Начало Психология Социална психология За психологията Когнитивно-поведенческа терапия: Значението на отрицателните мисли

Когнитивно-поведенческа терапия: Значението на отрицателните мисли

Когнитивно-поведенческа терапия: Значението на отрицателните мисли - изображение

Когнитивно-поведенческата терапия се основава на идеята, че начинът, по който мислим (познанието), по който чувстваме (емоцията) и по който действаме (поведението), си взаимодействат, и по-конкретно, нашите мисли определят нашите чувства и нашето поведение.

Ето защо негативните и нереалистични мисли могат да доведат до тревожност и проблеми. Когато човек страда от тревожност, начинът, по който тълкува ситуациите, се променя, а това от своя страна оказва отрицателно влияние върху действията, които предприема.

Когнитивно-поведенческата терапия (КПT) е краткосрочно целенасочено психотерапевтично лечение, което използва практически подход към решаването на проблемите. Целта й е да промени моделите на мислене или поведение, които са в основата на проблемите ни, и така да променят начина, по който се чувстваме.

Когнитивно-поведенческата терапия се използва за лечение на широк спектър от проблеми в живота на човека – от безсъние до трудности в отношенията, злоупотреба с наркотици и алкохол или тревожност и депресия. КПТ работи чрез промяна на нагласите на хората и тяхното поведение, като се фокусира върху мислите, образите, вярванията (когнитивните процеси на личността) и как тези процеси влияят на начина, по който се справя с емоционалните проблеми.

Тъй като не самите събития ни разстройват, а значението, което им придаваме, ако нашите мисли са прекалено негативни, те могат да ни накарат да повярваме в реалност, която просто не е реална. 

Например, жена с депресия може да мисли: "Невъзможно е да отида на работа днес. Просто няма да се справя, няма да успея да направя нищо, чувствам се ужасно."

В резултат на тези мисли - и на убеждението й, тя ще си остане вкъщи. Подчинявайки се на тези мисли обаче, тя се лишава от шанса да разбере, че може да греши, но ако опита и отиде на работа, е възможно да открие, че с много от задълженията си успява да се справи отлично. Вместо това обаче тя остава вкъщи и започва да размишлява за постъпката си: "Провалих се. Всички ще ми бъдат ядосани. Защо не съм способна да правя това, което правят всички останали? Толкова слаба и безполезна съм." По всяка вероятност на следващия ден тази жена ще се чувства по-зле и ще й бъде още по-трудно да отиде на работа…

Всичко това е в резултат на взаимодействието между мислите, поведението и емоциите. Този порочен кръг е в основата на редица нарушения.

Откъде идват отрицателните мисли?

Психологът Арън Бек предполага, че тези модели на мислене са създадени в детството, и стават автоматични и относително стабилни. Така че, едно дете, което не получи безусловна обич и привързаност от родителите си, но всеки път бъде хвалено за високите оценки в училище, може да си помисли: "Трябва винаги да бъда идеален, ако не съм, всички ще ме избягват и ще ме мразят".

Подобно житейско правило (известно още като дисфункционално вярване) може да бъде полезно за личността и силен мотив за работа и развитие, но всички непредвидени обстоятелства, неуспехи и провали, ще задействат дисфункционалния модел на мислене, който провокира цикъл от автоматични мисли като: "Напълно се провалих. Никой няма да ме харесва. Срам ме е да се изправя пред тях".

Когнитивно-поведенческата терапия помага да разберем този процес, да се научим да разпознаваме автоматичните мисли и да ги подлагаме на съмнение. Така КПТ би насърчила жената, страдаща от депресия, да изследва преживяванията в реалния живот, за да види какво се случва с нея или с други хора в подобни ситуации. След това, в светлината на по-реалистична перспектива, тя може да има шанса да изпробва онова, което мислят другите хора, като им сподели нещо за своите трудности.

Ясно е, че негативните неща няма да спрат да се случват. Но когато ги интерпретираме неправилно, от позицията на вярванията си, правим ситуацията или трудността, с която сме се сблъскали, много по-сложна, а понякога и невъзможна за преодоляване. Когнитивно-поведенческата терапия помага на хората да коригират тези погрешни тълкувания.

Прочетете още: Когнитивно-поведенческа терапия – история и същност

Редактор: Ина Фенерова
Източници: psychcentral.com, simplypsychology.org
Снимка: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛеченияЛюбопитноНовиниЗдравни съветиБотаникаЛайфстайлТестовеСнимкиАлт. медицинаСоциални грижиСпециалистиОрганизацииИнтервютаКлинични пътекиИсторияСпортЗаведенияНормативни актове