Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Това е вашият мозък по време на йога

Това е вашият мозък по време на йога

Това е вашият мозък по време на йога - изображение

Практикуването на йога се трансформира от здравословна прищявка на юпитата до очакван съвет от почти всеки лекар през последния четвърт век. Повечето от съветите се свеждат до факта, че редовната йога практика повишава вашата сила и гъвкавост, и е отлична за физическото и психическо благополучие. Някъде някой се беше пошегувал, че йога тренировката струва повече, защото служи като фитнес тренировка, личен терапевт и хиропрактор в едно.

"Ами", ще кажете вие, "не може ли да я заместим с обикновени упражнения?" На което бихме отговорили: "Абсолютно! Всички физически упражнения носят реална полза за живота ви." Въпреки това, последните проучвания на клиничните приложения и невробиологията на различните видове упражнения изглежда демонстрират, че йога има конкурентно предимство пред други видове аеробна активност, особено за емоционална стабилност и благополучие.

Ако трябва да се даде кратко обяснение, то може би е интуитивно, очевидно защото тя би могла да се бори с депресивните симптоми и да насърчи стабилността на настроението; макар че йога може да ви се стори като едно обикновено и много скучно разтягане в началото, тези от вас, които продължат да го правят в продължение на една-две седмици, ще осъзнаят, че истинският смисъл е да придобиете осъзнат контрол над вашето тяло и емоции.

Тя ви насърчава да работите със себе си търпеливо, да преглъщате гордостта си, да вършите най-доброто, на което сте способни в този момент, без да издевателствате над себе си. Дишането и фокусът могат да ви помогнат да преминете през най-трудните физически пози. Може би ще чуете някой йога инструктор да казва, че научаването на контрола над емоциите, напиращи по време на фрустрацията и дискомфорта, при изпълнението на някои наистина трудни пози в залата, е чудесен начин да тренирате овладяване на емоциите си от ежедневния стрес и трудностите в живота.

Изследванията до момента показват, че по някакъв начин тя прави точно това. Йога, в сравнение с други форми на относително ниска физическа активност (като ходене), изглежда намалява безпокойството и облекчава симптомите на депресия. Проучване сочи, че няма значителна разлика в резултатите между лечението на стрес и тревожност с йога и такова с когнитивна поведенческа терапия.

Нашето разбиране за химичните ефекти на йога върху настроението все още е много ограничено. Последните изследвания върху неврохимията на йога, обаче, предоставят някои улики за това по какъв начин тя може да упражнява анксиолитични (успокояващи) ефекти: две впечатляващи рандомизирани контролирани магнитно-резонансни изследвания на Стрийтър и колеги показват, че редовната практика на т.нар. нежна йога води до освобождаването на химикали, наречени GABA в таламуса. GABA е вид "мощен инхибитор" в мозъка и играе централна роля при потискане на нервната активност. Класическите лекарства против тревожност, като бензодиазепините, работят чрез насърчаване освобождаването на GABA в централната нервна система.

Установено е, че количеството GABA е значително по-високо в мозъка на тези, които са правили йога преди измерването. Проучването също така сравнява нивата на GABA директно преди и един час след йога -резултатът показва 27% увеличение. GABA е това, което алкохолът имитира, чрез временното свързване със същите химически рецептори; можете да благодарите на GABA за онези чувства на релаксация и намалена тревожност, които идват наред с питието. Изводите на Стрийтър и останалите показват, че някак си медитативното разтягане и дишането, които йога включва в себе си, сигнализират на мозъка да освободи успокояващи химикали, които оказват ефект върху настроението часове след сесията.

Въпреки че изследванията остават все още много встъпителни по отношение на спецификата на такъв механизъм, ние знаем, че връзките в мозъка използват химически сигнали, за да променят всъщност силата и конфигурацията си. Може би GABA–аминокиселината, освободена в период на редовна йога практика, може да помогне за увеличаване на основните нива на този успокояващ химикал, помагайки на мозъка да реагира с по-малко тревожност в лицето на ежедневните стресори.

Така че, ако сте като повечето от нас и завършвате дългия работен ден, питайки се "хм … бира или йога?", помнете, че спокойствието, което получавате от бирата, изчезва, но това, което получавате от йога, може да остане.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: psychcentral.com

Снимка: upliftconnect.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСпортЛюбопитноЗдравни съветиАлт. медицинаЛайфстайлСнимкиНовиниЛеченияБотаникаСпорт и туризъмИнтервютаИсторияСпециалистиИзследванияЗаведенияКлинични пътекиСоциални грижиХранене при...ВидеоТестовеЗдравни проблемиАнкети