Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Грижите ли се за себе си така, както се грижите за близките си? Вижте защо е нужно да го правите

Грижите ли се за себе си така, както се грижите за близките си? Вижте защо е нужно да го правите

Грижите ли се за себе си така, както се грижите за близките си? Вижте защо е нужно да го правите - изображение

Връзките с нашите близки и приятели се нуждаят от постоянни грижи, за да се развиват и процъфтяват. Това е една от причините да влагаме толкова много енергия, време и внимание в отношенията си с другите. Ние слушаме. Ние подкрепяме. Стараем се да правим мили и добри неща за хората, които са важни за нас, и това е прекрасно, защото показва, че сме в пълноценни отношения, изпълнени с грижи и състрадание.

Но какво ще кажете за връзката си със себе си? Отделяте ли за нея същото количество енергия и време, за да я развивате и поддържате? Обръщате ли й достатъчно внимание? Влагате ли в нея достатъчно грижи, доброта, уважение?

В действителност много от нас дори не се замислят за връзката си със себе си. Но не само това, на практика ние дори рядко мислим за себе си, освен когато се самокритикуваме или самосъжаляваме.

"Връзката със самите нас е най-важната от всички връзки в живота ни”, казва Стефани Даймънд, психолог с дългогодишна частна практика в Маями, Флорида.

Здравите взаимоотношения със себе си са от критично значение, защото начинът, по който се чувстваме ние самите, има определяща роля в отношенията ни с останалите – всяка мисъл, всяко чувство, всяко преживяване въздейства на отношенията и живота ни.

"Вие сте общият знаменател на целия си житейски опит, така че ако връзката ви със себе си е здравословна, вие сте готови за по-успешен и щастлив живот”, казва още Даймънд.

Тя предлага 3 стъпки, които ще ни помогнат да изградим здрави отношения със себе си:

Практикувайте самосъзнателност

Интересувайте се от себе си и от начина, по който живеете и приемате света около себе си. Размишлявайте върху моделите, които следвате в поведението и отношенията си. Преценете обективно кои от тези модели пречат да преследвате мечтите си или подкопават удовлетворението и щастието ви. Когато ги идентифицирате, се постарайте да се освободите от тях.

Даймънд предлага воденето на дневник, в който да описвате всички неща, които предизвикват у вас силни чувства, както и начина, по който ги изразявате. С течение на времето това ще ви помогне да се опознаете, но също и да тествате различни начини за реакция.

Не спирайте да проявявате съчувствие към себе си

Стефани Даймънд подчертава, че е важно да се отнасяте към себе си така, както очаквате да се отнася към вас загрижен близък. Бъдете нежни, любезни, разумни и търпеливи със себе си. Обърнете внимание на вътрешния си глас. Какво ви казва той? Всеки път, когато усетите негативност, отчаяние, тъга, самокритичност, си поемете дълбоко дъх и си припомните, че сте човешко същество и заслужавате грижа и доброта. Когато се успокоите, отново прегледайте тревожните мисли, но този път с нежно и състрадателно чувство.

Това може да е трудно и дори да почувствате цялата тази ситуация "фалшива" или „пресилена”. Ако това е така, опитайте се да си кажете нещо, което наистина чувствате, като: „Изключително трудно ми е да се справя с целия този поток от негативни мисли, но това е нормално, като се има предвид колко години съм им робувал, без дори да си давам сметка за това. Време е да осъзная, че съм човешко същество, което допуска грешки, но може да ги поправи, което се проваля, но и успява”… Ако смятате, че не можете да се справите сами, задължително потърсете помощта на терапевт.

Приемете се – такива, каквито сте, и култивирайте самоодобрението си

Приемането на себе си може да отнеме време. Един мощен начин да започнете е като намалите своите високи очаквания. Защото кой може да бъде съвършен и да живее перфектно? Много често се случва да вдигнем толкова високо летвата на очакванията си, че никога да не бъде дори малко вероятно да ги достигнем, вследствие на което прекарваме живота си в самообвинения, самокритика, неудовлетворение, ниско самочувствие.

Нереалните очаквания са сигурен начин да изживеем живота си в разочарование с мисълта, че тотално сме се провалили.

Даймънд съветва да намерим баланса в очакванията, които имаме от себе си и другите. Балансът е в това да се стремим да бъдем „достатъчно добре и достатъчно добри”. Помислете колко по-свободни бихте се чувствали, ако не живеете с идеята, че трябва да бъдете перфектни. Много скоро, след като свалите на реалистично ниво целите и очакванията си, ще усетите промените в себе си и в живота си – стресът ще бъде редуциран, чувството за щастие и благополучие ще се увеличи, взаимоотношенията ви с околните ще станат много по-леки и радостни. А всичко това ще се случи благодарение на факта, че вие вече се чувствате много по-щастливи със самите себе си.

По статията работи: Ина Фенерова
По материали от: psychcentral.com, psychologytoday.com
Снимка: sporteluxe.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноАлтернативна медицина