Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете

Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете

от 17 ное 2017г., обновено на 25 яну 2018г.
Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

"Аз поне се опитвам да съм честен с хората!"
"Това не е критика, просто си прекалено чувствителна!"
"Вие поискахте мнението ми, ако не ви харесва, проблемът си е ваш!"

Подобни изказвания могат да нараняват и объркват, особено ако са направени от хора, с които сме в постоянни контакти и дори емоционална обвързаност.

Колко често ни се случва да се усетим наранени от думите на някой, който твърди, че просто е искрен с нас? Възможно е дори нашата собствена директност да е твърде нараняваща за околните и да не го осъзнаваме, а това ще има неприятни последствия за социалните ни контакти в бъдеще.

За да сме по-адекватни при раздаване на критични коментари, трябва да знаем няколко важни подробности, отнасящи се до искреността, грубостта и критичността.

Критика представлява изтъкване на възприетите недостатъци и грешки на друго лице. Технически „честността“ и вербалната злоупотреба могат да бъдат форми на критика, но в социалното взаимодействие съществуват важни разлики.

Честност

Честността е като светия граал -  тя е „истината, поглъщаща всичко останало". Но всъщност съществуват само „фактически истини“, като часът на пристигане на работа или какво сте закусвали. А обратната връзка, получена при общуване, е просто израз на това как човек вижда нещата, а не истина. Така, че "да сме честни“ значи да изразим лично мнение, а това не опрощава нараняването на чуждите чувства.
Да кажем на някого, че „се сърди твърде много“ е словесен израз на нашата лична перспектива, че реакцията му не ни е удобна. За събеседника, израснал в среда, толерираща подобни изказвания, всичко може да е наред, но по-чувствително лице няма да приеме леко, подобно определяне на поведението. Най-често изразите на „честност“ всъщност добиват вид на отрицателни изказвания и обикновена критика, прикрита под оправданието за свещеността на истината.

Много често обратната връзка се счита за критично изказване, когато посочваме, че нещо с някого не е съвсем наред. Това всъщност е нашата „еднолична истина“ и е просто израз на гледна точка на конкретен човек. Проблемът не е в това, че изразяваме мнение, а във факта, че другият човек се чувства съден и оценяван.

Конструктивната критика е по-полезна. Тя също е посочване на грешките при определени обстоятелства, но включва добиване на увереност, че сме разбрали всички страни на ситуацията, преди да предложим информирано мнение. когато я предоставяме на събеседника, ние представяме както позитивните, така и негативните страни, които сме идентифицирали, като това позволява едновременно да даваме оценка и да показваме подкрепа в начинанието.

Като цяло критиката може да е полезна, ако е представена справедливо, въпреки че много от нас са склонни да забравят това и да я поставят в социалното взаимодействие като проста преценка. 

Словесна злоупотреба

Словесната злоупотреба, наричана "емоционално насилие", може технически да се нарече критика, тъй като се изразява в посочване на негативи. Разликата е, че тук, вербално се злоупотребява с другиго, без никакво намерение да се разгледа положителната страна, като се има предвид гледната точка на събеседника. Емоционалното насилие не цели да даде истинска обратна връзка при общуване, то избягва идеята да помогне за подобряване на ситуацията – дори обратното, възможно е целенасочено да наранява.

Тези от нас, които я използват най-често, имат намерение да навредят и да контролират лицето, помолило за обратна връзка, като не говорят само за направеното, а и често задълбават последствията от извършеното действие. Като всички форми на злоупотреба и тази е начин да се заеме властова позиция, чрез подценяване и нараняване на някого.

За да различим обикновената критика от вербалната злоупотреба, е добре да знаем още няколко неща. Критиката предлага мнение, а вербалната злоупотреба представя в напълно негативна светлина както делото, така и събеседника.

Критиката може да е лекомислена, но в повечето случаи цели да ни е от помощ, за да подобрим представянето си, докато емоционалното насилие има намерение да ни нарани и унижи. Здравословната критика е просто епизодична, докато злоупотребата може да прерасне в ежедневно общуване, водещо до болка и изтощение.

Критиката може да предизвика извинение от този, който я е поднесъл, а вербалната злоупотреба отрича разкаянието, като е възможно дори да бъдем обвинени в мекушавост, че не сме я приели както се очаква.

Да съзрем кога не сме просто обект на критика, а жертва на словесна злоупотреба, е доста важно, защото над критиката в партньорските отношения може да се работи, докато словесната злоупотреба е просто задънена улица.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимка: revistaperfil.com

Още по темата:
  • Повечето хора връщат намерените от тях портфейли – какво е психологическото обяснение Повечето хора връщат намерените от тях портфейли – какво е психологическото обяснение
  • 16 признака, че сте отгледани от критични родители 16 признака, че сте отгледани от критични родители
  • 5 знака, че сте станали прекалено самокритични 5 знака, че сте станали прекалено самокритични
  • Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

КОРЕНИТЕ НА ОМРАЗАТА. МОЯТА ИСТИНА ЗА ИСЛЯМА - ОРИАНА ФАЛАЧИ - СИЕЛА
19.00лв.

КОРЕНИТЕ НА ОМРАЗАТА. МОЯТА ИСТИНА ЗА ИСЛЯМА - ОРИАНА ФАЛАЧИ - СИЕЛА

АРИСТОТЕЛ И ДАНТЕ ОТКРИВАТ ТАЙНИТЕ НА ВСЕЛЕНАТА - БЕНДЖАМИН АЛИРЕ САЕНЦ - ДЕЖА БУК
15.90лв.

АРИСТОТЕЛ И ДАНТЕ ОТКРИВАТ ТАЙНИТЕ НА ВСЕЛЕНАТА - БЕНДЖАМИН АЛИРЕ САЕНЦ - ДЕЖА БУК

СЕКСУАЛНИ НАСИЛНИЦИ НА ДЕЦА - ЛЮБКА ХРИСТОВА - СИЕЛА
19.00лв.

СЕКСУАЛНИ НАСИЛНИЦИ НА ДЕЦА - ЛЮБКА ХРИСТОВА - СИЕЛА

Коментари към Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете
    www.framar.bg 
    на 13 July 2025 в 19:37
    Коментирайте "Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Връзки и взаимоотношения
  • Улиците вече не са наши, а ние продължаваме да мълчим
  • За Гюнай, който въпреки тежката диагноза и тормоза от баща си, вярва в доброто
  • Усещате ли как бавно и сигурно тотално губим връзка и контрол над собствения ни живот?
  • Трепетлика, Осика
  • Защо жертвите на домашно насилие се връщат обратно при насилника си
  • Психотерапия - Диалектическа поведенческа терапия
  • Причини за агресията на децата към животните и как да се справим с нея
  • T74 Синдром на малтретиране
  • 16 признака, че сте отгледани от критични родители
  • Y07.0 Към съпруг или партньор
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Експертиза на трайно намалена работоспособност ТЕЛК и ЛКК - какво трябва да знаете

преди 4 дни, 9 часа и 19 мин.

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 16 дни, 3 часа и 48 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 2 дни, 9 часа и 41 мин.

Шампионат по колоездене "Зелените пирамиди", гр. Стара Загора - 06.07.2025 година

преди 9 дни, 7 часа и 38 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 17 дни, 20 часа и 29 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 30 дни, 3 часа и 21 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ КОКОС 55 мл

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ ШЕА 55 мл

СИЙСТАРС СОЛИЛУГ ЧЕРНОМОРСКА ЛУГА разтвор 950 мл

АЦЕТА БИО ОРГАНИЧЕН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН БЕБЕШКИ ЛОСИОН 50 мл

МАНХАЕ ИНТИМА капс.*30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Завръщането на ирисовата диагностика

Коментар на: Стоян от 11 юли 2025г. в 16:54:11

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 15:24:45

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: Tania Nikolova от 11 юли 2025г. в 15:03:39

ТИНКТУРА КАСТЕЛАНИ - ХЕФЕ 50 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:39:29

ДОПЕЛХЕРЦ ВИТАЛ ТОНИК 750 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:33:03
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival