Начало Психология Социална психология Аз Здравословно управление на гнева

Здравословно управление на гнева

Здравословно управление на гнева - изображение

Всеки понякога чувства гняв. Той е една от важните информативни емоции в човешкия репертоар. Но за някой от хората това е изключително опасен порив, независимо дали е вътре в личността или са свидетели на други. Началната точка, помагаща преживяването да се превърне в гняв, които е опасен и безконтролен, дава важна информация за това, от което те се нуждаят.
Може да ви се струва прекалено повторение, но психолозите са на мнение, че трябва да се натъртва — гневът е абсолютно нормално чувство, провокирано от определи преживявания или събития, възприемани като неудовлетворени очаквания.
Да се научите да контролирате гнева си и да имате здрав навик да го изразявате по положителен и ефективен начин е полезна информация.

Потискане на гнева

Потискането на гнева (отричането или пренебрегването на вашите чувства и нещата, които ги причиняват) може да има вредни последици. Това значи, че не се занимавате с това, което ви кара да се чувствате ядосани, а и го закопавате вътре в себе си. Подобно третиране на емоциите може да има физически и ментални последици стрес, повишено кръвно налягане, нарушено храносмилане и други физически заболявания. Докато човек, избухващ при всяко малко разочарование, е едната крайност в спектъра на гнева, потискането може да се счита за другата крайност. Важно е да намерите начини да се изразявате спокойно и ефективно, когато сте ядосани.

Здравословни начини за изразяване на гняв

Понякога хората се чудят дали въобще съществува такова нещо. Вашият отговор на гнева най-вероятно е този, който сте научили в детството си. Ако сте виждали родителите си да хвърлят неща, да крещят, да чупят или да се отдръпват, може подсъзнателно да сте взели поведението им като начин да се справите със собствения си гняв. Може би сте видели майка си или баща си да се оттегля и да не изразява гнева си. Управлението на гнева е инструмент, който можете да използвате. То цели да ви научи как да изразявате своя яд по здравословен начин. Не става дума да се опитвате да предотвратите изразяването му, изобщо не става дума за унижение. Гневният мениджмънт е да се научите как да разпознавате гнева, какво го причинява и как да го изразявате.

Когато се научите как да управлявате собствения си гняв, ще можете да възпитате децата си в по-ефективни практики за управление на гнева. Колкото по-малки са те, когато се учат как да изразят емоцията конструктивно, толкова по-успешни ще бъдат в управлението й през целия си живот. Здравословно изразяване започва със съзнанието, че сте ядосани, като разпознавате физическите и умствените симптоми на състоянието. Може да изглежда лесно, но толкова често маскирате истинските си чувства, че невинаги е лесно да го разпознаете.


Важно е да признаете чувствата си. Да кажете на глас, дори на себе си: "чувствам се ядосан". Да можете да разпознавате своя гняв, да го осъзнаете и да го изразявате. Това не означава да се измъкнете от колата си в средата на трафика и да пребиете човека, който ви е засякъл. Изразяването на гняв е по-скоро намиране на подходящ изходен пункт за емоциите ви, независимо дали това е писане в дневник, получаване на повече физически упражнения или разговор с някого.
Ако знаете, че сте склонни да реагирате неподходящо, когато се чувствате гневни, трябва да започнете, като разпознаете физическите признаци на гняв и се научите да реагирате по много специфичен начин на тяхната поява- принуждавайте се да броите до 10, когато започнете да усещате подтика на яда, вдишайте няколко пъти много, много дълбоко, помислете за това, което ви причинява гнева. За да се случат нещата ефективно може би е разумно да кажете на човека, срещу вас как се чувствате, какво се е случило, да за се почувствате така, и защо се чувствате по този начин. Говорете спокойно, за своите лични чувства, не атакувайте и не правете предположения.

Сенека предлага да не говорите, докато не спрете да мислите за конкретния източник на раздразнение. Той също насърчава хората да се възползват от съмнението — чакайте да определите дали наистина възнамеряват да ви наранят. Опитайте да сте съпричастни към човека, като се пробвате да разберете защо той или тя се държи по начина, който е избрал, запитайте се дали не сте имали някаква роля или отговорност за случилото се. Препоръчва да не реагирате бързо.
Повечето психолози и философи ще се съгласяват, че процесът по контролиране на гнева е нещо, което трябва да започне, когато сте дете, но никога не е твърде късно да промените естеството на начина, по който мислите.

Силата на прошката

Понякога гнева се подпалва от искрата на нараняването. Някой казва или прави нещо, от което ви боли и вие разбираемо се ядосвате. Има случаи, в които дори захранвате и разгаряте яда, подклаждайки пожар. Да се научите да прощавате може да е мощен инструмент за разсейване на собствения ви гняв. Държането за негативната емоция не вреди на другия човек толкова, колкото ви причинява болка. Също така е важно да помните, че прошката не означава, че одобрявате това, което другият човек прави. Всъщност тя е начин, по който можете да признаете — на себе си, колкото и на всеки друг — как сте били ранени, като същевременно сте в състояние да преминете през опита и да се отдалечите от него. Може да почувствате нуждата да простите на някой, който ви е уязвил. Ако живеете заедно или съжалявате за загубата на връзка си, ако сте ядосани, или депресирани, може би е време да подадете ръка и да простите. Трябва да помните, че прощаването не е гаранция, че вашите взаимоотношения ще се съгласуват - и не давайте прошка само, за да се опитате да направите нещо такова. Прощаването трябва да бъде за вас, за да ви освободи от болката, а не за човека, на когото прощавате.

Гневна реакция

Стрес

Това е двоен удар! Ядът може да предизвика стрес и да ви отнеме възможността да се справите с него. Всъщност, високите нива на стрес могат да причинят толкова много негативни ефекти, че е важно да им се обърне внимание, дори и без необходимостта от управление на гнева.

Забелязали ли сте някога, че когато преживявате стресиращи събития реагирате особено силно на неща, предизвикващи гняв, които преди не биха ви засегнали така силно или дори не биха предизвикали реакция. Крещите повече на децата. Карате се повече с партньора си. Когато сте под натиска на стреса, сте много по-реактивни, докато шофирате, работите или се справяте с непознати. Стресът е нещо, което изпитвате, ефективното му управление може да помогне за намаляване на нивата на гняв. Един от най-добрите начини да се справите със стреса е да бъдете физически активни — някаква форма на редовна физическа активност. Другите възможности включват дихателни упражнения (дълбоко вдишване и издишане с корема), релаксация (медитация, йога) и говорене с някого (приятел, партньор, съветник).

Кратки съвети за ефективно управление на гнева:
- Научете се да разпознавате гневните сигнали на тялото, както физически, така и умствени;

- Отразявайте живота си в думи и опознайте нещата, които предизвикват гнева ви.;

- Тренирайте да поемете дълбоко въздух и/или да преброите до 10 преди да реагирате;

- Разпознайте собствените си нереалистични очаквания. Помислете за това какви са те и как биха могли да играят роля за гнева ви;

- Признайте своя яд (за себе си и за другите), но го правете конструктивно;
- Въздържайте се в гнева си да наранявате, физически и емоционално;

-Кажете на човека, който ви е уязвил, как се чувствате и защо. Използвайте "аз", а не "ти", когато описвате вашите чувства. Не обвинявайте;

- Включете инструменти за премахване на стреса във всекидневния си живот, включително физически упражнения, дихателни и релаксиращи техники и писане в дневник.

Човешката емоционалност не е нещо просто и повечето от нас имат навика да потискат негативните усещания с единствената цел да не наранят другите, но не осъзнават, как вредят на себе си. Психолозите не препоръчват „избухването“ но напомнят, че съзнателността е основното нещо, което може да е полезно при овладяване на негативните последствия от гнева.

Разрешете си да сте ядосани

Не е реалистично да се очаква от човек да е безчувствен. Самият гняв не е проблем, ако бъде правилно поставен. Важно е като всички други емоции да го изведете на съзнателно ниво, да установите какво ви казва той за състоянието ви и нуждите ви.

Развийте по-широко общо съзнание за всичките си емоции. Редовно, през целия ден се питайте "Как се чувствам сега?". Ако не сте свикнали да знаете как се чувствате, тогава започнете с помощта на широки категории чувства като, тъжен, енергичен, щастлив, уплашен, изненадан. В крайна сметка разширявайте лексиката си, като разгърнете още списъка с усещания/емоционални определения.

Гневът е съобщение

Доколкото е възможно, направете връзката между яда си и онова, което се опитва да ви съобщи за вашите нужди. Следващият път, когато се чувствате ядосан, запитайте се: "Какво ми е нужно точно в този момент?"


Опитайте да се справите с проблемите
Положете усилие да преборите проблемите, потенциално предизвикващи гняв - вместо да отхвърляте, просто предприемете мерки. Не оставяйте време на ненавистта да се натрупва, докато накрая избухне.

Кажете го
Следващият път, когато усетите огънят вътре в душата си признайте на глас „сега съм толкова ядосан“. Това е истината и гневът ви ще бъде потвърден, това ще ви помогне да останете сравнително спокойни.

Поставяйте граници
Задайте основни правила за комуникация с всеки в живота си, с който сте склонни да вярвате, че ще имате болезнени срещи, с вредно изразяване на гняв. В някой спокоен момент седнете и напишете тези правила. Помислете за подсказващи насоки, които да предотвратят неприятен развой. Например „не прекъсвай другия“ или „не допускай физически контакт“.

Управление на гнева


Редовно се занимавайте с техники за намаляване нивата на стреса, като медитация, молитва, упражнения с визуализация или йога. Всички знаем стойността на физическите упражнения за добро здраве, депресивните състояния и менталното здраве.
Опрощението, намаляването на стреса и усвояването на вашите очаквания може да ви помогне да управлявате гнева си. Не забравяйте, че гневният мениджмънт се състои в това да се научите да изразявате емоцията по здравословен начин и да не отричате правото си да се сърдите.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: tapestrycentre.ca; universalclass.com
Снимки: stephaniefishwickcounselling.co.uk; gaiam.com; psychologytoday.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Категория