Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Три начина, по които умът ни се бори с болестта

Три начина, по които умът ни се бори с болестта

 Три начина, по които умът ни се бори с болестта - изображение

Съзнателна медитация (mindfulness meditation - процес, при който фокусираме вниманието си към сетивните усещания, чувства и мисли, които изпитваме в момента, като ги наблюдаваме, без да ги оценяваме, анализираме или изменяме), практикуване на йога и участието в група за подкрепа, оказва въздействие върху човешкия организъм на клетъчно ниво. Това показват резултатите от проучване с участието на жени, които са се излекували от рак на гърдата.

Изследователите са открили, че пациентките, които са практикували йога и медитация, или са участвали в групи за взаимопомощ, са имали по-дълги теломери (естествена част от човешките гени, които подлежат на промяна чрез начина на живот). 

„Отдавна е известно, че психологически интервенции като съзнателна медитация помагат да се почувстваме по-добре психически. За първи път обаче имаме доказателства, че те могат да повлияят върху ключови аспекти от биологията ни”, заяви ръководителят на изследването д-р Линда Карлсон. Тя допълни, че ролята на теломерите (протеиновите комплекси в края на хромозомите) все още не е напълно изяснена, но късите теломери се свързват с различни заболявания и със стареенето на клетките. 

По време на изследването 88 жени, излекувани от рак на гърдата, са били разделени на три групи. Дамите от първата група са участвали в осем седмични занятия по медитация с продължителност 90 минути. Заниманията включвали и ненатоварващи елементи от хата йога. Жените от тази група трябвало да продължават практиката си и вкъщи по 45 минути дневно. 

Задачата на дамите от втората група била да посещават „Подкрепяща терапия за изразяване“, в която трябвало да споделят тревогите си в продължение на 90 минути в рамките на 12 седмици. 

Основната цел на групата била да помогне на жените да споделят една на друга както положителните, така и отрицателните си емоции, а в същото време да изграждат отношения на взаимна подкрепа. 

Третата (контролна) група трябвало да посещава еднократен 5-часов курс за понижаване на стреса. 

Резултатите от изследванията показват, че теломерите са се скъсили при жените от контролната група, докато при първите две групи те са запазили своята дължина.

„Бях много скептична в началото, но сега всеки ден практикувам съзнателна медитация и тя не спира да ми напомня да контролирам реакциите си и да бъда по-добра към околните и към себе си“, споделя Алисън Макферсън, една от участничките в изследването, която е получила диагноза рак на гърдата през 2008 г. 

„За мен беше от огромно значение да бъда част от това. Убедена съм, че за хората, които водят битка с рака, би било изключително полезно да научат повече за съзнателната медитация и да се запознаят с други хора, които се занимават със същото”, споделя друга оздравяла пациентка Деан Дейвид.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: PsyBlog
Снимка: fthmb.tqn.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноСпециалистиПсихологияЛайфстайлЗдравни съветиНовиниХранене при...ПатологияФизиологияСнимкиАлтернативна медицинаИсторияОрганизацииМедицински изследванияКлинични пътекиБотаникаЛеченияСпортИнтервютаНормативни актовеТестовеЗаведенияСоциални грижиОбразованиеНаправления в медицината