Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете

Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете

от 17 ное 2017г., обновено на 25 яну 2018г.
Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

"Аз поне се опитвам да съм честен с хората!"
"Това не е критика, просто си прекалено чувствителна!"
"Вие поискахте мнението ми, ако не ви харесва, проблемът си е ваш!"

Подобни изказвания могат да нараняват и объркват, особено ако са направени от хора, с които сме в постоянни контакти и дори емоционална обвързаност.

Колко често ни се случва да се усетим наранени от думите на някой, който твърди, че просто е искрен с нас? Възможно е дори нашата собствена директност да е твърде нараняваща за околните и да не го осъзнаваме, а това ще има неприятни последствия за социалните ни контакти в бъдеще.

За да сме по-адекватни при раздаване на критични коментари, трябва да знаем няколко важни подробности, отнасящи се до искреността, грубостта и критичността.

Критика представлява изтъкване на възприетите недостатъци и грешки на друго лице. Технически „честността“ и вербалната злоупотреба могат да бъдат форми на критика, но в социалното взаимодействие съществуват важни разлики.

Честност

Честността е като светия граал -  тя е „истината, поглъщаща всичко останало". Но всъщност съществуват само „фактически истини“, като часът на пристигане на работа или какво сте закусвали. А обратната връзка, получена при общуване, е просто израз на това как човек вижда нещата, а не истина. Така, че "да сме честни“ значи да изразим лично мнение, а това не опрощава нараняването на чуждите чувства.
Да кажем на някого, че „се сърди твърде много“ е словесен израз на нашата лична перспектива, че реакцията му не ни е удобна. За събеседника, израснал в среда, толерираща подобни изказвания, всичко може да е наред, но по-чувствително лице няма да приеме леко, подобно определяне на поведението. Най-често изразите на „честност“ всъщност добиват вид на отрицателни изказвания и обикновена критика, прикрита под оправданието за свещеността на истината.

Много често обратната връзка се счита за критично изказване, когато посочваме, че нещо с някого не е съвсем наред. Това всъщност е нашата „еднолична истина“ и е просто израз на гледна точка на конкретен човек. Проблемът не е в това, че изразяваме мнение, а във факта, че другият човек се чувства съден и оценяван.

Конструктивната критика е по-полезна. Тя също е посочване на грешките при определени обстоятелства, но включва добиване на увереност, че сме разбрали всички страни на ситуацията, преди да предложим информирано мнение. когато я предоставяме на събеседника, ние представяме както позитивните, така и негативните страни, които сме идентифицирали, като това позволява едновременно да даваме оценка и да показваме подкрепа в начинанието.

Като цяло критиката може да е полезна, ако е представена справедливо, въпреки че много от нас са склонни да забравят това и да я поставят в социалното взаимодействие като проста преценка. 

Словесна злоупотреба

Словесната злоупотреба, наричана "емоционално насилие", може технически да се нарече критика, тъй като се изразява в посочване на негативи. Разликата е, че тук, вербално се злоупотребява с другиго, без никакво намерение да се разгледа положителната страна, като се има предвид гледната точка на събеседника. Емоционалното насилие не цели да даде истинска обратна връзка при общуване, то избягва идеята да помогне за подобряване на ситуацията – дори обратното, възможно е целенасочено да наранява.

Тези от нас, които я използват най-често, имат намерение да навредят и да контролират лицето, помолило за обратна връзка, като не говорят само за направеното, а и често задълбават последствията от извършеното действие. Като всички форми на злоупотреба и тази е начин да се заеме властова позиция, чрез подценяване и нараняване на някого.

За да различим обикновената критика от вербалната злоупотреба, е добре да знаем още няколко неща. Критиката предлага мнение, а вербалната злоупотреба представя в напълно негативна светлина както делото, така и събеседника.

Критиката може да е лекомислена, но в повечето случаи цели да ни е от помощ, за да подобрим представянето си, докато емоционалното насилие има намерение да ни нарани и унижи. Здравословната критика е просто епизодична, докато злоупотребата може да прерасне в ежедневно общуване, водещо до болка и изтощение.

Критиката може да предизвика извинение от този, който я е поднесъл, а вербалната злоупотреба отрича разкаянието, като е възможно дори да бъдем обвинени в мекушавост, че не сме я приели както се очаква.

Да съзрем кога не сме просто обект на критика, а жертва на словесна злоупотреба, е доста важно, защото над критиката в партньорските отношения може да се работи, докато словесната злоупотреба е просто задънена улица.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимка: revistaperfil.com

Още по темата:
  • Повечето хора връщат намерените от тях портфейли – какво е психологическото обяснение Повечето хора връщат намерените от тях портфейли – какво е психологическото обяснение
  • Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения
  • 5 знака, че сте станали прекалено самокритични 5 знака, че сте станали прекалено самокритични
  • 16 признака, че сте отгледани от критични родители 16 признака, че сте отгледани от критични родители
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

КОРЕНИТЕ НА ОМРАЗАТА. МОЯТА ИСТИНА ЗА ИСЛЯМА - ОРИАНА ФАЛАЧИ - СИЕЛА
19.00лв.

КОРЕНИТЕ НА ОМРАЗАТА. МОЯТА ИСТИНА ЗА ИСЛЯМА - ОРИАНА ФАЛАЧИ - СИЕЛА

АРИСТОТЕЛ И ДАНТЕ ОТКРИВАТ ТАЙНИТЕ НА ВСЕЛЕНАТА - БЕНДЖАМИН АЛИРЕ САЕНЦ - ДЕЖА БУК
15.90лв.

АРИСТОТЕЛ И ДАНТЕ ОТКРИВАТ ТАЙНИТЕ НА ВСЕЛЕНАТА - БЕНДЖАМИН АЛИРЕ САЕНЦ - ДЕЖА БУК

СЕКСУАЛНИ НАСИЛНИЦИ НА ДЕЦА - ЛЮБКА ХРИСТОВА - СИЕЛА
19.00лв.

СЕКСУАЛНИ НАСИЛНИЦИ НА ДЕЦА - ЛЮБКА ХРИСТОВА - СИЕЛА

Коментари към Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете
    www.framar.bg 
    на 29 May 2025 в 01:29
    Коментирайте "Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Връзки и взаимоотношения
  • Улиците вече не са наши, а ние продължаваме да мълчим
  • Усещате ли как бавно и сигурно тотално губим връзка и контрол над собствения ни живот?
  • Трепетлика, Осика
  • Александра Заркова за домашното насилие: Жертвата и насилникът се намират
  • Y07.0 Към съпруг или партньор
  • За Гюнай, който въпреки тежката диагноза и тормоза от баща си, вярва в доброто
  • Как да реагираме на ожесточената критика
  • Психотерапия - Диалектическа поведенческа терапия
  • Причини за агресията на децата към животните и как да се справим с нея
  • Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 17 дни, 4 часа и 45 мин.

Хексахидроканабинол - HHC - Новият синтетичен канабиноид - какво трябва да знаем

преди 146 дни, 4 часа и 39 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 12 дни, 13 часа и 33 мин.

Какво представлява прозяването

преди 17 дни, 4 часа и 33 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 17 дни, 4 часа и 52 мин.

Промо код за онлайн отстъпки - търся/предлагам

преди 17 дни, 4 часа и 59 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

УРОЛОГИЧНИ И ГИНЕКОЛОГИЧНИ АНАТОМИЧНИ ПОДЛОЖКИ СЕВАР № 3 * 20

РЕПАРИЛ Н гел 40 г

ПЕСАР PORTEX PVC N 100мм

ПЕСАР СИЛИКОНОВ N 95

ДЕКСПАНТЕН крем ПАНТЕНОЛ 30 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ПОЛИЖИНАКС вагинални глобули * 6

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 28 май 2025г. в 21:15:23

НИВАЛИН таблетки 5 мг * 60 СОФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 28 май 2025г. в 15:53:29

АЗАКС таблетки 500 мг * 5 НОБЕЛ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 28 май 2025г. в 15:33:41

ДЕТРАЛЕКС таблетки 500 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 28 май 2025г. в 15:10:54

ЛЕВИД таблетки 50 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 28 май 2025г. в 14:53:16
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival