Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 3 начина да се справите с фобията си от говорене по телефона

3 начина да се справите с фобията си от говорене по телефона

3 начина да се справите с фобията си от говорене по телефона - изображение
Телефонната тревожност е изненадващо често срещана част от социалната тревожност като цяло.

Социалното тревожно разстройство (известно още като социална фобия) е нерядко наблюдавано психическо състояние, характеризиращо се със симптоми на страх и тревога, предизвикани от социални ситуации, които могат да включват разговори, хранене пред други хора, ползване на обществените тоалетни, говорене пред публика, различни видове представяне пред аудитория и т.н.. Потокът от негативни мисли парализира човека, който изпитва дискомфорт от това, че другите ще го видят в най-лошата възможна светлина и ще го съдят, а мислите се подсилват поради физическите прояви на тези страхове: изпотяване, сърцебиене, блокиране на мисълта и т.н. Дискомфортът е толкова голям, че засегнатите хора започват да избягват тези ситуации на всяка цена, което води до изолация, по-малко възможности, загуба на доходи, дори депресия, злоупотреба с алкохол и др.

Телефонната тревожност вероятно е по-ограничено проявление на социалната фобия, предизвикано от социалните особености на телефонните разговори. Без наличието на лицевите или телесни невербални знаци, които обикновено вървят наред с гласа в общуването, засегнатото лице може да се чувства объркано или неспокойно, относно човека на другия край на телефонната линия.

Например:

Дали събеседникът ми ще отговори по начина, по който се надявам или очаквам? Дали е по-отегчен или обиден, отколкото осъзнавам, или обратното? Какво ще каже или ще направи след това? Дали времето да се обадя не е неподходящо? Дали няма да кажа нещо нелепо?

Телефонната тревожност, също както другите видове социална фобия, може да доведе до избягване на поведението - човек активно отказва да предприема телефонни обаждания, отлага ги или пристъпва към други форми на комуникация. Това може би е по-безобидното от други форми на избягване на социално взаимодействие, но може да има и своите последици: загубени връзки или приятелства, гневни клиенти или губене на време и други.

Парадоксално, но този вид тревожност може да се повиши от пристъпването към други комуникационни методи, като електронна поща или текстови съобщения, въпреки че вероятно си мислите обратното. Имейлът или текстовото съобщение предполага, че другото лице може да го отвори, да го прочете и да му отговори, когато реши, така че тези варианти ви се струват по-малко натрапчиви. Имате известно време да спрете и да редактирате това, което пишете, вместо да говорите на момента. И няма директни емоционални знаци, които да показват или стимулират гняв или радост, освен глупавите емотикони.

Ключът към преодоляването на телефонната тревожност наподобява методите за лечение на други форми на социална фобия — степенувано излагане, когнитивна терапия и техники за релаксация:

1. Излагане и практика: Колкото повече се гмурвате и практикувате това, което ви плаши, толкова по-готови се чувствате за всички различни сценарии, от които се страхувате, и осъзнавате, че можете да оцелеете, без да ви се случи най-лошото, което очаквате. Честото практикуване може да ви помогне да развиете своя "телефонна персона", която се чувства комфортно и уверена.

2. Когнитивна терапия: Пренасочването от автоматичните негативни мисли в резултат на тревожността е важно. Когнитивната терапия може да помогне да се съсредоточите върху реалността и доказателствата за страховете във възникналата ситуация и да ги модулирате, усещайки контрол върху тях. Тя може да помогне да намалите очакванията си за съвършенство и натиска, свързан понякога с характерното за телефонния разговор "моментално представяне", да модулирате страховете от натрапчивостта или да се опитате да визуализирате/свържете "гласовете" с реален незаплашителен образ на човека отсреща.

3. Физическа релаксация: Техниките за релаксация, като дълбокото дишане и биофитбекът (невротренинг), и в тежки случаи - лекарствата, могат да помогнат с физическия автономен стрес, който усещате в тези моменти.

Хората с телефонна тревожност могат да се научат да толерират себе си и да си прощават, дори обажданията да не вървят напълно гладко или да се сблъскат с неприятни моменти. Както при социалната тревожност, като цяло, ключът е да не се чувствате сами в този проблем, и да се уверите, че някои действия определено са в състояние да помогнат. Технологията създава удобство, но и нови тревоги. Добрата новина е, че същите фундаментални техники, които третират други състояния на тревожност, са доказано ефективни и тук. Не се колебайте да потърсите помощ, ако е необходимо.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: psychologytoday.com

Снимка: bbc.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияЛюбопитноЛайфстайлНовиниАлтернативна медицинаСпортЛеченияТестовеБотаника