Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Защо грижата за себе си е важна – без извинения!

Защо грижата за себе си е важна – без извинения!

 Защо грижата за себе си е важна – без извинения! - изображение

"Грижата за себе си" е наистина важна и все по-популярно обсъждана тема. Няма как да е друго - налага се да бъдем все по-самоосънати в ежедневието си, животът го изисква. Много от нас вечно твърдят, че нямат достатъчно време за себе си. И това е вярно. Ние наистина нямаме. Но също така смятам, че не сме достатъчно приоритетни.

Когато не се грижите за себе си и не правите себе си и вашите нужди приоритет, какво се случва?

Не знам за вас, но аз ставам нервна, черногледа и започвам да се чувствам нещастна.

Ами обратното? Когато направите себе си и грижата за себе си приоритет, какво става?

Винаги се чувствам по-уравновесена, отпочинала, щастлива и спокойна, когато се грижа за себе си.

Извиненията застават на пътя на грижата за себе си

Мнозина (включително аз) имат десетки извинения за това, че нямат достатъчно време да се грижат за себе си. Но това не е така, особено ако планирате. Продължете да четете и ще видите, че списъкът по-долу включва дейности, които не отнемат много време или пари, така че ще трябва да оставим оправданията си настрана. Да, някои дейности са по-ангажиращи по отношение на вашето време, планиране и разходи, но те не са единствените възможности за самоподдръжка. Изберете тези, които са подходящи за вас.

Не забравяйте, че онова, което се смята за самопомощ при един, може да не е такава при друг. Например, ако сте много социални, но не разполагате с достатъчно време, тогава вашата самопомощ и грижа може да се изрази в това да планирате вечер с приятелите си. Ако жадувате за време насаме и рядко го получавате, то самопомощ ще е да му дадете приоритет.

Уверете се, че личната ви грижа отговаря на вашите многобройни нужди.

Когато става въпрос за дейности по самоподдръжка, то има различни нужди, които те трябва да задоволяват. Нека ги разделим в различни категории, за да стане по-ясно:

Физическа грижа за себе си

Тя може да включва дейности като упражнения и спорт или начин на хранене.

Емоционална грижа за себе си

Тя може да включва време за приятни емоции или дейности.

Духовна грижа за себе си

Тя би била различна, в зависимост от вашите духовни вярвания, но може да включва медитация, ходене на църква или молитва.

Психическа грижа за себе си

Тя може да включва дейности, стимулиращи мисълта – например, участие в различни игри, или такива, които ви позволяват да се грижите за вашето психическо състояние, като писане на дневник или упражняване на любов към себе си.

Практическа грижа за себе си

Практическата грижа обикновено е свързана с живота ви и с това, което трябва да правите в по-логистичен или практически смисъл, като например да отхвърлите нещо в списъка си със задачи. Да, това също може да бъде лична грижа.

Социална грижа за себе си

Социалната грижа включва приятели и други хора. Например, дейности, които включват други хора или ви позволяват да бъдете социални.

Можете да разбирате личната поддръжка като начин да се грижите за тялото, ума и духа си. Всички тези части от вас вероятно се нуждаят от внимание и грижа, за да се чувствате цялостни. Имайте предвид, че когато разглеждате списъка с дейности за лична грижа, някои от идеите може да не ви се сторят реалистични поради мястото, където живеете (например, може да не сте в състояние да ходите на плаж, защото няма такъв наоколо, но да имате гора наоколо). Или - дейността може и да не е практична, заради сезона.

Когато погледнете този списък, обърнете внимание на тези, които бихте искали да включите в живота си. Той ще ви даде много идеи, но се надявам да събуди вашето вдъхновение и да съставите ваш – личен и съкровен.

