Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата

Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата

от 30 юли 2018г., обновено на 05 юли 2021г.
Редактор: Нора Маркова
Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Психолозите използват понятието "Теория на ума", за да опишат умението ни да разбираме чуждите мисли и действия, като същевременно осъзнаваме, че възприятията и гледната точка на другите може да се различават от нашите. Придобиването на "Теория на ума" е важен етап от развитието на едно дете, който му помага да разрешава конфликти, да усвоява нови социални умения и да предвижда поведението на останалите.

Кога се развива "Теорията на ума"

Психолозите често идентифицират наличието на вече развита "Теория на ума", като използват така наречената задача за фалшивите вярвания. В най-популярната си версия, използвана от изследователите, дете наблюдава две кукли, наречени Сали и Ан. Първата кукла Сали поставя мраморно топче в една кошница, след което излиза от стаята. Докато Сали я няма, втората кукла Ан премества мраморното топче от кошницата в една кутия. Изследователите задават на детето следния въпрос: "Къде ще потърси Сали мраморното си топче, когато се върне в стаята?".

Тестът Сали-Ан

Дете, което вече има добре развита и стабилна "Теория на ума", ще отговори, че Сали първо ще погледне в кошницата. Въпреки че малчуганът е наясно, че мраморното топче не се намира там, той осъзнава, че Сали не разполага със същата информация и следователно ще потърси играчката, където последно я е видяла. Децата, които все още не са развили умението да разпознават своята гледна точка като отделна от тази на другите, ще кажат, че Сали ще потърси в кутията. Този отговор показва, че тези малчугани все още не могат да направят разлика между това, което те знаят, и информацията, до която има достъп Сали.

Развитието на "Теория на ума"

Децата обикновено започват да отговарят правилно на задачата за фалшивите вярвания, когато навършат 4 години. Според един метаанализ** (Уелман, Корс и Уотсън, 2001), включващ резултатите от множество проучвания на темата, малчуганите до 3-годишна възраст често отговарят грешно на теста за куклите Сали и Ан. Тези, които са навършили 3 и половина, се справят успешно приблизително 50% от времето, като процентът на правилни отговори се увеличава с нарастването на възрастта.

Важно е да се отбележи, че "Теория на ума" не представлява явление, което или е развито, или не се наблюдава изобщо. Едно дете може да разбира умствените състояния в някои случаи, но да намира за трудно да преценява правилно по-сложните и неясни ситуации. Например възможно е един човек да се справи успешно със задачата за фалшивите вярвания, но да не може лесно да проумява значението на метафори и символика. Сравнително предизвикателство за определяне на наличието на "Теория на ума" включва възприемането на емоционалното състояние на хората, базирано само на снимки на очите им.

Каква роля играе езикът

Проучване*** предоставя доказателства за хипотезата, че езиково-речевите умения играят роля в придобиването на "Теория на ума". За да установят това, учените анализират данните от участници от Никарагуа, които са изгубили слуха си и са усвоили жестомимичния език до различна степен. Резултатите от изследването посочват, че участниците, които са усвоили жестомимики с по-малка сложност, по-често отговарят грешно на задачата за фалшивите вярвания, докато тези, използващи по-сложен жестомимичен език имат по-голям процент на правилни отговори на въпроса за Сали и Ан.

Въпреки тези открития резултатите от друг експеримент подкрепят твърдението, че децата развиват "Теория на ума", преди дори да се научат да говорят. Според едно изследване****, в което научният екип проследява движението на очите на пеленачета по време на задача за фалшиви вярвания, дори малките деца, посочващи грешния отговор, поглеждат към правилното местоположение на предмета. Например пеленачетата гледат към кошницата (верния отговор), докато избират кутията (грешния отговор) като място, където Сали ще потърси мраморното си топче. С други думи, много малките деца притежават някаква форма на "Теория на ума", дори преди да могат говорят.

Теорията на ума и аутизма

Изследователят Саймън Барон-Коен от Кеймбриджкия университет поддържа тезата, че трудностите, свързани с прилагането на "Теория на ума", са ключов компонент на аутизма. Той провежда експеримент* през 1985 г., в който сравнява представянето на три групи деца (такива с аутизъм, синдрома на Даун и такива с ниски резултати на тестовете за аутизъм) на задачата за фалшивите вярвания.

Барон-Коен открива, че близо 80% от децата с ниски резултати на тестовете за аутизъм и тези, диагностицирани със синдрома на Даун, отговарят правилно. Резултатите на децата аутисти обаче е значително по-нисък – само в 20% от случаите задачата е завършена успешно. Психологът заключава, че разликата в нивото на усвояване на "Теория на ума" може да предостави обяснение за трудностите при определени типове социална комуникация, които често се срещат при индивидите с високи нива на аутизъм.

*Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a "theory of mind"? Cognition, 21(1), 37-46. doi.org/10.1016/0010-0277(85)90022-8

**Wellman, H., Cross, D., & Watson, J. (2001). Meta-analysis of theory-of-mind development: the truth about false belief. Child development, 72 3, 655-84 .

***Pyers, J. E., & Senghas, A. (2009). Language promotes false-belief understanding: evidence from learners of a new sign language. Psychological science, 20(7), 805–812. doi:10.1111/j.1467-9280.2009.02377.x

****Senju, Atsushi & Southgate, Victoria & White, Sarah & Frith, Uta. (2009). Mindblind Eyes: An Absence of Spontaneous Theory of Mind in Asperger Syndrome. Science (New York, N.Y.). 325. 883-5. 10.1126/science.1176170. 

Източник:

thoughtco.com, researchgate.net

Още по темата:
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Социализацията и важната й роля в развитието на мозъка Социализацията и важната й роля в развитието на мозъка
  • Нашите негативни емоции са ключът към личностното ни израстване Нашите негативни емоции са ключът към личностното ни израстване
  • Педагогическа психология – същност, теории и история Педагогическа психология – същност, теории и история
5.0/5 4 оценки

Коментари към Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
    www.framar.bg 
    на 16 June 2025 в 01:25
    Коментирайте "Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Родителите от поколение Z: Да четеш на детето си е скучно
  • Педагогическа психология – същност, теории и история
  • Развитие на детската психика според Фройд
  • Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Теории и примери за детското развитие — част 3
  • Теории и примери за детското развитие — част 2
  • Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
  • Развитие и разстройства на детската реч
  • Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 2 дни, 9 часа и 8 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 2 дни, 16 часа и 10 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 6 дни, 8 часа и 27 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 7 дни, 7 часа и 52 мин.

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 9 дни, 13 часа и 15 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 9 дни, 15 часа и 32 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

УЕЙТ МЕНИДЖЪР ДРИНК МИКС С ПЛОДОВ ВКУС прах 170.7 г NATURE'S WAY

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах НЕОВКУСЕН 395г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ПОРТОКАЛ 395г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ЯБЪЛКОВ СОК 395г

ХАЯ ЛАБС СУПЕР ГРИЙНС С АРОМАТ ПРАСКОВА прах 300 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:51:49

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: Мая от 13 юни 2025г. в 17:37:22

БЕТАЗОНТРИО 0,500 мг/г + 10 мг/г + 1 мг/г крем 15 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:06:36

ТАБЕКС таблетки 1.5 мг * 100 СОФАРМА

Коментар на: Aurischo от 13 юни 2025г. в 15:00:47

ЛАВАНДУЛОВ СПИРТ 100 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 14:51:45
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival