Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора

Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора

от 29 окт 2018г., обновено на 09 март 2022г.
Редактор: Нора Маркова
Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора  - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Сигурно сте ги срещали в някакъв момент от живота си, вероятно дори ви се налага да работите с един или няколко от тях – те са мърморковците, суровите критици, грубияните и пасивно-агресивните хора. Проблемните личности са като лошото време: често срещано, връхлита неочаквано и може да превърне живота ви в кошмар.

Клиничният психолог д-р Елън Хендриксен предлага 4 стратегии за справяне с проблемните хора, без значение от типа неприемливо поведение. Така че приложете един от следните подходи следващия път, когато някой ваш колега, роднина или непознат реши да изпита търпението ви.

Стратегия №1: Противоположно действие

Вместо да запушвате ушите си и да бягате в противоположната посока, се опитайте да си поемете дълбоко дъх, да изслушате проблемния човек и да покажете искрено съчувствие. Този подход се прилага успешно спрямо непрестанните обвинители, фукльовците или контролиращите личности. Накратко, противоположното действие е предназначено за индивиди, чието неприемливо, грубо или заядливо държание произлиза от дълбоко вкоренено чувство за малоценност и ниско самочувствие. Когато несигурните и тревожни хора биват чути, изслушани и оценени, те често променят поведението си от отбранително в дружелюбно.

Имайте предвид обаче, че тази стратегия не е ефикасна, когато сте изправени пред хронично недоволни или емоционално зависими личности. Ако се наложи да комуникирате с мърморковци, показването на емпатия може да бъде разбрано от проблемните индивиди като покана да се оплакват дори още повече.

Прочетете още:

  • Какво трябва да знаем за емоционално незрелите и конфликтни хора

Стратегия №2: Конфронтация

Голяма част от проблемните хора не осъзнават, че оставят след себе си диря от обидени приятели, възмутени погледи и разгневени колеги. В този случай ясното и откровено представяне на ситуацията може би е правилното решение. Конфронтацията обаче не означава да се ядосвате. Вместо това от вас се изисква да разкриете пред проблемната личност как неговото поведение ви кара да се чувствате. Не е необходимо да давате воля на гнева и раздразнението – просто представете гледната си точка и наблюдавайте как ще реагира отсрещният човек.

Конфронтацията може да придобие формата на директна обратна връзка. За емоционално зависимите индивиди използвайте класическия подход: "Когато направиш това…, аз се чувствам по следния начин…". Например, когато половинката ви непрестанно ви изпраща съобщения или ви звъни, за да разбере какво точно правите и къде се намирате, следната реакция е препоръчителна: "Бих искал да те уведомя, че когато ми пишеш на всеки 30 минути с главни букви "КЪДЕ СЕ НАМИРАШ?", ме караш да се чувствам зле и не искам да отговарям на съобщенията ти."

При маниаците на тема контрол може да използвате сходна стратегия. Например: "Разбирам, че рожденият ти ден е много важен празник за теб, но когато преподредиш всичко, което съм подготвил, ме караш да се чувствам ненужен и неспособен. Как можем да подобрим ситуацията?".

Директната обратна връзка работи добре и в случаите, включващи пасивно-агресивни индивиди, които на пръв поглед се съгласяват да изпълнят дадена задача, но след това показват своето нежелание и неодобрение като закъсняват или изпълняват молбата ви, но некачествено и набързо. Когато се намирате в подобна ситуация и не знаете как да реагирате на подобно неприемливо поведение, проблемните хора често прибягват към оправдания и отбранителна позиция. "Защо си ми ядосан/а? Трафикът беше изключително натоварен." или "Това беше твоя идея от самото начало." Вместо да започвате безсмислени спорове, се опитайте да избягате от техния пасивен порочен кръг – "Нали знаеш, че няма проблем да ми споделиш още в началото, че не искаш да правиш това. Няма да се обидя и следващият път ще може да се организираме по-добре, за да може всеки един от нас да прави това, което предпочита."

Грубияните обаче са отделен случай и изискват друг тип конфронтация. Хората, които тормозят другите, търсят и предизвикват емоционалната реакция чрез държанието си. Така че избягвайте да показвате съчувствие или да разкривате колко много сте наранени от думите им. "Когато направиш това…, аз се чувствам по следния начин…" няма желания ефект при грубияните, защото те изпитват удоволствие от това, че са ви разстроили.

