Социално и емоционално развитие на бебето през първия месец след раждането
Новородените идват във всички форми и размери, но колкото и да е индивидуално развитието им може да се каже, че съществуват основни общи неща. Ето какво може да прави бебето през първия месец от живота си и как могат възрастните около него да са му полезни.
Смях, сън, хранене - това е режимът на родителя през първите няколко месеца
Новороденото, както и обгрижващите възрастни научават много, докато прекарват време заедно. Това е моментът, в който мозъкът расте и се адаптира към новите условия, учи се да вижда, да разпознава сетивните стимули и да сигнализира, ако нещо не е приятно или удобно.
През първия месец детето трябва да добие възможност да ви вижда и да опитва да проследи лицето ви с поглед. На тази възраст то е най-интересното нещо за пеленачето. Най-забележителни за детето по това време са лицата и играчките в контрастни цветове (черно и бяло, синьо и жълто, червено и зелено), те дават възможност на мозъка да проследява, да изучава и да опитва да научи разликите в състоянието на предмета/човека, който ги задвижва.
През този месец детето постепенно се научава да разпознава гласовете на обгрижващите възрастни, но реагира първосигнално на други шумове – това може да значи плахост към чужд глас или страх при издаване на други резки и остри звуци.
Около 30% от бебетата в края на месеца ще се опитват да задържат интересa на възрастния срещу тях, като го следят с очи, но всички ще привличат внимание основно чрез плач. Тази форма на зов за помощ е най-лесната и единствената достъпна, тя ще се ползва за всичко, от най-дребно неудобство до истински съществени проблеми като болка и физически неразположения.
В края на месеца пеленачето вече ще опитва да извива глава в страни, въпреки че мускулатурата не е заякнала достатъчно, това е добър признак, че нещо е привлякло и задържа интереса му. Опитът за поглеждане встрани разкрива повече хоризонт и дава шансове за добиване на повече информация.
При новородените държането на пръста ви е неволеви рефлекс, който е особено полезен, но през повечето време дланите ще стоят стегнати в юмручета.
Какво е необходимо за оптималното развитие на бебешкия ум през първия месец:
- за социалното и емоционално развитие на бебето е важно да има физически контакт с обгрижващия възрастен, като това ще му помогне да е спокойно. Ако подобен контакт липсва, ще се отрази на психиката му изключително драматично;
- детето се нуждае от очен контакт. Лицата на околните са много интересни и при опитите на пеленачето да ги огледа е добре да получи същото в отговор. Това са първите волеви опити за социално общуване. Когато бебето извърне очи, това значи, че се нуждае от почивка;
- детето се нуждае да вижда различните ви изражения. В началото на човешкия живот мимиката е неволева и за да я усвои малкото човече, е добре да я наблюдава;
- новороденото се нуждае от внимание. Не говорим само за това да получава логичното физическо обгрижване, а и за това да се отделя време и интерес само за него. Пеене, игра, говорене, демонстриране на звуци и думи, развиват ума и понижават нивата на тревожност. Подобни дейности укрепват връзката между кърмачето и обгрижващия възрастен и са пътят към щастливо съжителство;
- съществува нужда от тренировка. Звучи малко странно, но детето трябва да бъде оставено за мъничко време на корем (максимално до 5 минути дневно), за да изгради силна горна част на тялото. Тази мускулатура ще е много полезна, освен за физическото развитие, и за опитите за опознаване на света в бъдеще. На всеки се е случвало да се извие встрани, за да проследи нещо интересно в пространството, а в ранна възраст това е доста важно.
Ще има дни, в които новороденото няма да е особено сладко и ще плаче много. То ще използва своите вродени структури, за да ви уведоми относно своето състояние и настроение.
Плачът
При новороденото плачът е единственият напълно естествен, вроден, неизискващ учене рефлекс със социална насоченост. Той има социална функция и може да докара обгрижващия възрастен до високи нива на тревога и разочарование. При подобно претоварване е добре да се намеси друго лице, защото емоциите на майката най-често ескалират тези на детето. Добре е възрастният, който се занимава с кърмачето, да е спокоен, за да не повлиява негативно на ситуацията.
Ако се тревожите за развитието на детето
Най-честите фактори, които водят родителите до консултация с медицинско лице, защото будят сериозни притеснения, са:
- силен, продължителен плач без разбираема причина;
- затруднен или недостатъчен прием на храна;
- видима умора и прекалено много сън (по повече от 16-18 часа дневно);
- продължителна липсваща активност на крайниците;
- липса на реакция при наличие на ярка светлина;
- липса на опити за проследяване лицето на възрастния;
- липса на реакция при силни изненадващи звуци
- липса на сън.
Всяко дете се развива с различен темп и е много важно възрастните, които се грижат за него, да осъзнават това. През първия месец на живота бебето е изправено пред огромното предизвикателство да се адаптира към напълно непозната и нова среда, като повечето хора не осъзнават колко нови неща има пред него. Най-важното за психическото му развитие през това време е да бъде дарявано с много любов и физически контакт, за да се понижи тревогата и да се изгради здрава привързаност.
По статията работи: Станислава Тонева
Източник: raisingchildren.net.au
Снимка: tamarasphotography.co.uk
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на бебетата
- Практически примери за силно развита емоционална интелигентност
- Лесни начини да научим децата си да разпознават и регулират емоциите си
- Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
- Трябва ли емоциите да бъдат преподавани в училищата
- Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!
- Стимулирайте социалното и емоционалното развитие на вашето дете с 6 лесни стъпки
- Училищата би трябвало да учат децата на щастие, а не на съревнование
- Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
Коментари към Социално и емоционално развитие на бебето през първия месец след раждането