Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност В какво се състои когнитивно-поведенческата терапия

В какво се състои когнитивно-поведенческата терапия

В какво се състои когнитивно-поведенческата терапия - изображение

Може би не знаете какво означава тази абревиатура, но няма съмнение, че имате поне известно познание за КПТ.

Ако някога сте работили с терапевт, консултант или клиничен специалист, вероятно сте участвали в КПТ. Ако някога сте чували някой да споделя как професионалист в областта на психичното здраве му е помогнал да разпознае страховете или източниците на дистрес и да промени поведението си така, че да може да работи по-ефективно за постигането на целите си, то вие сте чували за ефектите на КПТ.

КПТ или когнитивната поведенческа терапия е една от най-широко използваните в инструментариума на психолога. Тя се основава на доста проста идея, която, приложена на практика, може да има невероятно положителни резултати.

Какво е КПТ?

Тази простичка идея е, че нашите уникални модели на мислене, на чувстване и поведение са значителни фактори в нашите преживявания, добри и лоши. Тъй като тези модели имат толкова значително влияние върху нашия опит, следва, че тяхната промяна може да промени нашия опит.

КПТ има за цел да промени мисловните ни модели, вярванията, които знаем или невинаги осъзнаваме, че поддържаме, нагласите ни и най-накрая поведението ни, за да ни помогне да се изправим пред трудностите и да се стремим по-ефективно към постигането на нашите цели.

Основателят на КПТ е психиатър на име Аарон Бек — той практикува психоанализа, докато не забелязва колко разпространени са вътрешните диалози на неговите клиенти и осъзнава колко силна е връзката между мислите и чувствата. Бек променя терапията, която практикува, за да помогне на клиентите си да идентифицират, да разбират и да се справят с автоматичните, изпълнени с емоции мисли, които възникват през целия ден.

Той установява, че комбинацията от когнитивна терапия и поведенчески техники води до най-добри резултати при неговите клиенти. Описвайки и усъвършенствайки тази нова терапия, Бек полага основите на най-популярната и влиятелна форма на психотерапия от последните 50 години.

Тя не е дългосрочна, а се фокусира повече върху подпомагането на клиентите да постигнат целите си в близко бъдеще. Повечето схеми за лечение на КПТ траят от пет до десет месеца, с една сесия от 50 до 60 минути на седмица.

КПТ е практически подход, който изисква както терапевтът, така и клиентът да бъдат ангажирани и да имат желание да участват активно в процеса. Терапевтът и клиентът работят заедно като екип, за да идентифицират проблемите, да измислят нови стратегии за справяне с тях и да мислят за положителни решения.

Когнитивни изкривявания

Много от най-популярните и ефективни техники третират онова, което психолозите наричат "когнитивни изкривявания".

Когнитивни изкривявания: погрешни мисли, които подсилват негативните мисловни модели или емоции.

Когнитивните изкривявания са погрешни начини на мислене, които ни убеждават в реалност, която просто не е вярна.

Ето някои основни когнитивни изкривявания, които могат да засегнат и най-балансираните мислители понякога: Вижте ги ТУК >>>

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: positivepsychologyprogram.com

Снимка: Youtube.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Категория