Владеенето на втори език подпомага развитието на когнитивните умения на бебетата
Много семейства избират да отгледат децата си, учейки ги на поне два езика, често за да останат верни на корените си, за да подобрят образованието на малчуганите или за да обогатят техните житейски преживявания. Въпреки че владеенето на втори език е прекрасно умение, едно проучване сочи, че езиковите знания подпомагат значително развитието на мозъка при бебетата.
Ползите от владеенето на два езика
Предишни изследвания потвърждават ползите от говоренето на два езика – пример за това са подобрените когнитивни умения, особено в областта на успешното разрешаване на възникнали проблеми. Владеенето на повече от един език също води до икономически, социални и комуникативни облаги. Няколко други важни предимства за бебетата са:
- Умението да запомнят нови думи бързо
- Подпомага умението да научават нова информация
- Научават се как да разделят думите на срички, докато се учат да говорят и пишат
- Групиране по категории
- По-бързо разрешаване на проблеми
- Подобрени умения за слушане с разбиране
- Развитие на емпатията към други хора, които говорят същия език
Можете ли да научите бебето да говори два езика?
Докато много родители и експерти признават ползите от владеенето на два езика при малките, същинското учене на децата може да се окаже доста предизвикателно. Бебетата, които израстват в семейства, където родителите говорят различни езици, естествено и лесно поемат новите езикови умения. Пеленачетата, които не могат да се похвалят с подобна среда, все пак имат възможността да се възползват от ползите от владеенето на два езика, но родителите ще трябва да положат допълнителни усилия.
Експерти от Мадрид, Испания провеждат проучване*, за да установят от колко точно време имат нужда бебетата, за да научат още един език. Децата, участващи в експеримента, са на възраст между 7 до 33,5 месеца, на които им се преподава английски език по един час на ден в продължение на 18 седмици.
Как бебетата учат втори език?
Предишни проучвания показват, че колкото по-рано е представен втори език в обкръжението на малчугана, толкова по-голям шанс има пеленачето да го усвои успешно. Едно изследване установява, че възприятията на бебетата относно произношението на думите се насочват почти изцяло спрямо първия език след навършването на три години. Малчуганите се раждат, притежаващи способността да разпознават звуци от всички видове езици, но с напредването на възрастта те започват да чуват само звуците от техния основен език.
Ключът към владеенето на втори език е предоставянето на нови езикова информация преди невроните мрежи да са се формирали напълно, за да може мозъкът да създаде мрежи за двата езика, което не можа да се случи в мозъка на възрастните. |
Именно поради това е важно да предоставите среда на бебето си, където то е изложено и на двата езика, особено преди първата му годинка. Ако сте изпуснали крайния срок, не се притеснявайте! Децата, които започват да учат втори език преди 5-годишна възраст, също могат да се възползват от позитивното влияние върху когнитивните функции вследствие от новите езикови знания.
Как може да научите детето си да говори втори език?
Вече стана ясно, че владеенето на два езика подпомага развитието на мозъка, като е най-добре езиковото обучение да започне преди навършване на първата година, но как точно може да научите детето си да говори два езика?
Изследователите са открили, че бебето учи най-добре чрез правилната комбинация от количество и качество. Пеленачетата възприемат втория език най-сполучливо, когато се намират лице в лице с учителя си, а не от клипове или образователни филми. Резултатите от проучването на изследователите от Мадрид демонстрират, че бебетата на възраст до 9 месеца усвояват езика най-успешно под формата на игра в компанията на преподавател, подобно на естествената среда на дома за учене на втори език.
Колко точно време, прекарано в групова сесия, е необходимо за вашето дете?
Учителите от изследването, проведено в Мадрид, също така използват определен начин за произнасяне на думите, които спомага за по-лесното усвояване от пеленачетата. Това включва използването на не толкова сложна граматика, по-висок глас и ясно произнесени гласни звуци. Този начин на говорене помага на бебетата да научат новите думи много по-лесно. Мозъкът на пеленачетата има склонността да се фокусира първо върху звука, така че по-експресивното и бавно изговаряне спомага за свързването на гласни и съгласни в думи.
На кратко: един час на ден, прекаран в игра с някого, който говори друг език, е бил необходим за подобряване на когнитивните функции на бебета. |
*Ferjan Ramirez, N. and Kuhl, P. (2017), Bilingual Baby: Foreign Language Intervention in Madrid's Infant Education Centers. Mind, Brain, and Education, 11: 133–143.
**The American Speech-Language-Hearing Association. (2017). The advantages of being bilingual.
Редактор: Нора Маркова
Източник: verywellfamily.com
Снимки: unsplash.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на бебетата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- Видинско-ломски диалект
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- 23 трика за пълноценна комуникация с околните
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
Коментари към Владеенето на втори език подпомага развитието на когнитивните умения на бебетата