100 (примерни) дейности за лична грижа и поддържане на общото състояние във високи кондиционни нива

1. Танцувайте
2. Хапнете нещо здравословно
3. Карайте велосипед
4. Опитайте йога или Пилатес
5. Играйте игра
6. Рисувайте (не е нужно да сте добри)
7. Гушнете се в одеяло
8. Упражнявайте се
9. Пейте
10. Обадете се на приятел
11. Пригответе си чай (или любимата си топла напитка)
12. Плувайте
13. Ароматерапия
14. Оправете маникюра си
15. Дишайте дълбоко
16. Създайте сутрешна или вечерна рутинна
17. Отидете на църква
18. Скачайте в локви
19. Хапнете нещо, което ви носи удоволствие
20. Останете в леглото до късно
21. Отпуснете се на плажа
22. Планирайте ежедневната си самостоятелна грижа за месеца
23. Гледайте филм
24. Обадете се на някой, за който ви е грижа и му кажете "Обичам те"
25. Пишете в дневник
26. Отидете на поход
27. Изпечете сладки/ хляб питка/ баница
28. Изтрийте някоя точка от вашия списък със задачи
29. Проявете случаен акт на доброта/любезност
30. Направете си пикник
31. Разходете се
32. Гледайте облаците
33. Легнете си по-рано
34. Участвайте в доброволческа дейност
35. Останете насаме със себе си
36. Вземете си душ и се насладете на него (без да бързате)
37. Поговорете с някой компетентен за ваш проблем
38. Обадете се на някой, който ви кара да се чувствате добре
39. Заминете на някъде за една нощ
40. Гледайте звездите
41. Прочетете блог на тема грижа за себе си
42. Изпробвайте някои упражнения от интернет (YouTube има страхотни опции)
43. Оцветявайте
44. Направете кръгче с колата
45. Медитирайте
46. Излезте по женски
47. Направете си профилактичен или дълго отлаган преглед при лекар
48. Сгответе ястие
49. Проявете любезност към някого
50. Подарете или сложете ред в нещо
51. Запалете си свещи
52. Прочетете списание
53. Излезте с приятели
54. Усмихнете се (и задръжте за 30 секунди)
55. Изключете телефона си
56. Бъдете креативни
57. Градинарство
58. Поглезете се: маникюр или масаж
59. Облечете нещо, което ви кара да се чувствате добре
60. Отидете в парка
61. Намерете вдъхновяващ цитат и го повтаряйте ежедневно
62. Позволете си сладко изкушение
63. Рисувайте (опитайте клас по рисуване)
64. Разглеждайте стари снимки
65. Вземете си вана
66. Мислете положително
67. Слушайте аудио книга
68. Порадвайте се на животно
69. Смейте се
70. Излезте на среща
71. Напишете писмо
72. Посетете кучешки парк и гледайте как кучетата играят
73. Слушайте как вали
74. Започнете благодарствен дневник
75. Организирайте деня си
76. Отидете в зоологическата градина
78. Излезте навън
78. Гушкайте се с някого
79. Слушайте музика
80. Разтегнете се
81. Изглеждайте домашните ви филми и клипчета
82. Направете няколко снимки на неща, които ви карат да се усмихвате
83. Гледайте телевизия
84. Напишете вашите негативни мисли и ги изхвърлете или изгорете
85. Поседнете на тихо у дома
86. Гледайте видеоклипове на бебета животни
87. Напишете 3 неща, за които сте благодарни
88. Обадете се на приятел за кафе
89. Гледайте сериал
90. Помолете се
91. Прочетете книга
12. Прекъснете това, което правите и просто дишайте
93. Поседнете и послушайте звуците на природата
94. Говорете за чувствата си с някой, който ще ви изслуша
95. Планирайте нещо
96. Вечеряйте с приятелите си
97. Оставете социалните медии за един час (или повече!)
98. Посетете приют за животни
99. Гледайте залез (или изгрев)
100. Посетете библиотеката: проверете книгите за самоусъвършенстване

При всички тези дейности няма място за оправдания. Но ако те не са по вашия вкус, то можете да намерите много идеи как да обърнете внимание на себе си в интернет пространството. Отделете време, за да планирате как бихте могли да вкарате някоя от тези лични грижи в живота си. Можете да практикувате по една дневно. Не забравяйте, че някои от тях отнемат само около 30 секунди.  По-ангажиращите, можете да планирате поне седмица преди това. Успех и приятни мигове със себе си!

Източник: getmombalanced.com

Снимка: getmombalanced.com

По статията работи: Елиза Трайкова

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихология