Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Тревожни атаки: онова, което никой не разбира

Тревожни атаки: онова, което никой не разбира

Тревожни атаки: онова, което никой не разбира - изображение

Тя може да е труднa за контролиране и дори всепоглъщащa, но не забравяйте, че тревожната атака в крайна сметка ще мине, въпреки че изглежда сякаш ще продължи вечно.

Пристъпите на безпокойство могат да се появят във всеки един момент. Фактът, че те не са добре разбрани от повечето хора, може да задълбочи отчаянието на онези, които страдат от тях.

Тревожните разстройства са обхванати в Диагностичният и статистически наръчник на психичните разстройства (DSM-V). Те могат да бъдат изпитвани както внезапно, така и повтараемо.

Стресиращи ситуации, емоционална травма или дори натиск могат да предизвикат тревожна атака.

Тя се усеща сякаш ще умрете, а сърцето ви ще избухне. Това преживяване е изключително травмиращо и дори още повече, ако хората около вас не знаят какво става. Те могат да реагират по най-лошия възможен начин, казвайки неща като "нищо не е станало", "оставяш се да бъдеш погълнат от нищо", "успокой се, няма от какво да се разстройваш".

Днес искаме да покрием този често срещан проблем и да ви предоставим някои основни стратегии за справяне с тревожните атаки.

Атаки на безпокойство: когато усещате сърцето си сякаш ще се взриви

Първо, трябва да изясним нещо: безпокойството служи за определена цел на човешките същества.

  • Безпокойството ни предупреждава за опасност, за да ни помогне да избягаме или да се справим с нея.
  • Малко тревожност, правилно управлявана, може да ни мотивира да бъдем по-ефективни в ежедневието си.
  • Проблемът възниква, когато нивата на тревожност достигнат до неконтролируеми нива.
  • Мозъкът интерпретира повишеното безпокойство като съвсем истинска и непосредствена заплаха, която трябва да бъде избегната, разкривайки серия от промени в телесните процеси: ускорена сърдечна честота, високо кръвно налягане, повишени нива на адреналин в кръвта...

Докато нашият мозък и телата ни казват да "избягаме", умът ни се занимава с отрицателно и катастрофално мислене, което влошава ситуацията още повече.

Симптоми на тревожност

Тревожните разстройства обхващат широк спектър от фактори и лични ситуации.

Някои хора се страхуват да летят, други могат да страдат от агорафобия, арахнофобия или аквафобия, всички, от които са често срещани причини за тревожни атаки. Други могат да изпитат тези ужасни епизоди в резултат на емоционална травма.

Въпреки че има много неща, които могат да предизвикат тревожна атака, симптомите са общи и лесно се идентифицират.

Емоционални симптоми

  • Мрачно опасение или интензивен и неконтролируем страх.
  • Затруднено концентриране.
  • Напрегнатост и нервност.
  • Фаталистично мислене: винаги очаквам най-лошото.
  • Фокусиране върху негативите, паникьосване.
  • Тунелна визия: всичко е тъмно и пак ще се обърка.
  • Физически симптоми
  • Ускорена сърдечна честота.
  • Повишено кръвно налягане.
  • Хипервентилация.
  • Изпотяване.
  • Стомашна болка и гадене.
  • Често уриниране или диария.
  • Тежко дишане и чувство, че ще получите сърдечен удар.
  • Треперене и тикове.
  • Мускулна треска.
  • Главоболие.
  • Извънредна умора и слабост.

Атаките при безпокойство са свързани с депресията

Ако пристъпите на тревожност са донякъде чести, възможно е човекът да страда от скрита депресия.

  • Тревожността и депресията често се проявяват от една и съща уязвимост: безпомощност. Това се случва, когато изгубим контрол над онова, което се случва с нас в изключително тревожни ситуации.
  • Нещо, което трябва да изясним: тревожността и депресията са две различни разстройства. Но, както споменахме по-рано, понякога едното може да бъде симптом на другото. За да сте сигурни, трябва да се консултирате с вашия лекар, за да ви насочи към специалист.

Справяне с атаки на тревожност

За да се справим с тревожната атака, първото нещо, което трябва да направим, е да се справим с емоционалните симптоми и да се опитаме да погледнем от логическа гледна точка на заплахата, страха или стресовата ситуация.

Опитайте се да отсраните всичко, което ви тревожи, и да рационализирате всеки източник на безпокойство, докато изчезне.

Помогнете на някого, който страда от тревожна атака

Отнесете се с разбиране към неговото положение. Той не е луд: той се нуждае от вашата помощ и преди всичко от вашето спокойствие и разбиране.

  • Попитайте го как се чувства и го изведете някъде на въздух.
  • Разхлабете коланите и облеклото му, ако е стегнато.
  • Ако изпитва хипервентилация, предложете му торба, в която да диша, или го накарайте да диша, сякаш се опитва да издуха плапъка на свещ (с устни).
  • Повтаряйте му: "Не получаваш сърдечен удар", "Аз съм тук, за да помогна и всичко ще бъде наред". (Говорете спокойно и внимателно)
  • Накарайте го да постави едната ръка на стомаха, а другата — на сърцето си. Той трябва да овладее дишането си.

Ако симптомите не изчезнат и пулсът му е наистина висок, обадете се на лекар, особено ако лицето има кардиопатия, диабет или страда от затлъстяване.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: steptohealth.com

Снимка: everydayhealth.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлт. медицинаЛайфстайлЗдравни съветиНовиниЛюбопитноЛеченияСпортТестовеБотаника