Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Помощ! Партньорът ми се нуждае от психолог

Помощ! Партньорът ми се нуждае от психолог

Помощ! Партньорът ми се нуждае от психолог - изображение

Обичате партньора си, но имате неприятното усещане, че връзката ви е в застой, заради неговото поведение?
Бихте искали някой психолог да говори с него, но той не е склонен да ви послуша? Какво можете да строите всъщност?

Задайте си два важни въпроса

Ако дълго време мислите, че партньорът ви се нуждае от подкрепа, е важно честно да огледате това свое мнение и критично да обмислите предложението си и неговото значение.

1. Дали предлагате да потърси терапия, защото сте притеснени и загрижени за него и искате да се почувства по-добре? Дали направихте предложението към него в спокойни, подходящ за това момент?

2. Или пък, дълбоко в себе си се боите да го изслушате и тайно се надявате някой друг да докаже, “че нещо не му е наред“? Дали не размахахте идеята за терапията насред някой спор, използвайки я като довод?

Ако вторият вариант е неприятно познат, може да се окаже, че идеята да пратите партньора си на терапия, се е появила, за да прикриете факта, че връзката просто не върви. А дали всъщност просто не се нуждаете от консултация за двойки? Или да прекратите връзката?
Ако намеренията ви са в първия параграф и наистина сте загрижени за поведението му напоследък, то прочетете нататък.

Консултиране на двойки

Как да кажем на партньора си, че според нас се нуждае от консултиране

Да кажеш на някого, че се нуждае от терапия, е нещо, което трябва да се направи внимателно, с много мисъл и такт, или може да има обратен ефект — водейки до автоматичен отрицателен отговор, подплатен с непробиваема решителност.
Но когато става дума за партньора ви, отношенията правят някой неща приоритетни. Ето какво трябва да имате предвид.

1. НЕ на съветите! Никога не работят

Може да сме свикнали да казваме на половинката какво да прави, като наричаме това с много имена „подкрепа“, „помощ“, дори  "засвидетелстване на любов“. Подобно поведение най-често не е било поискано и се толерира, дори се привиква към него, но води до подсъзнателно напрежение.
Престанете да давате съвети и опитайте само да слушате. Мислите, че вече правите това?
Изследователските умения за слушане могат да бъдат много по-ангажиращи, отколкото предполагате.
Ако наистина се наслаждавате да слушате и да задавате подходящи въпроси, това дава възможност на половинката ви да се изразява пълноценно и значи, че ще е много по склонна да осъзнае дали иска да си помогне сама.

2. Бъдете честни и ясни, относно причините, поради които мислите, че се нуждае от подкрепа

Заявявайки, „просто мисля, че е добра идея да отидеш на психолог“ е доста неясно. Нека истината излезе наяве. Предложете конкретни примери, за да подкрепите мнението си. „Всички сме притеснени“ е по-малко полезно от „забелязах, че вече не изпитваш удоволствие от хобитата си, спрял си да се занимаваш с тях. Не спиш нощем и има промяна в поведението ти.“

Опишете ясно какво мислите

3. Не свеждайте въпроса само до поведението на партньора

Ние сме много повече от нашето странно поведение — включително това, което имаме с партньора си. В края на краищата вие обичате половинката си и той/тя има добра страна, иначе не бихте поддържали отношения с него/нея. Така че по-добре му кажете, че нещо се случва. „Когато ме лъжеш се чувствам зле“ или „като си изтървеш нервите, се притеснявам изключително много“, „гневът ти ме плаши“ са ясни примери.

4. Дайте информация за това, което предлагате

Направете кратко проучване, за това, което сте забелязали. Интернет не може да постави диагноза, но може да ви насочи към специалист. И улеснете партньора си. Понякога той може да е твърде горд, за да признае, че смята терапията за твърде скъпа, например. Обмислете как да преодолеете подобни пречки.

5. По-добре дайте пример

Често най-добрият начин да насърчите някого да работи върху психическото си благосъстояние е самите вие да го направите. Ако някаква форма на проблемите с партньора съществува от самото начало на отношенията ви, то е неизбежно и вие да имате пръст в нея. Дори да не отидете на терапия, започнете да се информирате и да полагате грижи за емоционалното си състояние. Инвестирайте време, за да научите повече за себе си, може да започнете водене на дневник, четене на книги за самопомощ или следене на статиите в здравен портал, свързан с психологията.

6. Проявете търпение, това е избор на партньора ви, а не ваш

Истината е, че терапията работи само ако някой избере искрено да я проведе. Ако не е готов за нея, просто не е, а готовността зависи само от него.
Да, вие може да сте негов партньор, но той все още е човек със свободна воля!
Опитайте се да запазите подкрепата, но не забравяйте да се грижите за себе си. Съблюдавайте границите, които не трябва да бъдат престъпвани.

Не можете да промените друг


7. Помнете най-важното

Не можете да промените друг човек, можете да промените само себе си.
Щом сте вярвате в себе си, нещата ще се оправят, "ако вашият партньор не отиде на терапия" може да се запитате дали сте готови да го приемете по начина, по който действа в момента. В зависимост от отговора ще предприемете следващата си стъпка.


Кога не трябва да казвате на някого да потърси консултация с психолог

Важно е никога да не излагате на риск вашето здраве или здравето на другата страна.
Ако сте във връзка с някой, който по някакъв начин злоупотребява (чрез насилие, алкохол, наркотични вещества), не му предлагайте съвети, тъй като това би могло да го предизвика. Потърсете помощ, за да напуснете връзката възможно най-скоро.

Злоупотреба с насилие

Моля, имайте предвид също така, че ако вашият партньор страда от тежко психическо или емоционално безпокойство, или има история на епизоди на психично страдание, нарушена психична стабилност, опасни самонаранявания и други, може да се наложи професионална намеса.

 

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимки: cityehub.com; vashikaranpuja.com; avisenagder.no; adoption.com; thespruce.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихологияЛюбопитноСпециалистиСпортЗдравни съветиНовиниСнимкиЗаведенияЛеченияИсторияОрганизацииСоциални грижиИнтервютаКлинични пътекиАлтернативна медицинаНормативни актове