Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло 4 начина, по които стресът оказва негативно влияние върху ума и тялото

4 начина, по които стресът оказва негативно влияние върху ума и тялото

4 начина, по които стресът оказва негативно влияние върху ума и тялото - изображение

Стресът е нормална част от живота, но продължителното и интензивно напрежение може да има сериозни последици за физическо и душевно състояние на организма. Въпреки че в някои ситуации стресът може да е полезен – подготвяйки ви да се изправите срещу препятствията и да подобрите качеството на работата си – той може да има негативни отражения за здравето и психиката както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

Стресът може да навреди на имунната система, да попречи на нормалните навици за сън, да повиши кръвното налягане и да затрудни значително процеса на зачеване.

Не само тялото страда – продължителното напрежение оказва отрицателно влияние и върху когнитивните умения.

Стресът води до невнимателност

Понякога чувствате ли се толкова стресирани, че забравяте дребни неща като къде сте оставили ключовете или телефона си? Според учените прекаленото напрежение е причината за тези всекидневни проблеми, свързани с краткосрочната памет. Изследователите наричат това явление субективно когнитивно нарушение или синдрома на прекалената ангажираност.

Д-р Дейвид Балард от "Американската психологична асоциация" твърди, че заливането с информация посредством работата, телефоните, съобщенията и интернета допринася за развитието на проблеми с краткосрочната памет и невнимателността. "Количеството информация и данни, които трябва да асимилираме всеки ден, е прекалено много" – обяснява д-р Дейвид Балард.

Стресът води до вземането на лоши решения

Предишни изследвания показват, че в стресови ситуации участниците имат склонността да се фокусират върху позитивната информация, като в същото време игнорират отрицателната.

Когато се налага да се вземе важно решение, а индивидът се намира под много напрежение, вниманието ще се насочи към положителните качества отколкото към негативните. Пример за подобна ситуация е приемането на позиция в нова компания. Кандидатите първо ще се фокусират върху потенциалните облаги като високата заплата и възможността за отпуска, а евентуални отрицателни аспекти като по-дълъг работен ден и отдалеченост на местоработата ще бъдат пренебрегнати.

Стресът води до слаба памет

Забелязвали ли сте, че когато предстои важно събитие като краен срок за проект или изпит, обработването и запомнянето на информация става много по-трудно? Предишни проучвания сочат, че хроничният стрес води до състояние на продължително безпокойство, което от своя страна е свързано с понижен имунитет и емоционален дистрес.

Учените са открили, че честото и интензивно напрежение изменя значително функцията на мозъка на мишките, чиито глутаминови рецептори в челния дял рязко намаляват. Изследователите са стигнали до извода, че блокирането на механизмите, които водят до понижения брой на глутаминови рецептори, спомага за подобряване на слабата памет, предизвикана от стрес.

Стресът води до покачване на теглото

Искате ли да отслабнете? Тогава ще трябва да изключите стреса от менюто си. Според предишни изследвания овладяването на напрежението и получаването на достатъчно сън са ключът към постигане на целите ви. Скорошно проучване анализира ежедневието на почти 500 участници, за да установи дали фактори като стрес, депресия, режим на спане, употреба на компютър и часове прекарани пред телевизора са свързани с намаляване на теглото.

Участниците в експеримента посещават седмични сбирки, където се записва колко точно тежат. По време на изследването те са инструктирани да намалят дневния прием на калории до 500, да консумират повече зеленчуци и плодове, да избягват хранителни изделия със съдържание на захар, да записват каква храна за приемали всеки ден и да спортуват по 180 минути ежеседмично.

Освен това участниците трябва да докладват дали страдат от депресия, безсъние или хроничен стрес и колко често използват компютъра си или гледат телевизия. Навиците на сън също се записват от учените.

Резултатите от експеримента сочат, че когато хората се опитват да отслабнат, е препоръчително да получават нужното количество сън и да поддържат ниски нива на стрес.

Ако искате да разберете как успешно да се справите със стреса, прочетете нашата статия за някои от основните техники за преодоляване на напрежението ТУК.

По статията работи: Нора Маркова
Източник: explorepsychology.com
Снимки: pixabay.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияСоциални грижиНовиниЛюбопитноЛайфстайлХранене при...СпортАлтернативна медицинаЛеченияСнимкиТестовеБотаника