Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология Аз Как да спрете да угаждате на другите постоянно

Как да спрете да угаждате на другите постоянно

от 27 дек 2018г., обновено на 03 дек 2019г.
Как да спрете да угаждате на другите постоянно - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Да угодим или да не угодим? За много хора това е въпросът. За индивидите, свикнали да угаждат на останалите, този въпрос не е валиден, защото за тях съществува само един отговор: "Разбира се, че ще ти помогна!". Практикуващият клиничен психолог от Бостънския университет д-р Елън Хендриксен идва на помощ – тя предлага 5 съвета за справяне със силното желание да угодите на другите, особено когато оказаната помощ ви коства прекалено много.

Разбира се, няма нищо нередно в това да покажете вежливост и да се разбирате добре с останалите. Според д-р Елън Хендриксен именно това е причината цялото човечество все още да съществува и да се развива, вместо всичко да е погълнато от пламъци, войни и разрушение. Индивидите, които не спират да угаждат на своите близки, познати, та дори и непознати, обаче разчитат на одобрението на останалите, за да се чувстват добре относно самите себе си. Казването на "не" на молбите на другите ги кара да изпитват силна вина или притеснение, че хората ще започнат да ги възприемат като себични, неразумни или неучтиви. За да се почувстват значими и приети, те казват да. И да. И да.

Според учените този начин на мислене не е просто навик, а действително оказва влияние върху мозъчните функции на винаги услужливите личности. Според едно изследване от 2016 г., публикувано в научния журнал Frontiers in Human Neuroscience от учените Домингуез, Тайнг и Моленбергхс (Domínguez, Taing & Molenberghs), съществуват различия в мозъчната функция на хората, които намират за трудно да противоречат на останалите. По-конкретно, колкото по-рядко те възразяват на другите, толкова по-висока активност се наблюдава в определени части на мозъка, когато те всъщност не се съгласяват.

Без значение дали постоянното угаждане е вследствие на мозъчните особености или е просто нездравословен навик, непрекъснатото търсене на чуждото одобрение за сметка на собствените нужди може да се окаже изключително вредно. Въпреки че винаги услужливите личности може да защитават своето държание с аргумента, че се опитват да направят останалите щастливи, самоналоженото задължение да контролират емоциите на останалите може да бъде както изморително, така и предизвикващо тревожност.

Както имате предвид това, разберете какви съвети предлага д-р Елън Хендриксен, за да спрете да угаждате на другите постоянно.

Съвет №1: Помагате ли на останалите, защото това ви кара да се чувствате добре? Или го правите, за да се почувствате по-малко зле?

Д-р Елън Хендриксен предлага способ за разграничаване между угаждането на другите и проявата на любезност и щедрост. Ако оказването на помощ затвърждава вашата ценностна система и оказва положителен ефект върху настроението ви, то тогава го направете. Нека анализираме следния пример – били сте помолени да оглавите родителското настоятелство в училището на детето ви. Ако поемането на длъжността ще подсили вашите разбирания за даване на принос към обществото и ще ви накара да изпитате задоволство, дори и да е малко стресиращо, то тогава се пробвайте.

Ако казването на "да" ви позволява да избегнете вината, но същевременно предизвика емоции като негодувание и тежест, то тогава може би се съгласявате поради неправилните причини. Ако изпълнявате дадена молба, просто защото искате да се почувствате по-малко виновни или тревожни, вероятно сте водени от желанието си да угодите.

Това не означава да престанете да бъдете отзивчиви, внимателни и грижовни. Според д-р Елън Хендриксен винаги услужливите личности трябва да познаят кога правят нещо, защото наистина го искат, и кога – само за да се чувстват по-малко зле. Разграничаването между тези две подбуди не ви прави егоисти, а честни спрямо себе си.

Съвет №2: Поставете ценностната си система на първо място, а не дали са ви помолили или не.

Ако критерият, спрямо който действате, е "Попита ли ме някой да го направя?", обмислете добре дали си заслужава да промените своята нагласа. Вместо това се запитайте, дали молбата е в съответствие с вашата ценностна система и интереси.

Резултати от проучване от 2013 г., проведено от Соня Любомирски и публикувано в научния журнал Current Directions in Psychological Science, подкрепя тезата, че избирането на дейности, които кореспондират на ценностите и интересите на човек, увеличава щастието. Това може да включва подпомагането на организации, каузи и важни хора от живота ви – просто се уверете, че тези дейности не включват само такива, определени от останалите.

Съвет №3: Бъдете асертивни.

Здравословното количество асертивност може да изглежда като агресия в очите на винаги услужливите личности, защото пасивният край на спектъра е на пръв поглед толкова уютно и познато място. Съществува обаче огромна разлика между това да проявите пасивност и истинска агресия. Агресивните индивиди сред нас са тези, които винаги действат в посока осъществяване на желанията и нуждите си, без значение от вредата за наблюдателите. Асертивната личност от друга страна проявява вежливост и уважение. Така че дори и да спрете да угаждате на останалите непрестанно, няма да ви се наложи да загърбвате любезността. Просто трябва да престанете да се опитвате да накарате тези около вас да са щастливи, като вършите всяко едно нещо, което ви помолят.

Накратко, пасивността е равнозначна на неуважение към самите себе си – агресията е липса на уважение към останалите.

Съвет №4: Поставянето на граници не ви прави лош човек. Не може да угодите на всички през цялото време. (Освен ако не сте кутия с шоколадови бонбони. Тогава може би да.)

В днешно време всичко се лута в една от двете крайности – дори теми като времето и храната не са безопасна територия. Прекарайте няколко минути в онлайн пространството и ще осъзнаете много бързо, че съществува огромно разграничение във възгледите на хората по света.

Винаги услужливите личности не са изключение от това ново правило. Те непрестанно се безпокоят, че ако кажат "не", те автоматично ще бъдат изоставени. С други думи, тяхната представа за самите себе си зависи от всяка една молба. Ако се съгласят да направят това, което се иска от тях, те могат да дишат спокойно – все още са милите, добри хора, които отчаяно желаят да бъдат. Ако обаче откажат, те започват да изпитват вина, сякаш са наранили някого или са направили нещо лошо. Изисква се много повече от това да кажете "не" на съседа си, който иска да гледате трите му невъзпитани деца, докато гледа футбол, за да застрашите моралната си цялост.

Съвет №5: Кажете стоп на постоянното извиняване.

Ако угаждате на останалите постоянно, вие го правите с най-добри намерения. Непрестанният дъжд от извинения ви се струва като удачно средство за изглаждане на отношенията. Искането на прошка, когато всъщност не сте направили нищо нередно, създава впечатлението, че наистина сте сгрешили. То е признание за "престъпление", което не сте извършили. Още повече, че непрекъснатото извиняване кара чуждите безобразни и необмислени действия да изглеждат логични и оправдани. Запазете си извиненията за моментите, когато наистина ще се провините (а то е неизбежно).

Накратко, бъдете човек, който показва уважение, а не такъв, който угажда. Никога не се колебайте да направите правилното нещо. Когато свекървата ви помоли да изчистите двора й от снега, го направете. Когато ваш колега ви помоли да дарите малко средства за добра кауза, дарете колкото прецените, че можете. Така ще покажете уважение. Но от всички хора, които уважавате, се уверете да включите и себе си в тази група.

Редактор: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: pixabay.com

Още по темата:
  • Омраза към себе си – какви са причините за нея и как можете да я преборите Омраза към себе си – какви са причините за нея и как можете да я преборите
  • 10 факта за самочувствието, които ще ви изненадат 10 факта за самочувствието, които ще ви изненадат
  • Засрамване на тялото и как да се справите с него Засрамване на тялото и как да се справите с него
  • Неудовлетвореност от външния вид при тийнейджърите може да отключи депресия на по-късен етап Неудовлетвореност от външния вид при тийнейджърите може да отключи депресия на по-късен етап
5.0/5 3 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

УКРЕПЕТЕ САМОЧУВСТВИЕТО СИ - ЩЕФАНИ ЩАЛ - ХЕРМЕС
19.95лв.

УКРЕПЕТЕ САМОЧУВСТВИЕТО СИ - ЩЕФАНИ ЩАЛ - ХЕРМЕС

Коментари към Как да спрете да угаждате на другите постоянно

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как да спрете да угаждате на другите постоянно
    www.framar.bg 
    на 17 June 2025 в 09:00
    Коментирайте "Как да спрете да угаждате на другите постоянно"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • Аз
  • Ако човек си глътне езика и действаме бързо, можем да спасим живота му
  • Трахеотомия
  • Омраза към себе си – какви са причините за нея и как можете да я преборите
  • Семейни помощи за новородени и деца до 1 година
  • Ужилване на пчели и оси - първа помощ и съвети
  • Лечение на спешни състояния
  • Франсис Галтън: Ние сме това, което мислим, че сме
  • 10 факта за самочувствието, които ще ви изненадат
  • На какво се дължи навикът да се самообвиняваме и самокритикуваме и как да се справим
  • Как да повишим ниското самочувствие
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Търся помощ при разчитане на рецепта

преди 285 дни, 23 часа и 15 мин.

Потребителски такси за медицинска помощ за здравноосигурени - август, 2024 година

преди 318 дни, 40 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 3 дни, 16 часа и 44 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 3 дни, 23 часа и 45 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 7 дни, 16 часа и 2 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 8 дни, 15 часа и 27 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Семейни помощи за новородени и деца до 1 година Семейни помощи за новородени и деца до 1 година

Семейни помощи за новородени и деца до 1 година

от 11 яну 2024г. Прочети повече
Трахеотомия Трахеотомия

Трахеотомия

от 08 дек 2022г. Прочети повече
Ужилване на пчели и оси - първа помощ и съвети Ужилване на пчели и оси - първа помощ и съвети

Ужилване на пчели и оси - първа помощ и съвети

от 01 юни 2022г. Прочети повече
Грешки при оказване на първа помощ, които могат да навредят Грешки при оказване на първа помощ, които могат да навредят

Грешки при оказване на първа помощ, които могат да навредят

от 02 март 2020г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ФИКСОДЕНТ КЪМПЛИЙТ СТРОНГ ХОЛД ФРЕШ 70 г

ХАЯ ЛАБС СУПЕР ГРИЙНС С АРОМАТ ЧЕРЕША И ЛАЙМ прах 300 г

ХАЯ ЛАБС СУПЕР ГРИЙНС С АРОМАТ ЯБЪЛКА прах 300 г

ХАЯ ЛАБС СУПЕР ГРИЙНС С АРОМАТ ЛИМОН прах 300 г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ЯБЪЛКОВ СОК 395г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЦИПРАЛЕКС таблетки 10 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:07:17

ТАМИФЛУ капсули 75 мг * 10

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:06:38

НАЗОПАС капки за нос 0.25 мг / мл 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:05:34

БИЗОР таблетки 5 мг * 30 ЧАЙКАФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:03:48

РЕСПИВАКС таблетки 50 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:02:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival