Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Прекъсване на връзката между ниското самочувствие и самосаботажа

Прекъсване на връзката между ниското самочувствие и самосаботажа

Прекъсване на връзката между ниското самочувствие и самосаботажа - изображение

Ниското самочувствие може да превърне живота ни в поредица от самоизпълняващи се пророчества. Липсата на вяра в себе си - чувството, че сме недостойни или сме устроени да се проваляме - често върви ръка за ръка със самосаботажа и тази връзка може да бъде трудна за прекъсване.

Независимо дали мислим, че изобщо не ни бива в дадено нещо или вярваме, че никой не би могъл наистина да ни обича и отблъскваме партньора си, или търпим лошо отношение просто защото малка част от нас мисли, че го заслужаваме; ниското самочувствие може да оцвети целия ни живот. И в порочен кръг, реалността, която е резултат от тези действия, може да потвърди нашите най-лоши страхове за нас самите.

Вероятно ще ви се стори странно, но последното може да носи нелогично чувство на удовлетворение, към което хората с ниско самочувствие да се стремят. Може би извратеното оправдание: "Ето! Знаех си, че никога не ме е обичал!", когато най-накрая партньорът ни напуска, или чувството за обреченост, което идва с това, че не получаваме признание на работа – въпреки че никога не сме имали смелостта да се утвърдим.

Нашите представи никога не се оспорват и тогава не се налага нашето самосъзнание да премине през често болезнения процес на промяна. Вместо това можем да си седим в "зоната на комфорт" (въпреки че, разбира се, всъщност е доста неприятно) и никога да не се опитваме, защото вярваме, че всичко ще се обърка, така или иначе.

Ниското самочувствие често е голям проблем за хората, които търсят терапевтична помощ, и още по-често е източник на други проблеми в живота им. И така, как да разчупим връзката между ниското самочувствие и самосаботажа?

Разпознаване на самосаботажа в бездействието

Това е нещо, което толкова много хора правят. Вместо активно да се ангажират с живота, ниското самочувствие ги принуждава да стоят малко встрани от него, като позволяват събитията да преминават без усилие или намеса.

Това поведение не включва нищо на пръв поглед самосаботиращо, като например да излезеш да пиеш нощта преди голямо интервю или постоянно да се караш с партньора си.

То може да бъде свързано с мечтаната работа. Без дори да го осъзнават, хората с ниско самочувствие намират причина да забавят кандидатстването - чакат и чакат, докато възможността не отмине. Или разногласие с добър приятел. Вместо да се поеме инициативата и да се изчисти това разногласие, то се игнорира и се оставя да гние, което в крайна сметка води до дистанция в отношенията.

Самосаботажът невинаги изглежда активен. Ето защо е важно да разпознаем поведението, което ни спъва, независимо от формата, която то може да приема.

Поддържайте дневник, за да сте по-осъзнати

Проследяването на начина, по който запълваме времето си, начина, по който се чувстваме, и мотивациите, които стоят зад нашето поведение, наистина може да увеличи самоосъзнатостта ни. Проблемът с ниската самооценка е, че може да се усеща като такава непоклатима увереност в живота ни, че дори да не осъзнаваме как тя ни влияе и как нашите решения отразяват нашите вярвания за себе си.

Ниското самочувствие може да бъде движещо поведение, което дори не разпознаваме като отрицателно. Например, можем непрекъснато да търпим арогантни хора в живота си, дори това да ни прави по-малко щастливи, отколкото иначе бихме били. Това, което виждаме като запазване на мира или спокойствието, всъщност би могло да ни кара да действаме против собствения си личен интерес.

Понякога е нужна интроспекция, за да осъзнаем тези неща, каквато е воденето на дневник - независимо дали става въпрос за потока на съзнанието, излят върху листа, или сухо документиране на това, което правим в този ден и защо – дневникът може да бъде наистина полезен.

Изградете навици, които увеличават самочувствието ви

Медитацията е често препоръчвана за увеличаване на осъзнатостта (тя помага на хората да осъзнаят стимулите, предизвикващи емоционални отговори), да намалят стреса и да изградят увереност. Но и други действия могат да помогнат - най-важното от тях е да предприемем (очевидно трудната) първата стъпка в търсенето на доказателства, че грешим за себе си.

Понякога, когато искрено вярваме в собствената ни липса на умения или привлекателност, полагането на съгласувани усилия да се освободим е най-доброто нещо, което можем да направим - независимо колко неловко ни се струва това. Напомняйте си, че всичко - от говорене с непознати до плетенето на пуловери - изисква практика и никой не е наистина добър в нищо от самото начало.

Митът за силата на вродения талант спъва много от нас. Дори и най-природно надареният човек трябва да прекарва часове, усъвършенствайки своя занаят. Ето защо често хората, които са изключително забавни пред приятелите си, често се провалят, когато опитат да разсмеят публика пред микрофон. Постоянството е това, което в крайна сметка кара всички хора да се смеят.

Преодоляването на първоначалното съмнение в себе си ни позволява да отделим времето, необходимо за изграждане на навици, за повишаване на увереността. Това е жизненоважна част от саботажното поведение и ще ни помогне да стъпим в бъдещето, изпълненио със самочувствие, което може да промени живота ни.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: psychcentral.com

Снимка: goodrebels.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСпорт и туризъмЗдравни съветиОбразованиеНовиниЛюбопитноСпортЛайфстайлЗаведенияАлт. медицина