядко проявяват нездравословно поведение. Освен това, тъй като все повече и повече професии стават механизирани, т.нар. меки умения - които включват постоянство, управление на стреса и комуникация - се разглеждат като начин хората да не бъдат заменени от машините. Налице са нарастващи усилия в американските училища да се преподава социално и емоционално обучение (SEL), но се придава особено значение единствено на междуличностните умения като сътрудничество и комуникация.

Често децата се научават да игнорират или да прикриват емоциите си. Много западни общества ги разглеждат като глезене или отвличане на вниманието, твърди социологът на калифорнийски университет в Санта Барбара Томас Схеф, защитник на идеята за емоционалното образование. Емоциите ни могат да ни дадат ценна информация за света, но често сме учени или съветвани да не ги слушаме. Също толкова опасна, казва Шеф, е практиката да се крие една емоция зад друга. Той установява, че в частност мъжете са склонни да скриват чувството на срам зад гняв, агресия и твърде често насилие.

Как може да се преподава емоция? Една от най-изявените учебни програми за преподаване на емоции е RULER, разработена през 2005 г. от Марк Брекет, Дейвид Карузо и Робин Стърн от Центъра за емоционална интелигентност в Йейл. Многогодишната програма се използва в повече от 1000 училища в САЩ и в чужбина. Името на програмата RULER (владетел), е акроним за своите пет цели: Разпознаването (Recognizing) на емоциите в нас самите и другите; разбиране (Understanding) на причините и последиците от емоциите; Назоваване (Labeling) на емоционалните преживявания с точен и разнообразен речник; изравяне и регулиране на емоциите по начин, който насърчава растежа.

Като стратегия, децата се научават да се съсредоточават върху основната тема на емоцията, вместо да се губят, опитвайки се да я дефинират. Когато една емоция ви обхване, обяснява Стърн, разбирането на тематичните й контури може да помогне "да я назовете, за да я укротите". Въпреки че гневът се чувства различно при различните хора, обяснява тя: "Темата, стояща в основата на гнева, е една и съща. Това е несправедливост или недостоверност. Темата, която стои зад разочарованието, е неудовлетвореното очакване. Темата, която е в основата на фрустрацията, е чувството, че си блокиран по пътя към целта. Формулирането на темата може да "помогне на човек да бъде видян и разбран и посрещнат там, където се намира", казва Стърн.

Изследователи от Центъра за емоционална интелигентност в Йейл откриват, че в училищата с програмата RULER по-рядко се наблюдава тормоз, има по-ниско ниво на безпокойство и депресия, повече лидерски изяви и по-високи оценки. Защо тогава емоционалното образование не е норма, а по-скоро изключение?

Изненадващ факт: Докато учените и педагозите се съгласяват, че е нужно да се преподават емоции, те нямат съгласие по въпроса колко са и какви са те. Учебният план на RULER се състои от стотици "чувствени думи", включително любопитен, екстатичен, безнадежден, разочарован, ревнив, облекчен и смутен. Списъкът от емоции на други учени варира от две до единадесет. Схеф предлага учениците да започнат с шест от тях: скръб, страх, гняв, гордост, срам и прекомерна умора.

Докато психологията започва да се изучава като наука преди повече от век, до момента тя се фокусира повече върху идентифицирането и лечението на разстройства. Шеф, който е прекарал години в изучаване на една емоция табу - срама - и разрушителното й въздействие върху човешките действия, признава: "Ние не знаем много за емоциите, въпреки че мислим, че е обратното, и това се отнася и за обществеността и за изследователите. "Или, както Виржиния Улф толкова красиво го казва: 'Улиците на Лондон имат своята карта; но страстите ни не са отбелязани'."

Родителите могат да започнат да насърчават емоционалното съзнание на децата си с простата подкана "Разкажи ми за някои от най-добрите си моменти", фразата, която Шеф използва за започване на разговори с учениците си. Но той и Стърн се съгласяват, че училищата не могат да чакат, докато академиците решат какви да са наименованията и броя на емоциите, преди да действат. "Знаем, че имаме емоции през целия ден, независимо дали сме наясно с тях или не", посочва Стърн. Нека да научим децата как да се понасят на тези моментни вълни, вместо да се мятат наоколо.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: ideas.ted.com

Снимка: raisingarizonakids.com

Още по темата:
  • На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители
  • Може ли да се сложи край на училищния тормоз Може ли да се сложи край на училищния тормоз
  • Практически примери за силно развита емоционална интелигентност Практически примери за силно развита емоционална интелигентност
  • Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1 Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
5.0/5 1 оценка

Коментари към Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
    www.framar.bg 
    на 03 July 2025 в 03:50
    Коментирайте "Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!
  • Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
  • На училище след извънредно положение: съвети за деца и родители
  • Социално и емоционално развитие на бебето през първия месец след раждането
  • Лесни начини да научим децата си да разпознават и регулират емоциите си
  • Може ли да се сложи край на училищния тормоз
  • Стимулирайте социалното и емоционалното развитие на вашето дете с 6 лесни стъпки
  • Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
  • Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
  • Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 5 дни, 12 часа и 1 мин.

Хексахидроканабинол - HHC - Новият синтетичен канабиноид - какво трябва да знаем

преди 181 дни, 7 часа
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 7 дни, 4 часа и 42 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 19 дни, 11 часа и 34 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 19 дни, 18 часа и 35 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 23 дни, 10 часа и 52 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ВИШИ СОЛЕЙ АВТОБРОНЗИРАЩО МЛЯКО ЗА ЛИЦЕ И ТЯЛО 100 мл

ЛА РОШ ТОЛЕРИАН СЕНЗИТИВ ХИДРАТИРАЩ КРЕМ ЗА ЛИЦЕ 40 мл

ЛИПОКАНТЕ таблетки 1 мг * 30

ИМУРАН таблетки 50 мг * 100

ЛИПОКАНТЕ таблетки 2 мг * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЛЕВЗЕЯ ПЛЮС 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 21:34:27

ЛЕВЗЕЯ ПЛЮС 10 мл

Коментар на: В12 от 02 юли 2025г. в 20:39:41

БАНЕОЦИН маз 20 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 20:27:07

БАНЕОЦИН маз 20 г

Коментар на: DOBROMIR SIMOV от 02 юли 2025г. в 19:34:48

АМОКСИКЛАВ филмирани таблетки 875 мг / 125 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 17:28:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival