Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
Акценти
|
За разлика от етапите на физическо развитие на детето, тези, свързани с неговото емоционално и социално развитие са по-трудни за наблюдение, но не по-малко важни, особено когато малчуганът тръгне на училище.
0 – 3 месеца
През първите три месеца бебетата активно учат за себе си и за хората около тях. Ето какво е характерно за развитието им непосредствено след раждането:
- гледа собствените си ръце и смуче пръстите си;
- поглежда към тази част от тялото си, която родителите докосват;
- разбира как са устроени краката и ръцете;
- осъзнава, че е отделна личност;
- научава се да получава утеха от възрастните;
- радва се на социална стимулация и се усмихва на хората;
- реагира при докосване.
3 – 6 месеца
Социалното взаимодействие става все по-важно. През този период на развитие повечето бебета започват да:
- отговарят, когато изричате името им;
- се смеят;
- се усмихват;
- играят на играта със скриване на лице – "Ку-ку!"
6 – 9 месеца
Докато растат, бебетата започват да демонстрират предпочитание към познати хора. На възраст между шест и девет месеца повечето могат да:
- изразяват редица емоции, включително щастие, тъга, страх и гняв;
- правят разграничение между семейство, приятели и непознати;
- показват чувство на неудовлетвореност, когато играчката им бъде отнета;
- отговарят на думи и жестове.
9 – 12 месеца
Тъй като децата стават по-социални, те често започват да имитират действията на другите. Саморегулирането също става все по-важно, когато детето наближи едногодишна възраст. В този етап повечето деца могат да:
- държат чаша и да пият от нея с чужда помощ;
- имитират прости действия;
- се хранят на малки хапки;
- изразяват безпокойство, когато са отделени от родителите.
1 – 2 години
От една до две години децата започват да взаимодействат с по-широк кръг от хора. Те развиват по-голямо чувство за самосъзнание. На тази възраст повечето могат да:
- разпознават собствения си образ в огледалото;
- инициират игра;
- си играят сами, често имитирайки действията на възрастните;
- показват задоволство, когато постигат нещо;
- се опитват да помагат, например да подреждат играчките си;
- изразяват отрицателни емоции, включително гняв и разочарование;
- стават по-уверени и се опитват да насочват действията на другите.
2 – 3 години
С порастването децата стават все по-креативни и уверени. На тази възраст голяма част от тях започват да:
- осъзнават пола си;
- се обличат и събличат сами;
- демонстрират личните си предпочитания за играчките, храната и дейностите;
- казват "Не" на възрастните;
- изпитват наслада от наблюдението и играта с други деца;
- изпитват собственическо чувство към своите вещи;
- използват символни обекти по време на игра;
- често да сменят настроението си.
3 – 4 години
Тъй като тригодишните могат да извършват по-широк набор от физически дейности, започва да расте и тяхната увереност. През четвъртата година повечето малчугани:
- следват инструкции;
- изпълняват някои задачи с незначителна или без помощ;
- споделят играчки с други деца;
- измислят игри и молят другите деца да се присъединят;
- започват да се преструват.
4 – 5 години
През петата година децата придобиват по-голяма информираност за собствената си индивидуалност. Тъй като физическите им умения се увеличават, те са по-способни да изследват своите способности, което ги прави и по-уверени. През този период повечето малчугани започват да:
- разбират основните разлики между доброто и лошото поведение;
- създават приятелства с други деца;
- се сравняват с други деца и възрастни;
- разбират по-добре чувствата на другите;
- изпитват наслада от драматична, въображаема игра с други деца;
- изпитват удоволствие от конкурентни игри.
>>> Основните етапи от развитието на детето през петата година
Как можете да развиете емоционалните и социални умения на децата си
През първите няколко години от живота е важно децата да научат, че могат да имат доверие и да разчитат на своите родители и роднини. Чрез отзивчивост и последователност възрастните в семейството помагат на децата да се уверят, че могат да разчитат на тях. До известна степен доверието се гради чрез последователност, правила и дисциплина. Ако знае какво се очаква от негои какво ще се случи, когато правилата бъдат нарушени, детето ще научи, че светът функционира по точно определен начин. Това ще му помогне да развие по-голямо чувство за самоконтрол.
Защо игрите с други деца са толкова полезни
Едно от важните условия за добри социални и емоционални умения е децата да получават редовно възможността да играят с другите, да изследват собствените си способности и да изразяват чувствата си. Добре е да се поставят ясни граници, но и да им се дава право на избор, така че да могат да изразяват своите собствени предпочитания. "Грах или царевица искаш за вечеря?" или "Червената или зелената риза искаш да облечеш?" са примерно въпроси, които родителите трябва да задават, за да помогнат на децата да вземат решения самостоятелно.
Изразяване на емоциите по приемлив начин
В социални ситуации, помагайте на детето да се научи как да изразява емоциите си по подходящ начин. Когато изпитва силни емоции като гняв или ревност, насърчавайте детето си да говори за това как се чувства, без да действа по неподходящ начин. Когато поведението му е неприемливо, например удря или крещи, покажете ясно, че няма да толерирате действията му и предлагайте алтернативи. Моделирайте поведението, което очаквате да видите.
verywellmind.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Практически примери за силно развита емоционална интелигентност
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
- Лесни начини да научим децата си да разпознават и регулират емоциите си
Коментари към Етапи от социалното и емоционално развитие на детето