мъж, тъжен мъж, сериозен мъж

Препоръчителната реакция е да не показвате колко сте афектирани, да не започвате да спорите или да показвате разбиране. Първо, просто се опитайте да игнорирате проблемната личност, като отговаряте на провокациите му, без да показвате емоции и използвате монотонни изрази ("Ясно", "Аха" отново и отново). Действията на грубияните са продиктувани от желанието им да нараняват, дразнят или демотивират. Когато реагирате самоуверено и незаинтересовано, тяхното поведение може първоначално да ескалира, но след като осъзнаят колко несполучливи са подигравките и упреците им, те най-вероятно ще ви оставят намира.

Прочетете още:

  • Някои начини да избегнете конфликт с трудни хора

Стратегия №3: Примирение

Не всяка трудна комуникация си заслужава усилието и инвестираното време. Примирението е сполучлива стратегия за ситуации, които са временни или несъществени. Отстъплението и бездействието ще ви помогнат по време на сватбеното празненство, когато на масата ви седи многознайко, самовлюбен или хронично недоволен човек. Не използвайте този подход за по-дълго от няколко часа. Отчаянието не просто търси компания, отчаянието поражда отчаяние, така че не се подлагайте на въздействието на проблемните индивиди за прекалено дълъг период от време.

Стратегия №4: Отбягване

В контекста на личните страхове и несигурности отбягването не е препоръчително, но когато става въпрос за хора, с които е трудно да комуникирате, поставете собственото си благополучие на първо място. Ако предходните три стратегии за справяне с проблемните хора не дадат резултат, понякога дистанцирането е подходящо решение.

Подходът отбягване трябва да бъде прилаган внимателно – целта на този подход не е да наранявате чувствата на другите. Винаги показвайте уважение към другите и не лъжете относно плановете си. Също така не се смейте заедно с приятелите си, когато проблемният човек се отдалечи. Все пак, вече не сме ученици в гимназията. Когато отказвате покана, изразявате несъгласие или неодобрение спрямо дадено действие, се постарайте да продължавате да бъдете любезни и искрени.

Не се превръщайте и вие в проблемен човек само защото някой ви е ядосал, раздразнил или наранил.

Източник:

quickanddirtytips.com

Още по темата:
  • 10 признака, че човекът до вас е инфантилен и как да се справите с това 10 признака, че човекът до вас е инфантилен и как да се справите с това
  • Теория за счупения прозорец – как средата влияе на поведението Теория за счупения прозорец – как средата влияе на поведението
  • Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми
  • 5 техники за изграждане на силна самодисциплина 5 техники за изграждане на силна самодисциплина
5.0/5 4 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ЧОВЕКЪТ В ТЪРСЕНЕ НА СМИСЪЛ - ВИКТОР ФРАНКЪЛ - ХЕРМЕС
14.95лв.

ЧОВЕКЪТ В ТЪРСЕНЕ НА СМИСЪЛ - ВИКТОР ФРАНКЪЛ - ХЕРМЕС

ВНЕЗАПНО СБОГУВАНЕ - АНГЕЛ Г. АНГЕЛОВ - ХЕРМЕС
11.95лв.

ВНЕЗАПНО СБОГУВАНЕ - АНГЕЛ Г. АНГЕЛОВ - ХЕРМЕС

13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ ХОРА НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС
17.95лв.

13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ ХОРА НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС

Коментари към Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
    www.framar.bg 
    на 16 June 2025 в 08:36
    Коментирайте "Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора "

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
  • 10 признака, че човекът до вас е инфантилен и как да се справите с това
  • Теория за счупения прозорец – как средата влияе на поведението
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Арт терапия или как изкуството лекува
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
  • Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми
  • Видове невербална комуникация
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Висши функции на нервната система
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Докосват ли непознати хора децата ви?!

преди 2553 дни, 18 часа и 27 мин.

Защо продължават старите хора да хвърлят пари през терасите?

преди 2697 дни, 21 часа и 6 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 2 дни, 16 часа и 19 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 2 дни, 23 часа и 20 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 6 дни, 15 часа и 38 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 7 дни, 15 часа и 3 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

АПИС МЕЛИФИКА 200 СН

НУКС ВОМИКА 200 СН

ИДЕАЛКО КРЕМ БЕЛЕЗИ/СТРИИ/РАНИ 100мл

ИДЕАЛКО КРЕМ ИЗГАРЯНИЯ 50мл

СЕРАВЕ ИЗМИВ. ГЕЛ-ПЯНА 473 мл ПЪЛНИТЕЛ 905596

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:51:49

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: Мая от 13 юни 2025г. в 17:37:22

БЕТАЗОНТРИО 0,500 мг/г + 10 мг/г + 1 мг/г крем 15 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:06:36

ТАБЕКС таблетки 1.5 мг * 100 СОФАРМА

Коментар на: Aurischo от 13 юни 2025г. в 15:00:47

ЛАВАНДУЛОВ СПИРТ 100 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 14:51:45
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival