Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 10 важни разлики между тревожността и безпокойството

10 важни разлики между тревожността и безпокойството

10 важни разлики между тревожността и безпокойството - изображение

Тревожността и безпокойството са много различни психологически състояния. Въпреки че и двете са свързани с общо чувство за безпокойство, начинът, по който ги преживяваме е съвсем различен - както и последиците, които те имат за нашето емоционално и психическо здраве.

Вижте 10 разлики между тревожността и безпокойството:

1. Ние сме склонни да изпитваме тревожност в мислите и безпокойство в нашите тела.

2. Тревожността по-често е специфична, докато безпокойството е по-дифузно състояние

Ние се тревожим дали ще стигнем навреме до летището (конкретна заплаха), но се притесняваме как ще премине пътуването - по-неясна и по-обща загриженост.

3. Тревожността е вербално фокусирана, докато безпокойството включва словесни мисли и умствени образи

Тази разлика е важна, тъй като емоционалните мисловни образи, като тези, свързани с безпокойството, предизвикват много по-голям сърдечно-съдов отговор, отколкото емоционалните словесни мисли (като тези, свързани с тревожността). Това е още една причина, поради която изпитваме безпокойство по цялото тяло.

4. Тревожността често предизвиква решаване на проблеми, но при безпокойството не е така

Тревожността може да ни накара да мислим за решения и стратегии за справяне с дадена ситуация. Тревогата е по-скоро като колело на хамстер, което ни преобръща наоколо, но не ни води до продуктивни решения. Всъщност дифузната природа на тревожността я прави по-малко податлива към търсене на решение на проблемите.

5. Тревожността създава лек емоционален стрес, безпокойството може да създаде тежко емоционално бедствие

Безпокойството е много по-мощно и разрушително психологическо състояние.

6. Тревожността е причинена от по-реалистични причини, отколкото безпокойството

Ако се притеснявате, че ще изгубите работата си, защото не се справяте добре, вие изпитвате тревожност. Ако сте загрижени за работата си, защото шефът ви не е попитал дали детето ви напредва с уроците по пиано, то това е безпокойство.

7. Тревожността е склонна да бъде контролирана, не така стоят нещата при безпокойството

Чрез решаването на проблемите и търсене на стратегии за справяне с причината за нашата тревожност, ние можем значително да я намалим. Но контролът над нашето безпокойство е много по-слаб, тъй като е много по-трудно да "говорим за себе си".

8. Тревожността е временно състояние, но безпокойството може да продължи по-дълго

Щом разрешим проблема, който ни притеснява, тревожността намалява и напълно изчезва. Безпокойството може да се задържи за дълъг период от време и дори често да сменя фокуса си – например една седмица се чувстваме неспокойни за работата, а след това се притесняваме за здравето си, после за децата и т.н.

9. Тревожността не оказва влияние върху нашето професионално и лично функциониране за разлика от безпокойството

Никой не си взема болничен, за да остане вкъщи и да се притеснява дали неговият тийнейджър ще се справи добре с изпитите си. Но безпокойството може да ни накара да се почувстваме толкова неспокойни и неспособни да се концентрираме, че това да се отрази на физическото ни състояние. 

10. Безпокойството се счита за истинско психично разстройство

При определени интензивност и продължителност безпокойството се окачествява като истинско психично разстройство, което изисква психологическо лечение и/или медикаменти.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка: theodysseyonline.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлБотаникаЛюбопитноЛеченияЗдравни съветиНовиниАлт. медицинаСпортТестове