Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология Аз Защо хората искат да бъдат известни

Защо хората искат да бъдат известни

от 26 сеп 2017г., обновено на 02 фев 2021г.
Редактор: Станислава Тонева
Защо хората искат да бъдат известни - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

„Хората, които са известни, обикновено са имали негативно събитие в детството – често това е загуба на родител или отхвърляне от ключова фигура в живота им в по-млада възраст“. Думите са на професор Кари Купър, един от водещите учени на Института за наука и технологии на Университета в Манчестър, написал няколко книги, фокусирани върху мотивите на хората, преследващи славата.

Проф. Купър споделя, че много от устремилите се към известност и признание в детска възраст са получавали уронващи самоуважението критики. Старшият психолог Глен Уилсън, който работи в Института по психиатрия в Лондон, добавя, от своя страна, че трябва да бъдете малко ексхибиционистки и манипулативно настроени, за да се стремите всячески към слава.

Хората преследват светлината на прожекторите, защото "обичат да бъдат обичани" – въпреки че това е "част от проблема", добавя проф. Купър. "Когато са известни, знаменитостите започват да се чудят дали хората ги обичат за това кои са, или затова какви са станали", каза той. Професорът казва, че голяма част от известните хора не успяват да създадат здрави интимни взаимоотношения и реално мотивират действията си изключително интересно.

През 2012 година проучване на деца между 10 и 12-годишна възраст установява, че желанието за слава, заради самата нея е по-силно, отколкото надеждите за финансов успех, лични постижения и чувство за общност.

Ученият д-р Джон Малтби е открил шест основни причини, поради които хората търсят слава:

  • интензивност (напр. "Малко неща имат значение за мен, освен че съм известен.“);
  • уязвимост (напр. "Искам да бъда известен, защото това ще ми помогне да преодолея проблемите, които имам в себе си.");
  • специален начин на живот (напр. "Искам да бъда богат.");
  • усърдие (напр. "Работя усилено всеки ден, за да бъда известен.");
  • идея за съответствие (напр. "Имам какво е нужно, за да бъда известен.");
  • алтруизъм (напр. "Искам да бъда известен, за да мога да допринеса за обществото.").

Преобладаващите мотиви, подхранващи стремежа към слава, са най-силно свързани с нарцисизма. Обратно, хората, които са по-добронамерени и сигурни в себе си, са склонни да бъдат по-мотивирани от алтруистични интереси, а добросъвестните хора са склонни да бъдат по-мотивирани от усърдието.

Проучване, проведено от Дара Грийнууд и колегите й, разширява обхвата на тези констатации.

Изследователите откриват три основни причини, поради които хората търсят слава:

  • Желанието да бъдат видени/оценени (напр. "Да бъдеш на корицата на лъскаво списание.", "Да бъдеш признат в обществото.").
  • Желанието за елитен, изискан стил на живот (напр. "Възможност да пътувате в първа класа и да отсядате в изключително скъпи курорти.", "Живот в огромно имение.").
  • Желанието да използват славата, за да помагат на другите или да обосноват гордостта си (напр. "Да можеш финансово да подкрепиш семейството и приятелите си.", "Да бъдеш пример за другите.").

Интересно е, че според учените разликите в мотивите идват от различните човешки потребности. Докато нарцисизмът и нуждата от принадлежност са последствие от множество мотивации, необходимостта на индивида да се свързва с други е свързана само с просоциалната мотивация. 

За да станат изяснят по-добре мотивите, изследователите измерват честотата на фантазиите за слава и вярата във възможностите за достигане на такава. Появява се откритието, че нарцистично настроените хора се фокусират върху признанието и елитния статус, предлаган от славата, като вярват, че бъдещата слава е по-реалистична, отколкото обстоятелствата я показват.

За разлика от тях, хората с повишена нужда от принадлежност са привлечени от всички аспекти на славата, но имат проблем с реалистичното й възприемане. За тези, при които основният аспект на славата е фантазията за нея и въображаемото обществено внимание, всъщност идеята да станат известни по-скоро изпълнява ролята на бягство от личните тревоги за социално изключване. Освен това, те показват и нарцистична наклонност, комбинирана с голяма нужда от принадлежност, споделяйки общата нужда да са видяни и оценени в голям мащаб.

Хората, отличаващи се с висока социална обвързаност, показват ниски нива на нарцисизъм и повишен интерес към просоциалната слава. От това произтича съществената разлика между необходимостта да принадлежиш (да се чувстваш позитивно) и да си последователно свързан с околните (необходимостта да създаваш пълноценни връзки).

Изследванията показват, че хората, създаващи връзки, не се притесняват от социално изключване, имат по-стабилно чувство за сигурност в непосредствената си социална мрежа и са по-уверени, че са оценени от околните. На свой ред самите те са склонни да имат положително настроение, жизненост и благополучие.

Научните изследвания относно мотивите и притегателната сила на славата са изключително плодотворни. Учените отбелязват например, че загрижеността, свързана с приемането и отхвърлянето от връстници, може да направи славата още по-желана. Следователно, желанието за слава в подрастваща и тийнейджърска възраст може да се отдаде и на по-широк контекст от задоволяването на основните човешки нужди от социалност.

