По-малко и по-прости играчки за развито въображение
С приближаването на коледните празници повечето родители щурмуват магазините в желанието си да купят на детето най-модерната, рекламирана и пищна играчка. Но в много случаи тя не е това, от което детето има нужда.
Всеки се води от очакванията на детето – елха, отрупана с подаръци, кой от кой по-шарен и голям. Дали обаче многобройните играчки са най-доброто решение? Винаги ли повече означава по-добре?
Според учените отговорът е: невинаги. Броят играчки и техният вид определят начина, по който децата играят.
Колкото по-малко са те, толкова повече насърчавате децата да използват въображението си. А те го имат, просто не се налага да го използват, когато са затрупани с предмети.
Децата се разсейват, когато имат голям избор
В едно свое проучване учените оставят група деца на възраст между 1 и 2 години в стая с 4, а друга група - в стая с 16 играчки, пръснати по пода. Дава им се пълната свобода да правят каквото поискат. Изненадващо, но когато децата имат на разположение само 4 играчки, те прекарват по-дълго време с всяка от тях, разнообразяват самите игри и използват повече въображението си.
Втората група деца имат много по-голям избор, но вниманието им е по-разпокъсано и бързо се насищат на всяка от играчките. Заключението е, че броят им оказва влияние върху начина, по който децата играят.
"Старомодни" или съвременни играчки?
Върху креативността има въздействие и типът играчки. По-опростените, „старомодни“ играчки са много по-образователни, отколкото нашумелите интерактивни забавления. Те правят децата лениви и ги превръщат в наблюдатели, а не в активни участници в играта.
В един свой експеримент психолози наблюдават времето, което майки и техните бебета, на възраст 10-16 месеца, прекарват с електронни играчки като бебешки телефон, лаптоп, говореща книга и т.н. След това сравняват с начина, по който си играят със сортер за формички, дървен пъзел или конструктор. Те стигат до извода, че при използването на интерактивните играчки, родителите общуват по-малко с децата си, а когато го правят – нивото на общуване е много ниско.
По-простите играчки дават възможност за пълноценно общуване
Противоположният ефект имат по-простичките играчки като пъзел или конструктор. Общуването и разговорите с децата са изключително важни за тях. Качествената комуникация налага използването на много и то нови думи, което на по-късен етап от развитието на детето ще разкрие неговия богат речников запас и висока грамотност.
Интерактивните играчки изместват родителя
Интерактивните играчки изземат функцията на родителите. Те говорят, разказват и пеят вместо тях. Но думите са едни и същи. Съвсем различно е, когато с децата общуват хора. Тогава те научават много повече, тъй като участват активно в заниманията и имат възможността да изследват тялото си, неговите функции и своите способности. Ако само наблюдават как възрастните, или пък играчка, извършват определено действие, ще им бъде много по-трудно да го повторят. Ето защо играчките, които правят всичко вместо вас, родители, не са най-добрият избор, ако искате да насърчите креативността в детето си.
Играчки за момченца и момиченца
Все повече са изследванията, които доказват, че подобен тип играчки, които насаждат стереотипи, свързани с пола, по-късно са в основата и на такова стереотипно поведение. Екипът на Койн (Coyne, Linder, Rasmussen, Nelson and Birkbeck) открива, че децата, които играят с кукли и гледат филми за принцеси след една година демонстрират поведение, отговарящо на стереотипите, асоциирани с момичетата и жените.
Понякога няма нищо притеснително в това момичетата да отговарят на подобни стереотипи, или поне на пръв поглед. Проблемът се крие в това, че такива играчки налагат ограничения на децата и им дават насоки, когато те нямат нужда от тях. Например, ако една и съща механична играчка, която трябва да се сглоби, е предназначена за момче, родителите отделят много повече време за игра с нея. Ако обаче е за момиче, те я пренебрегват. По този начин несъзнателно възрастните тласкат децата да се държат по определен начин и да се интересуват от определени игри и занимания.
Всички гореизброени изследвания и експерименти доказват колко важно е да избирате разумно подаръците за децата. Дори и да ви се струва незначително, точно играчките, които им купувате, ги изграждат като личности и им показват необятни светове и възможности.
По-малкото често означава повече
Истина е, че малкото всъщност носи повече. Когато детето има голям избор пред себе си, то неминуемо ще се разсейва и ще преминава от едното занимание на другото, без да се задълбочи и да даде възможност на сетивата и въображението си да се развихрят. Също така, конструкторите и пъзелите ангажират участието на самите родители, а връзката с децата се заздравява в хода на играта.
В никакъв случай не става въпрос за заклеймяването на електронните и интерактивни играчки. Те също внасят разнообразие, затова може би най-разумно би било да се предлагат и от едните, и от другите, ако искате да научите детето си само да решава проблеми и да развива креативността си.
Играчките, които носят скрито послание, че са предназначени за момичета или момчета, не са опасни, докато това послание е позитивно. Ако обаче твърде слабите кукли карат момичетата да се чувстват не достатъчно красиви или пък мускулестите филмови герои потискат момчетата, то те биха могли да отключат в тях поведение, подчинено на стереотипите.
Опитайте се тази Коледа да не затрупвате децата с подаръци, увлечени от еуфорията и моментната радост, която те биха им донесли. Можете да ги изненадате с някоя по-традиционна играчка и друга, за която вероятно детето ви мечтае отдавна – ярка, шумна и впечатляваща. Така ще му дадете свобода да използва въображението си и същевременно да се радва на новостите от света на технологиите.
psychologytoday.com, wonderadventures.co.uk
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ЛЯТНО КИНО - ИВАН ВЪЛЕВ - ХЕРМЕС
ДЕНЯТ, В КОЙТО ПАСТЕЛИТЕ СИ ТРЪГНАХА - ДРЮ ДЕЙУОЛД, ОЛИВЪР ДЖЕФЪРС - ХЕРМЕС
БИГДЖИГС МАГНИТНА ИГРА ПРЕОБЛИЧАНЕ BJ003
БИГДЖИГС МЕЧЕ ЗА ПРЕОБЛИЧАНЕ МИСИС БЕЪР BJ764
KIDBOARD БАЛАНС БОРД ОБЛАЧЕ
Безплатна доставка за България!ДОГОНВАНЕ НА СВЕТА - МАРКО ГАНЧЕВ - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на бебетата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Парейдолия или да виждаме лица, там където всъщност ги няма
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- Дивергентно мислене: какво е то и как да го развием
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
Коментари към По-малко и по-прости играчки за развито въображение