Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Какво е пълноосъзнатост и защо е полезна за нас

Какво е пълноосъзнатост и защо е полезна за нас

Какво е пълноосъзнатост и защо е полезна за нас - изображение

Пълноосъзнатостта (Mindfulness) е древна будистка практика, която може да ни бъде много полезна в днешния начин на живот. Това е много проста концепция. Пълноосъзнатост означава да се обърне внимание по определен начин: умишлено, в настоящия момент и без осъждане. Това увеличава осъзнатостта, яснотата и приемането на настоящата ни реалност.

що е пълноосъзнатост?

Пълноосъзнатостта не противоречи на никои вярвания или традиции — религиозни, културни или научни. Това е просто практичен начин за обръщане на внимание на мисли, физически усещания, гледки, звуци, миризми — всичко онова, което обикновено не забелязваме. Тези умения може да са прости, но тъй като се различава значително от начина, по който обикновено функционира ума ни, то пълноосъзнатостта отнема много практика.

Животните и малките деца са много добри в това да бъдат осъзнати в настоящия момент. Ние можем да излезем в градината и докато се оглеждаме наоколо да си мислим, че "тази трева наистина се нуждае от оформяне и поддръжка". Децата, от друга страна, биха забелязали мравките и всички други малки гадинки.

Пълноосъзнатостта може просто да се изразява в забелязването на онова, което обикновено не забелязваме, защото главите ни са прекалено заети с бъдещето или миналото — мислим си за онова, което трябва да направим, или премисляме отново нещо, което вече сме направили.

Това да бъдем осъзнати ни помага да тренираме вниманието си. Нашите умове блуждаят през около 50% от времето, но всеки път, когато тренираме осъзнатост, ние упражняваме "мускулите" на нашето внимание и ставаме психически по-здрави. Така можем да поемем повече контрол над него и да избираме онова, върху което да се фокусираме ... вместо да бъдем пасивни, позволявайки вниманието ни да бъде доминирано от онова, което ни безпокои и ни отнема от настоящия момент.

Пълноосъзнатостта може да се опише просто като избор и научаване как да контролираме фокуса на вниманието си; да бъдем отворени; любопитни и гъвкави.

Пълноосъзнатост значи да бъдеш "бдителен и на разположение".

Автопилот

Шофирайки, понякога можем да изминем километри на автопилот, без да сме наясно с онова, което правим. По същия начин можем да не сме наистина присъстващи, момент след момент, през по-голямата част от живота си: често можем да бъдем на километри, без да го знаем.

Когато сме на автопилот, има по-голяма вероятност "нашите бутони да бъдат натиснати": Събитията около нас и мислите, чувствата и усещанията в ума ни (за които сме само слабо осъзнати) могат да извикат стари мисловни навици, които често не са полезни и влошават настроението ни.

Чрез осъзнаването на нашите мисли, чувства и усещания за тялото, момент след момент, ние си даваме възможност за по-голяма свобода и избор - не е нужно да минаваме по същите стари "мисловни маршрути", които са ни причинили проблеми в миналото.

Не можем непрекъснато да бъдем "внимателни". Кучетата и малките деца са естествено много по-добри от нас в това! Изследванията показват, че умовете ни се скитат най-малко 50% от времето. Нормално е умът да се отклонява, но е полезно да обърнем внимание, например, когато го прави по посока на неща, които не са особено полезни, а след това да изберем къде да бъде нашия фокус дори за кратко.

Вижте още: Осъзната медитация: 8 бързи упражнения, които да вкарате в ежедневните си дейности

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: getselfhelp.co.uk

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияАлт. медицинаЛюбопитноПсихологияСпортЛеченияНовиниЛайфстайлЗдравни съвети