Открита е връзка и между желанието за слава и творчеството

Мари Форгард и Ан Мекленбург правят доста голямо проучване на ролята на мотивацията в творчеството. Макар че са открили значението на вътрешните причини (фокусирани върху процеса) и външни (фокусирани върху изходния продукт), те твърдят и че един пренебрегван мотиватор на творческите процеси е просоциалната мотивация. Може би изследователите на творчеството ще обединят усилията си с учените, работещи по притегателната сила на славата, за да видят дали има общи мотиви, които са в основата както на желанието за създаване, така и на желанието за слава. Например - известни хора с просоциална мотивация произвеждат творчески продукти с просоциална насоченост, която е видима и отчетлива.

Независимо от странните посоки, в които са поели, настоящите изследвания със сигурност са завладяващи и подсказват, че привлекателността на славата се корени в основните човешки потребности, а разликите в желанието за слава са свързани със степента, в която тези нужди са задоволени.

Източник:

blogs.scientificamerican.com; news.bbc.co.uk
Снимка: pixabay.com 

Още по темата:
  • Какво е макиавелизъм в психологията Какво е макиавелизъм в психологията
  • Защо раздялата с нарцисист е толкова трудна Защо раздялата с нарцисист е толкова трудна
  • Грандомания и рисковете, които крие тя Грандомания и рисковете, които крие тя
  • Какво е нарцистично личностово разстройство Какво е нарцистично личностово разстройство
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

СВЕТЪТ В КРАКАТА Й - СВЕТЛА ИВАНОВА - СИЕЛА
10.00лв.

СВЕТЪТ В КРАКАТА Й - СВЕТЛА ИВАНОВА - СИЕЛА

БЪЛГАРИЯ В ПОТУРИ, НО С ЦИЛИНДЪР - ПЕТЯ АЛЕКСАНДРОВА - ХЕРМЕС
19.95лв.

БЪЛГАРИЯ В ПОТУРИ, НО С ЦИЛИНДЪР - ПЕТЯ АЛЕКСАНДРОВА - ХЕРМЕС

МЛАДЕЖКАТА ЛИГА - МИТКО НОВКОВ - ХЕРМЕС
19.95лв.

МЛАДЕЖКАТА ЛИГА - МИТКО НОВКОВ - ХЕРМЕС

Коментари към Защо хората искат да бъдат известни

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Защо хората искат да бъдат известни
    www.framar.bg 
    на 07 June 2025 в 19:13
    Коментирайте "Защо хората искат да бъдат известни"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • Аз
  • Какво е макиавелизъм в психологията
  • Топ 20 на най-харесваните и популярни турски актьори
  • Защо раздялата с нарцисист е толкова трудна
  • Грандомания и рисковете, които крие тя
  • Какво е нарцистично личностово разстройство
  • 10 неща, от които нарцисистите се страхуват най-много
  • Какво представлява феноменът ghosting във взаимоотношенията
  • 11 неща, които не трябва да правите в общуването си с нарцисисти
  • Гордост и горделивост – как влияят на живота ни и как да ги разпознаваме
  • Защо нарцисизмът при жените често остава недиагностициран
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Птоза на бъбрека, известна още като подвижен или плаващ бъбрек - онлайн консултация

преди 3027 дни, 6 часа и 32 мин.

Селфи – изкуство или нарцисизъм?

преди 4061 дни, 8 часа и 40 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 1 дни, 7 часа и 4 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 1 дни, 9 часа и 20 мин.

Регистър на заетостта в НАП: Как да проверите вашите трудови договори онлайн

преди 2 дни, 5 часа и 57 мин.

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 3 дни, 21 часа и 33 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Тайните на коремната преса от най-атлетичните мъже в света Тайните на коремната преса от най-атлетичните мъже в света

Тайните на коремната преса от най-атлетичните мъже в света

от 30 апр 2025г. Прочети повече
Нарцисизъм и когнитивен дисонанс – причините да не можем да приемем загубата Нарцисизъм и когнитивен дисонанс – причините да не можем да приемем загубата

Нарцисизъм и когнитивен дисонанс – причините да не можем да приемем загубата

от 18 ное 2020г. Прочети повече
Ето как изглеждат децата на 22 известни личности Ето как изглеждат децата на 22 известни личности

Ето как изглеждат децата на 22 известни личности

от 28 апр 2020г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

L-АРГИНИН капсули 500 мг * 50 HOLLAND & BARRETT

ДЖОНСЪН BEDTIME БЕБЕШКИ ШАМПОАН 500 мл

ГЛЮКОЗАМИН СУЛФАТ + КУРКУМА таблетки * 120 УЕБЪР НАТУРАЛС

АРОМАНДИСЕ КРИСТАЛИ С ЕТЕРИЧНО МАСЛО ОТ ЛИМОН 10 г

ГИНКО БИЛОБА ЕКСТРА капсули 120 мг * 300 УЕБЪР НАТУРАЛС

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:04:35

ЗАФРИЛА таблетки 2 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:02:44

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: Н. Руменова от 06 юни 2025г. в 13:02:09

АНАФРАНИЛ таблетки 25 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:55:12

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:53:20
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival