Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения 5 начина за преодоляване на емоционалната зависимост

5 начина за преодоляване на емоционалната зависимост

5 начина за преодоляване на емоционалната зависимост - изображение

Ние, хората, сме "социални животни" и имаме нужда от другите; това е безспорно. Но колко точно необходими са ни те? Къде е границата, която отличава здравата връзка от емоционалната зависимост?

Контактът с други хора е необходим за развитието ни. Децата се нуждаят от някой, който да се грижи за тях, някой, който не само им дава храна, но и човешка топлина и обич. За да имаме изпълнен живот, е необходимо да имаме социален кръг: роднини, приятели, партньор ...

Но едно е да се говори за необходимостта от социален контакт и друго е обсъждането на конкретни взаимоотношения, на които посвещаваме себе си и начина си на живот.

Емоционална зависимост

Често и особено в партньорските взаимоотношения влиза в действие емоционалната зависимост или пристрастяването, и връзката, вече далеч от форма на подкрепа, се превръща в пречка за развитието и дори за психичното здраве на двамата партньори.

Ако не сте щастливи във връзката си, това може да се дължи на факта, че живеете в положение на пристрастеност. По-долу ще опишем някои от признаците, които може да са признак за наличието на някакво ниво на емоционална пристрастност към вашия партньор.
  • На първо място, ако връзката ви носи страдание (като тъга или тревожност) и въпреки това се чувствате неспособни да смените посоката или да напуснете, е много вероятно да се касае за известна степен на емоционална зависимост. Взаимоотношенията са сложни и изискват усилия, но не и страдание.
  • Един от най-конкретните признаци на пристрастеност е липсата на каквато и да било дейност извън отношенията. Хоби, обучение, кариера, приятели ... ако всичко, което правите, го правите с партньора си, връзката ви вероятно е подвластна на пристрастяване или зависимост.
  • Друга характеристика на пристрастяването към партньора е невъзможността да бъдете сами. Може би сте свикнали да споделяте всичко с него до такава степен, че вече не знаете какво да правите, когато сте сами, а може да ви обзема притеснение: притеснявате се, че нещо може да му се случи или се чудите какво прави.
  • Мислите или вярвате, че не можете да живеете без този човек или че животът ви няма да има смисъл без него, че той е целият ви свят. Тези идеи са характерни за зависимостта.
  • Ревността често е друг добър показател за пристрастяване във връзката, тъй като е свързана с несигурност и липса на комуникация.
Емоционалната зависимост може да има много причини. В някои случаи може да се дължи на факта, че не сме се научили да толерираме страданията, присъщи на живота, и затова не можем да се разделим с партньора, който ни наранява, защото се страхуваме от промяна или от това да бъдем сами. В крайни случаи може да не сме способни да напуснем, дори ако сме жертва на малтретиране или злоупотреба.

В други случаи, поради проблеми със самочувствието, ние в крайна сметка сме зависими от нашия партньор, защото разчитаме той да ни кара да се чувстваме добре със себе си, да ни се възхищава или да ни доставя сигурността, която нямаме.

Каквато и да е причината, в крайна сметка пристрастяването към партньора е винаги проблем на онзи, който изпитва страдание, и трябва да работи върху себе си, за да може да установи здрави взаимоотношения; от друга страна, очакванията, нуждата от постоянна компания, ревността ... тези неща изчерпват взаимоотношенията.

"Не позволявайте на партньора си да погълне цялото ви същество и ума ви по такъв начин, че да не остане място за вас. Любов не означава да се изгубиш." — Уолтър Ризо

Как можете да преодолеете емоционалната зависимост

  • Първото нещо, което трябва да направите, е да бъдете честни със себе си и да се опитате да потърсите корените на пристрастяването. Може би се страхувате да бъдете сами, защото никога не ви се е налагало, може би вашето самочувствие зависи от одобрението на вашия партньор. Размишлявайте върху това, тъй като то ще бъде основа за преодоляване на проблема.
  • Упражнявайте усамотение. Намерете пространство, в което можете да бъдете себе си, (без вашия партньор) и да се чувствате добре: можете да започнете да правите йога, да се присъедините към група за туризъм, да се запишете на курс по фотография ... със сигурност има нещо, което ви интересува или винаги сте искали да правите. Важното е да имате доверие във факта, че съществува частичка от вас, която не зависи от вашия партньор.
  • Бъдете наясно с негативните си мисли, особено що се касае за ревност, страх и т.н., и се старайте да бъдете по-силни от тях. Когато осъзнаете, че попадате в спирала от негативни мисли, излезте на разходка или се обадете на някого, за да поговорите за това.
  • Говорете с партньора си. Комуникацията е основен стълб в отношенията. Споделяйте опита си с него, така че да знае какво преживявате и промените, които се надявате да постигнете. По този начин ще можете да си осигурите подкрепа и да разберете по-добре себе си.
  • И, разбира се, помислете за възможността да потърсите професионална помощ, ако не успеете да откриете начин да направите промяна сами.

Животът е обучително приключение и когато се освободим от тежестта, страха и безпокойството, можем да се радваме на всичко, особено на нашите взаимоотношения, по много по-дълбок и пълноценен начин.

Смятате ли, че може да имате или някога сте имали пристрастеност към партньора си? Как се справихте с този проблем или какво мислите, че може да направите, за да го преодолеете?

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: oceanrecoverycentre.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайлНовиниОбразованиеСпортСпорт и туризъмЗдравни съветиЗаведенияСнимкиИстория