Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
Докато основните етапи на физическото развитие често са едни от най-лесните за наблюдение, ранните години от живота на детето също са белязани от други етапи на развитие, включително социални и емоционални. В много случаи тези промени могат да бъдат трудни или дори невъзможни за директно наблюдение, тъй като включват неща като повишено самосъзнание. Да, тези умения са трудни за наблюдение, но са също толкова важни, колкото и физическите етапи, особено след като социалните и емоционалните умения стават необходими, след като детето тръгне на училище.
От раждането до 3 месеца
През първите три месеца бебетата активно учат за себе си и за хората около себе си. Част от това изграждане на умения включва:
- бебето гледа собствените си ръце и смуче пръстите си
- поглежда към тази част от тялото си, която родителите или обгрижващите докосват
- разбира как са закрепени краката и ръцете
- осъзнава, че то е отделно същество от околните
- научава се да получава утеха и успокоение от възрастните
- радва се на социална стимулация и се усмихва на хората
- отговаря на докосване
От 3 до 6 месеца
Социалното взаимодействие става все по-важно. През този период на развитие повечето бебета започват да:
- отговарят, когато изричате името им
- се смеят
- се усмихваш
- играят на играта със скриване на лице — "Ку-ку!"
От 6 до 9 месеца
Докато растат, бебетата започват да демонстрират предпочитание към познати хора. На възраст между шест и девет месеца повечето деца могат да:
- изразяват редица емоции, включително щастие, тъга, страх и гняв
- правят разграничение между семейство, приятели и непознати
- показват чувство на неудовлетвореност, когато играчката им бъде отнета
- отговарят на думи и жестове
От 9 до 12 месеца
Тъй като децата стават по-социални, те често започват да имитират действията на другите. Саморегулирането също става все по-важно, когато детето наближи едногодишна възраст.
Повечето деца могат да:
- държат чаша и да пият от нея с чужда помощ
- имитират прости действия
- се хранят на малки хапки
- изразяват безпокойство, когато са отделени от родителите или обгрижващите ги възрастни
От 1 до 2 години
От една до две години децата често прекарват повече време във взаимодействие с по-широк кръг от хора. Те развиват по-голямо чувство за самосъзнание. На този етап повечето могат да:
- разпознават собствения си образ в огледалото
- инициират игра
- си играят сами, често имитирайки действията на възрастните
- показват доволство, когато постигат нещо
- започват да се опитват да помагат, често като складират играчките настрани
- изразяват отрицателни емоции, включително гняв и разочарование
- стават по-уверени и се опитват да насочват действията на другите
Вижте и останалите етапи ТУК >>>
По статията работи: Елиза Трайкова
Източник: verywellmind.com
Снимка: kidspot.com.au
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на бебетата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- Практически примери за силно развита емоционална интелигентност
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
- Лесни начини да научим децата си да разпознават и регулират емоциите си
Коментари към Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1